De trauma's van een autoritair geloof: -nooit boos zijn -nooit genieten -altijd gehoorzamen -altijd schuld bedrijven correcte informatie verschaffen.' Risico-analyse Tja, feit is dat provinciale waterstaat in de studie bij een leidingbreuk rekening houdt met de kans op sterfte onder de werkne mers zowel als de omwonenden. De risico analyse van waterstaat is gebaseerd op een scheepsverlading per jaar. Als er drie of vier schepen per jaar ammoniak lossen betekent dat dus een risico dat drie of vier maal zo groot is Dat mag de provincie zich als vergunningverlener best aantrek ken. Er is nog een andere kant. Zeeland heeft de laatste decennia heel wat zwaar vervuilende basisindustrieën aangetrok ken. Je kunt je afvragen of provincie en gemeente niet eens een vestigingsbeleid moeten gaan voeren dat schonere en minder risico met zich meebrengende bedrijven naar Zeeland haalt. Broom-chemie, Dow Chemical en NSM, om maar even in de Kanaalzone te blijven, zijn toch niet zulke lieve bedrijfjes. Verkeersongelukken Burgemeester Ockeloen van Terneuzen zegt zich er bewust van te zijn dat dit soort bedrijven een verhoogd risico voor de omwonende met zich meebrengen. 'Maar', tekent hij aan, 'het is opvallend dat de pers altijd stil staat bij ongevallen die zich voordoen op bedrijven en er nauwelijks wordt stilgestaan bij het feit dat er vorig jaar bij verkeersongevallen in de regio 59 mensen zijn omgekomen.' Volgens Ockeloen staan bedrijven ook niet bepaald te trappelen om zich op de Ter- neuzense industriegronden te vestigen Je nioet kortom blij zijn met wat en wie zich aandient. En, zegt Ockeloen, bij vestiging van een bedrijf ziet de gemeente er nauwlettend op toe dat het bedrijf aan alle wettelijke voorwaarden voldoet. 'Er wordt wel eens gezegd dat ik geen oog zou hebben voor milieu-aspecten, maar hierbij wordt voorbij gegaan aan mijn inzet in het Rijnmondgebied op dit vlak', aldus de Terneuzense burgemeester. Dat kan zijn. Maar het D'66 statenlid Jopie Boogerd-Quaak constateerde in vragen aan gedeputeerde staten naar aanleiding van het dodelijke ongeval in december bij NSM dat de gemeente Terneuzen geen rampenbestrijdingsplan heeft. Hoe zit dat dan, burgemeester? 'De vaststelling van een rampenbestrij dingsplan is slechts een formele aangele genheid die niets met de paraatheid van de verschillende gemeentelijke diensten bij zich voordoende.calamiteiten te maken heeft. Met bewondering wordt landelijk gekeken naar de gemeente terneuzen hoe onze gemeente op dit punt zijn zaakjes voor elkaar heeft. Er is een draaiboek, dat als zich dusdanige ongevallen voordoen dat de veiligheid van omwonenden in gevaar komt, in werking kan worden gesteld. Bij voorkomende gevallen zijn er trouwens nog altijd de bedrijven zelf die zowel over een apparaat als over een noodplan beschikken om de gevolgen zoveel mogelijk te beperken.' Tot zover burgemeester Ockeloen van Terneuzen. André van Himme 4 'Er komen hier mensen binnen met het gevoel, dat ze voor eeuwig verloren zijn', zegt dominee Verheule, werkzaam in de psychiatrische kliniek Schakenbosch te Leidschendam. Dominee Verheule doet al jaren onderzoek naar de trauma's die het geloof de mensen kan bezorgen. In Schakenbosch zit hij wat dat betreft op een uitgelezen plaats, want zeer regelmatig komen daar mensen binnen, vooral uit de streng orthodoxe groeperingen van de Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden, die ernstig beschadigd zijn door het samen gaan van geloofsleer en persoonlijke depressie. De Middelburgse psychiater Van Scheijen onthulde overigens enkele jaren geleden al dat bepaalde zielsziekten, zoals ernstige depressies en de psychogene psychose onder zwaar gereformeerden vijf keer vaker voor komt dan gemiddeld