ook de eerste elpee, ondanks dat Juttemis de plaat niet echt aan de live concerten deed denken, van NRC recensent Frans van Leeuwen een goede recensie. In het blad Jazz Nu schreef hij twee jaar nadat de plaat uitkwam, in 1982: 'Het is schandelijk dat er in Jazz Nu nooit een regel aan Sint Juttemis is besteed, want dit orkest maakt pracht- muziek, waar iedere jazzliefhebber en zeker alle Breuker-fans kennis van zouden moeten nemen. Dat laatste weet ik trouwens ook pas, sinds ik de groep mei jongstleden in het (Amsterdamse) Bimhuis aan het werk hoorde en zag.' Volgt een beschrijving van de nummers op de elpee, de aanbeveling de plaat te kopen of, beter nog, naar een concert te gaan. Hij vond live kennelijk toch beter dan studio. Van Leeuwen eindigt zo: 'Sint Juttemis is wel geen fanfare, maar het is wel een hele goede.' Wordt de distributie van de nieuwe plaat geen probleem? 'Tja, dat moeten we zelf doen', verklaart Nick. 'Bij de vorige twee hebben we trouwens ook heel veel zelf gedaan. Die platenmaatschappij doet zo ongeveer niks aan promotie. Gelukkig zijn er mensen die buiten het officiële circuit om platen verspreiden. De B. V. Haast bijvoor beeld. Die heeft de andere platen van ons ook.' Dies verzucht dat de groep eigenlijk iemand voor dat soort zakelijke dingen zou moeten hebben. 'Het is een vak apart. Waar 't ons in eerste instantie om gaat, is dat de muziek die we spelen op de plaat wordt geregistreerd. Tophits hoeven we niet te maken. Een plaat is voor ons een document en Ron Konings heeft het knap gedaan. Nummer drie is natuurlijk weer anders dan twee en een. Er is een nieuwe muzikant bij, een Belg. Daarmee is het aantal Belgen op drie gekomen. Maar ook in klankkleur verschilt deze van de andere twee. 'De ontwikkeling gaat door', verzekert Dies. ook weer contacten nodig. Ik zou veel meer willen zien.' Ad de Jong Gereis Na alle artikelen over Juttemis doorgeno men te hebben, blijkt dat niemand de muziek kan benoemen. Hoe noemen jullie het zelf, jazz? 'Nou', zegt Dies peinzend, 'er zitten wel veel jazz-invloeden in. Maar ik hou er niet van het in een hokje te stoppen. Alles wat ons aanspreekt, gebruiken we. Nu hebben we er bijvoorbeeld ook een zangstem bij, dat is Patricia. Dat is nieuw, staat ook nog niet op de plaat. Jullie geluid is uit duizenden herkenbaar. Ben je nou nooit eens een groep tegengeko men die soortgelijke muziek maakt? 'Nee', zegt Dies beslist. 'In Duitsland zeggen mensen wel eens: ah, Breuk er. Want die kennen ze. Maar we hebben toch een ander geluid.' Voordat dat ontstaat moet er overigens flink wat afgereisd worden. Dies schrijft de stukken. De Zeeuwse leden nemen die met elkaar door. De partituren worden naar de Belgen gestuurd, die ze daar instuderen. Vervolgens repeteert de hele groep een aantal malen. Is het geen handicap in Zeeland te zitten? 'Het heeft zijn voor- en nadelen', vindt Dies. 'Componeren is voor mij een eenzame bezigheid en dan is het een voordeel hier te zitten. Je gaat niet zo snel componeren uit irritatie, eerder uit inspiratie. En toch heb je

Tijdschriftenbank Zeeland

Nieuw Zeeland | 1985 | | pagina 9