Schip met 'Mont Louis'-vaten
maandelijks in Terneuzen
pi
r7
G.S.: 'Verscherping vervoersregels niet
noodzakelijk'
Het provinciaal bestuur van Zeeland weet
wel, dat er radio-aktief materiaal over de
Zeeuwse wateren wordt vervoerd, maar
hoeveel en met welke schepen, is onbekend.
Voor de meeste transporten is geen
vergunning of melding nodig. Aldus het
antwoord, dat GS geven op schriftelijke
vragen van het ppr/evp-statenlid Constant
van Waterschoot.
Gedeputeerde Staten zeggen óók te weten
dat er via de haven van Terneuzen
'incidenteel' doorvoer plaatsvindt van
uranium-hexafluoride. Hetzelfde materi
aal, dat de Mont Louis aan boord had, toen
dat schip de afgelopen zomer na een
aanvaring met de Olau-veerpont verging
vlakbij de Zeeuwsvlaamse kust.
Volgens GS zijn voor de transporten, die
via Terneuzen gaan geen vergunningen
vereist, zodat de provincie ook niet weet
hoe vaak dat soort schepen er komen en
welke hoeveelheden radio-aktief materiaal
ze bij zich hebben.
Uit het antwoord blijkt niet dat het
provinciaal bestuur zich zorgen maakt
over die toestand. Toch zou dat wel op zijn
plaats zijn.
Feit is immers, dat een schip van de Bore-
lijn vrijwel maandelijks de sluizen van
Terneuzen passeert. Meestal gebeurt dat in
de nacht van zondag op maandag. Dat
schip (een zogenaamd ro-ro-schip) vaart
van Rusland op Frankrijk en heeft behalve
cellulose (dat in Terneuzen gelost wordt)
ook vaten met het uiterst giftige uranium-
hexa-fluoride aan boord.
Munitie-schepen
Van Waterschoot: 'Als je weet wat er
allemaal in de sluizen van Terneuzen ligt
onder de vlag van de 'vrije doorvaart', dat is
niet misselijk! Om een voorbeeld te noemen:
schepen vol munitie uit Luik en Herstal varen
via Antwerpen én de sluizen van Terneuzen
naar Gent en Zeebrugge. Je moet er niet aan
denken dat er iets met zo'n schip gebeurt
terwijl een schip van de Bore-lijn in de buurt
ligt.
Van Waterschoot is het ook helemaal niet
eens met de stelling van GS, dat er geen
vergunning nodig is voor deze doorvoer:
'Die vrijstelling geldt volgens de kernenergie
wet alleen voor een aantal duidelijk
aangegeven douane-hoofdkantoren. En daar
staat Terneuzen niet bij. Als men dit soort
gevaarlijk spul via de haven van Terneuzen
wil vervoeren moet men een machtiging
hebben. En dat is zeer terecht. Want als er
ooit iets gebeurt en je weet niet eens dat er 'n
20
Vrijwel maandelijks arriveert in de nacht van zondag op maandag een ro-ro-schip van de Bore-
lijn in de haven van Terneuzen. Behalve de cellulose, die hier wordt gelost, heeft dit schip ook
vaten aan boord met hetzelfde radio-aktieve materiaal als de Mont-Louis.
schip met radio-aktief materiaal in je haven
ligtik moet er niet aan denken.'
Van Waterschoot is van plan nieuwe vragen
te stellen omdat hij helemaal niet tevreden is
met de antwoorden: 'Ze schrijven, dat de
veiligheid van het transport gewaarborgd
wordt door de kwaliteit van de verpakking.
Maar hoe kunnen ze die verpakking
controleren als ze niet eens weten in welke
schepen er uranium-hexafluoride zit?'
Een aardige van GS is trouwens ook het
antwoord op vraag 8. Dat antwoord luidt:
'Verscherping van de vervoersregels wordt
niet noodzakelijk geacht omdat uit de
ongevals-statieken blijkt dat het vervoer
van radio-aktieve stoffen thans reeds een
hoge veiligheidsstandaard kent.'
GS baseren zich kennelijk liever op
statistieken dan op de (nog niet in
statistieken verwerkte) realiteit van de
Mont Louis-ramp.
Kees Slager
i-hexa- 3. en 4. Inderdaad vindt incidenteel doorvoer van ura-
uoride nium-hexafluoride plaats via de haven van Terneuzen.
izen te Aangezien ook voor deze transporten geen vergunning
vereist is, zijn de vervoerde hoeveelheden en de fre- j
inzicht quentie van deze transporten niet bekend.
t? Informatie over het concrete transport dat als voor
beeld wordt aangehaald is dan ook niet beschikbaar.
15 tot
nd van
a in en
•vracht
de, op 5. Zoals gebruikelijk wordt de aard van de lading van een
ït toe- schip gemeld aan de havenautoriteiten. Vanuit een
oogpunt van veiligheid wordt geen toezicht op indivi
duele transporten door de bevoegde overheidsinstanties
noodzakelijk geacht.
4 o