hoeverre zullen andere gemeenten zich nog
netjes aan de regels houden, nu zo duidelijk
is geworden dat de provincie het dwars
liggen honoreert?
Een totaal in het honderd lopend woon-
wagenbeleid is niet ondenkbeeldig. En dat
alles dan veroorzaakt door een gemeente,
die zich jarenlang verschool achter de
stelling, dat eerst alle andere Zeeuws-
vlaamse gemeenten de hun toegewezen
standplaatsen maar eens moesten re*
seren. Want Terneuzen zou al veel te veel
woonwagenbewoners opvangen.
Dat laatste is een standpunt, dat nergens
op slaat. Het bij dit artikel afgedrukte
lijstje van woonwagens per gemeente,
maakt duidelijk dat Terneuzen (zelfs als
het nu 15 plaatsen erbij had gemaakt) het
laagste percentage woonwagenbewoners
binnen z'n grenzen heeft.
De dupe
Het ergste van alles is dat de Zeeuws-
vlaamse woonwagenbewoners natuurlijk
de dupe zijn van het spelletje van
Terneuzen. Juist door het 'sociale' beleid
van gemeenten als Terneuzen zijn woon
wagenbewoners nu al vaak van de goede
wil van anderen afhankelijk als ze van een
toilet of douche gebruik willen maken.
Immers, Terneuzen heeft al een woon
wagenterrein te Sluiskil. Het is de slechtste
lokatie van heel Zeeuws-Vlaanderen. Het
enige wat de gemeente erover zegt, is: 'Het
kamp voldoet niet'. Om vervolgens te
stellen, dat bij het Woonwagenschap moet
worden aangedrongen om -in overleg met
de bewoners- verbeteringen aan te bren
gen. Daarbij gaat men totaal voorbij aan
het feit, dat het ministerie van VROM zich
als sinds 1981 op het standpunt stelt, dat de
18 officiële plaatsen te Sluiskil gesaneerd
moeten worden omdat ze niet meer
voldoen aan de eisen, die tegenwoordig
gelden.
Maar als het om saneren gaat, schiet het
provinciaal beleid andermaal schromelijk
tekort. Men durft het simpelweg niet aan
om Sluiskil op de saneringslijst te plaatsen.
De provincie gunt zich, aldus Esther
Maris-Koster, de tijd om allereerst eens
alles rustig te inventariseren en dan in 1987
een besluit te nemen.
Dat betekent in de praktijk, dat -als de
provincie in 1987 tot dezelfde konklusie
komt als die welke het rijk al in '81 trok- de
lokatie Sluiskil na 1990 op de saneringslijst
komt.
Maar dan nóg zijn de slechtst gehuis
veste inwoners van Zeeuws-Vlaanderen er
niet, want het gaat -blijkens de ontwerp
minderhedennota van Terneuzen- dan nog
minstens vijf jaar duren eer Sluiskil ook
echt gesaneer is!
Dit nu is een voorbeeld van de manier
waarop het tegenwoordige gemeentebe
stuur van de dërde stad van Zeeland
politiek bedrijft; óver de ruggen van een
minderheidsgroep en mét de volle steun
van de VVD-gedeputeerde in het provin
ciehuis.
En niet slechts Esther is verantwoordelijk,
want doordat Hans Dupré (psp/cpn)
vragen in de staten heeft gesteld, kan geen
der volksvertegenwoordigers zeggen, er
niets van geweten te hebben.
André van Himme
8
Spreiding van woonwagenbewoners in Zeeuws-Vlaanderen na realisatie van alle in het
woonwagenplan 1980-1985 opgenomen standplaatsen.
Aandeel woon-
Prognose aantal wagenbewoners in
Aantal standplaat- woonwagen- 0/00 van de totale
Gemeente
Bevolking
sen per 1-1-'85
bewoners
bevolking
Aardenburg
3.902
6
17
4.4
Oostburg
18.496
10
48
2.6
Sluis
3.048
0
0
0
Axel
12.229
12
35
2.9
Hontenisse
7.676
7
20
2.6
Hulst
18.612
32
92
4.9
Sas van Gent
9.144
16
37
4.0
Terneuzen
35.335
33
85
2.4
Zeeuws Vlaanderen
108.442
116
334
3.1
Het Terneuzense woonwagenkamp te Sluiskil, waar veel te veel wagens op een terrein staan,
dat al jaren niet meer voldoet aan de minimale eisen.