De pacifist Een rechtvaardige oorlog? Ook de Duitsers hadden 'Gott mit uns' op hun riemen geschreven Ex-boomkweker Jan Blanken is een goeie bekende van anti-kernwapendemonstranten. Hij heeft een carrière achter de rug van 55 jaar actief anti-militarisme, de laatste 13 jaar vanuit zijn woonplaats Abeele (dertien huizen en een zucht wind) bij Souburg. Vanwege zijn leeftijd (76) en opvallende outfit (een borstvol buttons) is Jan Blanken bij demonstraties ook een geliefd persoon bij cameramensen. 'Wie zichzelf overwint is sterker dan wie een stad inneemt.' Een gesprek met button-man/boomkweker/pacifist Jan Blanken. Toen ik 21 was, kwam ik als knecht bij een anarchistische boomkweker, die me over tuigde van de pacifistische gedachte. Ik was destijds al afgekeurd voor militaire dienst. Bij ons thuis -dat was in Boskoop- werd er CH gestemd. Via een kennis van de Jongelingsvereniging kwam ik het bestaan van de Christen Democratische Unie te weten: een rechtzinnig christelijke partij met als belangrijkste programpunten het pacifisme en staatspensioen voor iedereen. Ik werd lid van de afdeling Gouda, dat was in het jaar dat er twee CDU-ers in de Kamer kwamen: Van Houten en Posthu- ma. In de CDU zaten veel kleine boertjes die na de le Wereldoorlog hun hypotheek of pacht fors hadden zien stijgen, mensen van de Friesch-Nationale beweging, veel doopsgezinden -van huis uit pacifist- en ook arbeiders, oud-SDAP-stemmers. Maar bij ons in de omgeving waren er zo weinig mensen doordrongen van het pacifisme.... Bijbelteksten Die van 'het gebroken geweertje' wordt nog wel eens verweten dat ze de Duitsers zomaar Nederland hebben laten binnen lopen. Maar dan zeg ik: als het nou nog langer geduurd had? Dan hadden er nog veel meer kapot gegaan, want tegen de oorlogsmiddelen die ze nu gebruiken, kan een klein land zich niet verdedigen. In Denemarken bijvoorbeeld pleegden ze geweldloze actie, zoals toen ook niet- Joden de jodenster gingen dragen. Daar ben ik wel voor, voor geweldloze actie. Een rechtvaardige oorlog? Ook de Duitsers hadden 'Gott mit uns' op hun riemen geschreven. Nou, dat kan je van Reagan ook weer horen. De spreuk is al zo oud als de wereld: 'wie de vrede wil, bewapent zich'. Maar de Bijbel zegt net andersom: 'wie zichzelf overwint is sterker dan wie een stad inneemt.' Zo kun je hopen bijbelteksten aanhalen. De eerste christenen waren óók tegen de oorlog. De Quakers ook, die hebben trouwens onderling een zuivere democra- 10 tie. Wat hebben we die hier nou? Wist je wel dat de CDU indertijd de enige rechtzinnig-christelijke partij was? Hoewel ik dat fout vond, mochten vrijzinnigen die zich uitspraken als zodanig, geen lid wezen. Veel ethische en confessionele hervormden waren lid, rechtzinnige men sen als Buskes en Boschma. De partij ging na de oorlog op in de PvdA en daar ben ik niet met mee gegaan, vooral om het aandeel van de PvdA in de politionele acties. De hedendaagse PSP is wel wat anders, natuurlijk. Mijns inziens maken ze zich te druk met die homo-beweging en ook met abortus. Ieder moet weten wat hij naar. voren brengt, maar ik vind dat het uit oogpunt van propaganda gans fout van ze is. Teveel gewone mensen zijn huiverig van die dingen. En als de PSP die hasj-beweging verdedigt, hoor je ze nooit over de diepere gronden van het hasj-gebruik: mensen die geen uitkomst meer zien in een wereld waar Hiroshima en Nagasaki mogelijk waren en die kiezen voor de zachte dood van de heroïne EVP Denk je dat er tegenwoordig nog ruimte is voor een christen-socialistische partij? Ik vind beter van niet. Hoewel ik wel een zekere... Ik heb me wel een beetje bemoeid met de EVP. Mevrouw Ubels heb ik vorig jaar in Goes gesproken en toen heeft ze naar mijn mening gevraagd. Ik wist dat Von Meyenfeldt wel tegen kernwapens was, maar niet tegen het leger, en ik zei dat ik anti-militarist was. Toen zei zij, dat ze ook wel meer begon te begrijpen dat dat het echte was Maar als overgang.... Bijvoorbeeld voorde CNV-ers die het CDA vaarwel zeggen. Dat vind ik wel best. En je houdt toch mensen die tegen kernwapens zijn, maar niet tegen het leger zijn: al die gasten die in de legerkampen de wacht weigeren bij de kernwapens -ik heb ze zelf ontmoet. Ze zijn er onder de regering Den Uyl gekomen -die zijn ook niet radicaal genoeg.... Kun je iets vertellen over je beroep en je levensloop? De boomkwekerij leende zich destijds er nogal voor om als knecht voor jezelf te beginnen. Het was een vrij bedrijf en je kon 's avonds vast een stukje land voor jezelf nemen. In '26 had ik al twee dagen in de week bij mezelf werk. Enten en oculeren en zo. Was er in de zomer of in de winter geen werk, dan ging ik naar een boer of naar een wagenmaker: hooibergen zetten. Stenen blikken in de bouw in Leiden heb ik ook nog gedaan. Al gauw had ik geen vaste baas meer: dan ging ik in voor- en najaar de weg op, bij de boeren verkopen. Hoofdzakelijk nuts- bomen: vrucht- en laanbomen, een heg. In de porlog, toen ze nogal wat geld hadden, zetten ze meer sierbomen. Zelf heb ik het nooit zo gemerkt, maar als je zo van anderen hoorde, moesten ze me toch niet zo, omdat ik te radicaal was. Wandbordjes Lang voor de oorlog al ging ik kamperen. Op m'n eentje door Brabant en Limburg om vruchtbomen te kopen. Dan sliep ik bij de boeren. In '33 ben ik met een vriend door Brabant en Zeeland getrokken. We hadden een karretje achter de fiets met een tent en onze 'handel'. We verkochten ansichtkaarten en houten wandbordjes die we zelf gemaakt hadden. Dat waren uit ansichtkaarten geknipte, op hout geplakte en gefiguurzaagde prentjes, bevestigd op een houten bordje. In die tijd waren er mirakel heldere kaarten die daar geschikt voor waren. M'n vriend was tekenaar van zijn vak en had in het ziekenhuis van de verpleegsters leren figuurzagen -als tijdverdrijf. Sommige mensen dachten dat hij de prentjes geschilderd had, maar ik wist wel beter. We hadden drie soorten wandbordjes: met bijbelteksten, Zeeuwse en voor de kinder kamer. Op de fiets ging het van Boskoop over Den Bosch naar Zeeland en ook nog

Tijdschriftenbank Zeeland

Nieuw Zeeland | 1985 | | pagina 10