onder Nederlanders. Tijdens eeri gesprek vertelt hij, dat er in de Middelburgse kliniek soms mensen gillend worden binnengebracht, gillend omdat ze zich in de hel wanen, voor eeuwig brandend Van Scheijen zegt niet dat het geloof de enige oorzaak is: wél dat er verband bestaat tussen geloof en angst. Voor ontvankelijke karakters, die opgroeien in een milieu dat weinig weerbaar maakt kunnen de verhalen over predestinatie en een wrekende god afschuwelijke gevolgen hebben. Dat erkent ook dominee Verheule. Hij is na jaren studeren op het fenomeen tot de konklusie gekomen, dat godsdienst als zodanig mensen geen trauma's bezorgd. Dat gebeurt alleen daar, waar op een autoritaire manier met geloof en gods dienst wordt omgegaan. Hij zegt: 'Wan neer je mensen tegenkomt, die beschadigd zijn door het geloof, dan komen die altijd uit die kringen, waar het geloof op een autoritaire manier wordt beleefd. In Nederland vind je dat bij de conservatieve katholieken en bij de strenge protestantse groeperingen van de Veluwe en de Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden'. Sexualiteit Welke beschadigingen zijn dat? Verheule: 'Nou, op het gebied van de agressie.... je mag nooit boos zijn. Verder worden je veel schuldgevoelens aange kweekt naar ouders en gezagdragers. Je moet altijd gehoorzaam zijn. Dan zijn er duidelijk beschadigingen op het gebied van de sexuele beleving, want je mag eigenlijk niet van je lichaam genieten, dus geen zelfbevrediging, ook geen homosexualiteit en geen plezier in sexualiteit, die los staat van de voortplanting. Al die dingen werken beschadigend op het leven en de levensontplooiing van mensen.' Dan komen ze hier en wat kan.er dan aan gedaan worden? Verheule: 'Ja, dat is heel moeilijk, omdat mensen, die opgevoed zijn met die godsdienstige overtuiging, tegelijk ook geleerd is dat dat het Enige Ware Geloof is. Dus, wat ik tegen hen zeg over mijn overtuiging, dat wordt niet door hen gehoord of gehonoreerd als iets dat ze zelf ook zouden kunnen aanhangen. Ze worden als het ware afgeschermd van je door de manier, waarop ze geloven: hun geloof is het echte en alle andere manieren van geloven zijn dat dus niet. Nou gaat het er bij mij in de eerste instantie niet om, mensen die een bepaalde overtuiging hebben, daar van af te brengen, maar wél om te proberen hen te helpen om zó met hun overtuiging om te gaan, dat ze er niet zelf aan onderdoor gaan; dat ze er niet aan kapot gaan. Dat probeer ik ze vooral duidelijk te maken, dat ik ze wil helpen om dat gekromde onder het geloof, dat lijden onder het geloof, kwijt te raken. En soms lukt dat.' Maar dan moeten ze van hun geloof af en als ze hier ontslagen worden komen ze terug in de oude situatie en daar geldt toch weer die strenge leer van pijn en lijden Verheule: 'Ja, dat is ook wel zo... ik denk dat mensen die hier hebben geleerd om het geloof anders te beleven, dat die zich inderdaad niet meer thuis zullen voelen in hun oude omgeving. Maar ja, dan betekent dat weer extra-spanning voor die mensen. Om zich onafhankelijk in het oude milieu te handhaven, om daar staande te blijven, dat is óók heel moeilijk. Dus ik weet niet eens wat nu eigenlijk het beste is voor die mensen, die de trauma's hebben opgelo pen. Hun oude vaak geïsoleerde groep levert hen wel trauma's op, maar ook zekerheid. En als je daar al die jaren in hebt gezeten, hoe kom je dan nog ooit los?' In het interview hieronder een voorbeeld van een vrouw, die -komend van de eilanden- bij dominee Verheule terecht kwam en zich vervolgens voorgoed los maakte uit het orthodoxe Zeeuwse milieu.- En de trauma's, die ze jaren later nog niet kwijt blijkt te zijn.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nieuw Zeeland | 1985 | | pagina 4