Schip met gif bij
Breskens aan grond
Klachten over stank na
aanvaring bij Tholen
Weer aanvaringen
op Westerschelde
Lading te lang onbekend
VISSERSSCHIP NA AANVARING
OP WESTERSCHELDE GEZONKEN
CRISISTEAM IN NA CHT BIJEEN
Vrachtschip
.uur vast
ïbij Dishoek
Binnenvaartschepen in
dichte mist
Tanker
met gif
lek bij
botsing
TANKER VERLIEST GEVAARLIJKE STOF
VISSERSSCHIP ZINKT, TANKER LEK
'Tholen heeft tot nu toe
geluk gehad'
Duwcombinatie
I* anderhalf uur
n vast bij Tholen
Veer gestremd
doordrijvende -
containers van Vler opvarenden uit ijskoude water g
"«Tf uitSWvenlsse de duw- rr.nses^pu.t in de Schelde-Rijm
KRITIEK VLISSINGS RAADSLID SCHAAP:
gang op ons aikomen. We kwamen d
finaal onder".
De Breskens 19 is uit het vaarwaU
naar de Schaar van de Spljkerplai
g opnieuv Vrachtschip bij Tholen
vast door defect in roer
VLISSINGEN Dichte mist was vrijdag opnieuv
bedraegCter'plekke"onV?fWur werd de Nederlandse chemie
ter - liep de het tankschip een scheur -uir-irarinp- voor
van 4 meter lengte onder de waterlijn
sivreen wegstroomde.
K.'ï Tholen
ucht. Nergens werden, zo ve
een woordvoerder van de Be
Zoomse brandweer zalcrda
waarden gevonden die nad.
•n noodzakelijk maakten. W
voor alle zekerheid mens»
de dijk langs het kanaal sto
kijken weggestuurd.
en
i Is een vloeistof die bU e<
atuur van 31 graden Celclt
itbranden en ontplofTen.
nperaturen van de lucht en h
verkleinden dat risico, ma
-tof sn
styrei
le get
•rd ov
nduld
giaii
en. O
erd
aan boord heeft. Kegelschepen krijgen een
aparte ligplaats bij de sluizen en ze worden
ook met voorang geschut.
Bovendien worden de gegevens in de
computer gestopt, zodat op beide sluis-
complexen precies bekend is wat de
schepen vervoeren. Alsde schippers
ook eerlijk opgeven wat ze vervoeren.
Helaas wordt daar nogal eens de hand mee
gelicht. Zelfs Schuttevaer-woordvoerder
De Meijer erkent: 'Er is geen controle op de
sluizen, want dat is te omslachtig. De
schipper geeft de gevaarlijke stoffen per
marifoon door en op de sluis geloven ze hem.
Nou is het zo, dat er schepen zijn, die wel
vijftien verschillende soorten chemicaliën
aan boord hebben. En soms begrijpt de
schipper zelf niet precies wat er allemaal op
de ladingspapieren staat. Dus waterdicht is
dat meldingssysteem niet, dat moet ik eerlijk
toegeven.
Maar er is ook moedwillige misleiding
door de schippers. De heer K. Stevens van
het Korps Controleurs Gevaarlijke Stof
fen; 'Kortgeleden zijn er nog zes containers
met vuurwerk van Antwerpen naar Rotter
dam gebracht met een schip, dat geen enkele
blauwe kegel voerde, die is gewoon geschut
met de andere schepen omdat niemand wist,
dat hij vuurwerk bij zich had. Die schipper
heeft ook niets tegen het sluis-personeel
gezegd, terwijl hij drie kegels had moeten
voerende hoogste gevarenklasse! Pas in
Rotterdam is dat ontdekt.
Het was ook de heer Stevens, die in maart
een tanker tegenhield op de Kreekraksluis,
die 435 ton epichloorhydrine bij zich had,
een stof, die zo gevaarlijk is, dat er nooit
meer dan 50 ton per schip vervoerd mag
worden. De lading was wel gemeld op de
Volkeraksluizen, maar pas toen het schip
geschut was, realiseerde men zich daar, dat
er iets niet helemaal klopte.
