De encyclopedie van Zeeland Drie onevenwichtige boeken met teveel missers en fouten Begin december kwam het derde en laatste deel van de Encyclopedie van Zeeland uit. 'Een ambitieus plan', zoals de redaktie het noemt, is daarmee verwezenlijkt. De vraag is nu of die drie-fraai-uitgegeven-delen hun vijfhonderd gulden ook waard zijn. Het is ondoenlijk om het hele werk in volle omvang te bespreken (het zou een nieuw boek opleveren). Vandaar een beperking tot -vooral- de deelgebieden geschiedenis en maatschappelijke verhoudingen. Er is een aantal eisen waaraan een encyclopedie moet voldoen, wil ze zinvol zijn. In de eerste plaats moet er voldoende instaan, zodat de encyclopedie ook ant woord geeft op 'Zeeuwse vragen'. In de tweede plaats moet het trefwoorden systeem zo volledig mogelijk zijn (anders zoek je je nog 'n ongeluk). In de derde plaats moet wat er instaat zo foutloos mogelijk zijn. In de vierde plaats moeten vergelijkbare onderwerpen ook vergelijk bare aandacht krijgen. Het begint al meteen hoopgevend met A. van der Aa, die in de 19e eeuw een biografisch en een aardrijkskundig woor denboek samenstelde. Een Zeeuw was Van der Aa niet en hij heeft er ook nooit gewoond, maar hij is kennelijk opgenomen omdat er in zijn woordenboeken ook Zeeuwse namen staan. Zo zijn er meer voorbeelden: de Gorkumse martelaren hebben niets anders met Zeeland te maken dan dat enkelen van hen ooit 'n tijdje in de Abdij van Middelburg hebben gewoond. In deel drie is een hele stamboom opgenomen van de familie Roosevelt omdat misschien twee Amerikaanse presi denten van die -Thoolse- familie afstam men. Alles wat maar enigszins met Zeeland te maken kan hebben lijkt dus opgenomen. Er kan geen dominee zijn, die een of ander boekje heeft geschreven en toevallig ook nog 'n paar jaar in een Zeeuws dorp heeft gestaan, of hij prijkt in de encyclopedie. Maar als je bij de afzonderlijke tref woorden op de grote kerkelijke stromingen kijkt (calvinisme, protestantisme, katholi cisme) vind je niets. Over de Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk staan 2 pagina's volgeschreven, over de Hervormde en de Katholieke kerk samen niet één word. De volgelingen van Jean de Labadie -een soort 17e eeuwse Lou de Palingboer, die ook nog 'n blauwe maandag in Middelburg woon de- zijn bedeeld met 175 regels tekst, de - toch ietwat belangrijkere- Gereformeerde Kerk krijgt geen regel. Zeeland kent een grote variëteit aan kerkelijke sektes en splinters, maar nergens wordt uiteengezet hoe dat komt. Over het geloofsleven van de Zeeuwen wordt ook niets gezegd. Veel historische onderwerpen zijn teleur stellend behandeld. Onder het trefwoord 'geschiedenis' wordt bijvoorbeeld de perio de 1918-1940 zeer opervlakkig en op de 'grote veldslagen-toer' behandeld. Vooral de sociale- en politieke geschied schrijving blijven onder de maat. Er is wel een hoofdstukje 'sociale geschiedenis' in het derde deel gepropt, maar wat daar te lezen valt, stelt weinig voor. Het trefwoord 'socialisme' staat er wel in, maar de inhoud betreft bijna uitsluitend de beginjaren van het socialisme in Middel burg. Over de tijd na 1919 geen woord! De Zeeuwse encyclopedie is daarbij het enige boek dat de Engelse Fabians geleid laat 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Nieuw Zeeland | 1985 | | pagina 5