HET LAAT
ZEEUWSE
Hoedekenskerke i
op het nippertje. Maar waar staat Boertien
als zich weer zo'n situatie voordoet?
Er zijn trouwens wel meer situaties te
bedenken waarbij het bedrijfsbelang van
Shell (pompen) niet hetzelfde is als het
provinciaal belang.
Kortom, waarom moest de heer Boertien zo
nodig commissaris van Shell worden? Toch
niet omdat hij van het rijk een hongerloontje
ontvangt; Commissarissen der Koningin
verdienen nog altijd het hoogste salaris dat
aan politieke functionarissen in Nederland
wordt uitgekeerd. Dat wil zeggen f 162.000
per jaar aan loon plus een aardige grijpstuiver
aan onkostenvergoedingen.
Trouwens, een andere vraag, wie had van een
oud-minister van Ontwikkelingssamenwer
king verwacht, dat hij adviseur zou worden
van een bedrijf, dat nog kortgeleden aan de
paal is genageld omdat het de olieboycot
tegen Zuid-Afrika en Rhodesië saboteerde en
daarmee de apartheidsregimes duidelijk
steunde.
Delicate positie
Voorlopig is er geen antwoord op die vragen.
Maar Boertien krijgt z n zin: vanuit het forum
waaraan hij kennelijk wél verantwoording
wil afleggen, zullen er vragen komen.
Weliswaar bleek PvdA-fraktieleidster, mevr.
Cor Van Zanten niet eens te weten dat
Boertien commissaris van de Koninklijke
Shell is geworden, maar zij kondigde aan het
zeker in de fraktie te brengen en daarna
wellicht in de staten: Wij vinden dat de leden
van GS een volle dagtaak hebben, die geen
bijbanen toelaat, behalve die eventueel
voortvloeien uit hun portefeuille. Maar dat is
hier zeker niet 't geval. Ik vind dat zo 'n
commissaris verschrikkelijk uit moet kijken
als hij zo'n baan krijgt aangeboden, wat dat
voor gevolgen kan hebben. Hij heeft nu
eenmaal een delicate positie.
Hans Dupré (PSP/CPN): 'Ja, ik wist het en
het verbaasde me, want ik had dat helemaal
niet verwacht van Boertien. Ik ga zeker
schriftelijke vragen stellen. Maar dan meteen
over alle bijbanen van alle leden van GS.
Want intussen is Barbé ook commissaris van
De Schelde geworden.'
Jopie Boogerd (D'66): 'We hebben het in de
fraktie besproken en op het punt gestaan om
schriftelijke vragen te stellen bij de begro
tingsbehandeling, maar uiteindelijk is het
niet gebeurd. Misschien had het wel
gemoeten, maar ja, als je als kleine fraktie
met zoiets komt werkt het soms averechts.
Maar wij vinden dat ook het commissariaat
van Barbé er bij betrokken moet worden.
Daar is de kans op tegenstrijdige belangen
nog veel groter dan bij Shell.'
N.Z.: 'Maar Barbé zit daar namens het
CEOS, waarin de provincie dik meedoet.
Dus in feite 'n beetje namens de provincie.'
Mevr. Boogerd: 'Ja, dat van Boertien is
inderdaad van 'n andere orde. Dat is puur
privé. Maar toch vind ik dat we als staten alle
bijbanen maar eens onder de loupe moeten
nemen.'
Op 9 november zijn de algemene beschou
wingen. De vergadering is openbaar.
Kees Slager
Frans Boogaard
4
Kees Hendrikx
Het ziet ernaar uit dat vijf kleine scholen
in Zeeland geen toestemming zullen
krijgen om een nieuwe basisschool te
vormen. Als de nieuwe wet op het
basisonderwijs in augustus 1985 in
werking treedt zullen zij dan moeten
sluiten. Dat is het gevolg van de
Herstrukturerings-operatie Scholenbe
stand Basisonderwijs. Om een koude
sanering aan het eind van de tachtiger
jaren te voorkomen heeft het Ministerie
van Onderwijs de school- en gemeente
besturen opgeroepen om te komen tot
een betere spreiding. Dat betekent dat er
landelijk ongeveer 800 scholen moeten
verdwijnen.
Zo'n spreidingsplan zal besparend werken,
dat is duidelijk. Scholen met minder dan 23
leerlingen worden 'niet meer levensvatbaar'
genoemd, en dan zeker niet in een kleine
woonkern, waar zij naast een andere
basisschool bestaan. Alleen 'levensvatbare
scholen' zullen een nieuwe bassisschool
mogen vormen.
Het leerlingenaantal is echter niet het enige
kriterium. Het bestuur van de provincie
Zeeland heeft bij de beoordeling een
'Adviesgroep Vorming Basisscholen' ter
beschikking. Deze groep formuleerde nog
een aantal kriteria en voorziet Gedeputeerde
Staten van individuele adviezen. De kriteria
worden door de provincie vrij soepel
gehanteerd.
Het beleid is hier duidelijk vriendelijker dan
staatssecretaris Van Leijenhorst met zijn
operatie oorspronkelijk heeft bedoeld. Als er
maar stevige argumenten konden worden
aangedragen waren G.S. in een aantal
gevallen bereid om een kleine school nog een
kans te geven. De verkeerssituatie of het feit
dat de school de laatste in een woonkern was
werd in zo 'n geval als een belangrijk
argument geaccepteerd.
Door deze aandacht van de provincie voor
bijzondere omstandigheden kunnen scholen
in Terhole, Zandstraat, Gapinge en Ritthem
hoogstwaarschijnlijk blijven bestaan. In
Kerkwerve, Noordwelle, Serooskerke, Elle-
woutsdijk en 's-Heer-Abtskerke hoeft men
zich inmiddels geen zorgen meer te maken.
Deze scholen zullen in de toekomst wel aan
23 kinderen moeten zien te komen.
Als de toestemming eenmaal definitief is, zal
een wens van de provincie: 'In elke woonkern
minstens één school' in vervulling zijn
gegaan.
Ondanks de geschetste ontsnappingsmoge
lijkheden zullen er in Zeeland vijf scholen
moeten verdwijnen.
De problemen ontstaan vooral in kleine
woonkernen, waar twee scholen van verschil
lende richting naast elkaar bestaan. Dat is het
geval in Hoedekenskerke, Zonnemaire,
Groede/Nieuwvliet, Domburg en Goes. In
Domburg zal de protestants-christelijke
school verdwijnen; in de andere dorpen is de
openbare school het slachtoffer van de
bezuinigingen.
Zowel in Hoedekenskerke als in Zonnemaire
staat er naast de openbare school een p.c.-
school met een groter aantal leerlingen. In
Groede/Nieuwvliet kunnen er geen twee
openbare scholen blijven bestaan naast een
gefuseerde r.k./p.c.-school.
De gemeente Goes heeft becijferd dat er in de
gemeente één school te veel bestaat.
Waarschijnlijk zal daar de H. v.d. Veen-
school het slachtoffer worden.
De Domburgse p.c.-school tenslotte ver
dwijnt omdat er binnen drie kilometer
afstand -in Aagtekerke- eveneens een school
van die richting bestaat.
Pas op 19 juni 1984, vlak voor het begin van
de vakantie, is het lot van deze scholen
bekend geworden. Tot 1 juli konden
belanghebbenden beroep aantekenen tegen
de beslissing van Gedeputeerde Staten (de