Venekamp: 'Én dan zie je gebeuren dat zo'n
schip twee keer langs Tholen vaart met veel
te veel van dat gevaarlijke spul. Want hij is
toen weer terug naar Shell gestuurd.
Rampenregeling
Bijna zes jaar geleden, op 3 juli 1979 diende
Venekamp ook vragen in bij het provin
ciaal bestuur. Een paar dagen eerder was
toen de Simplon onder Tholen op een
zandplaat gevaren en -bij laag water
gescheurd, waarna vele tonnen stookolie
over de Oosterschelde en SRK uitvloeiden.
Venekamp wees er toen op, dat Rijkswa
terstaat geen materiaal heeft om bij
rampen op te treden. Hij vroeg het
provinciaal bestuur om in Den Haag te
pleiten voor een snelle verbetering.
GS reageerden met de mededeling, dat er al
een commissie aan het studeren was en
'aan het deel dat te maken heeft met de
risico-analyse en de behoefte-bepaling
wordt momenteel gewerkt. Het lijkt ons
niet zinvol om, hangende de uitkomst van
de studie, deze zaak nu aan de minister
voor te leggen.'
Vraag aan Venekamp, wat er sinds 1979
6
verbeterd is op het gebied van het
opvangen van scheepsrampen op het SRK.
Venekamp: 'Er is een bak met daarbij een
olieschermpje gekomen bij de Kreekrakslui-
zen. Daar zit ook een soort stofzuiger bij om
olie op te slobberen. Maar die bak is alleen
voor olie en benzineprodukten. Voor sty
reen, zoals dat in maart in het kanaal is
gelopen bij de botsing tussen de Golgotha en
de Flandria, is die bak ongeschikt. Boven
dien moet die getrokken worden door een
sleepbootje, dat niet eens een vonkenvanger
heeft en dus niet bij riskante situaties mag
komen.
De afdeling voorlichting van de provincie
stuurt desgevraagd een kopie van het
eindrapport, dat de door GS genoemde
commissie maakte. Het blijkt, dat de
commissie niet verder is gekomen dan het
constateren, dat 'de bestaande hulpverle
ningsdiensten van de overheden niet in staat
worden geacht om grotere branden en
milieuincidenten efficiënt te bestrijden. Dat
impliceert, dat de overheden in feite hun
verantwoordelijkheid ten aanzien van de
bestrijdings van branden en rampen niet
waar kunnen maken.
Na zes jaar lijkt er nog amper iets
verbeterd. Venekamp: 'Op het ogenblik is
er -vrees ik- bij een ramp met een gevaarlijk
gas op het kanaal, geen afdoende regeling op
Tholen. De burgemeester roept nu wel, dat
de provincie de Thoolse rampenregeling nog
niet heeft goed gekeurd, maar zo verschuifje
je verantwoordelijkheid. Ook zónder de
provincie moet je de bevolking snel kunnen
inlichten en desnoods meer dan dat.
Gelukkig was het met de styreen-tanker niet
echt gevaarlijk, al zijn er veel mensen, die
misselijk waren of tranende ogen kregen.
Maar eigenlijk heeft Tholen tot nu toe nog
geluk gehad. Maar daar kun je als overheid
niet op blijven rekenen.
Venekamp meent dat er snel een hele rij
maatregelen genomen moet worden. Hij
wijst erop, dat er nu al drie keer een
ongeluk is gebeurd met een duwbootcom
binatie, waarbij bakken werden geduwd
door schepen die op de Rijn maximaal
1800 ton voort mogen duwen, maar hier
2600 ton. Gevolg: één botsing en twee keer
op de dijk gevaren. Venekamp wil dezelfde
regeling als op de Rijn, dus geen zwakke
duwboten met te zware bakken. Verder