e integriteit van e eigen lijf rouwengezondheidscentrum -eeuws-Vlaanderen van start aar het ons om gaat is, dat rouwen meer informatie krijgen ver hun eigen lichaam. Zodat ze eten hoe het allemaal funktio- eert, en dat ze zich ook /eerbaarder op kunnen stellen :genover de artsen. Want als een vraag aan een arts wilt lellen, moet je tevoren wèl weten /aar je het over hebt. Het is ijvoorbeeld bekend, dat baar- ïoeders er vaak ten onrechte itgehaald worden. Maar hoe moet als vrouw nou weten, of dat bij |>u ook dreigt te gebeuren? Daar oet je goeie informatie voor ?bben. Nou, daar willen wij voor rgen: dat er niets met je lijf ;beurt dat niet nodig is of dat jij iet wilt'. in het woord is Lisette de Wijn uit >stburg, een van de acht vrouwen achter et vrouwengezondheidscentrum Katelij- dat in de loop van januari aan de alstraat 5 in Terneuzcn een eigen pand in bruik neemt. Het voor heel Zeeuws- laanderen bedoelde centrum is het eerste Zeeland. Landelijk draaien er al meer n tien en zijn er evenveel in oprichting. En veral met veel sukses. |isette de Wijn vindt dat heel vanzelfspre- :nd:'We hebben kritiek op de over- edicalisering. Allerlei normale vrouwe- ke funkties worden gemedicaliseerd. leem nou bevallen. Dat gebeurt steeds leer in ziekenhuizen, terwijl dat toch geen ekte is en uitstekend thuis kan gebeuren, 'an heb je het feit, dat de medische en rmaceutische industrie zich op bepaalde rouwenklachfcn werpt. Met hormoonpre- u ra ten, enz. Zo heeft bijvoorbeeld de atste tijd het 'pre-menstrueel syndroom' rg hun aandacht. Nou, alle vrouwen bben wel eens last van hun menstruatie, aar dat betekent nog niet dat je daar met ormoonpreparaten op los moet gaan. Het geen ziekte! ?e hebben er ook kritiek op, dat de zondheidsz.org erg door mannen wordt heerst. Weet je, dat er bijv. in heel eeuws-Vlaanderen geen vrouwelijke huis- ts is? Er is hier zelfs geen vroedvrouw in de hclè streek'. NZ: 'Hoe staan de ZeeuWsvIaamse artsen tegenover jullie initiatief?' Lisette: 'Dat is verschillend. Sommigen zeggen 'goed idee' maar anderen vragen 'wat moeten jullie?' Die vinden ons eng. NZ: 'Het feit dat jullie zo'n centrum opzetten impliceert dat jullie vinden dat zij tekort schieten'. Lisette: 'Ja dat is het impliciet wel.Maar het is absoluut niet tegen personen gericht. We zeggen altijd, dat we geen vervanging maar een aanvulling zijn. We hopen wel, dat we de gezondheidszorg hier kunnen beïnvloe den in een vrouwvriendelijke richting'. NZ: 'Maar zijn jullie dan zo deskundig?' Lisette(lachend): 'Ja, we zijn héél deskun dig! We hebben medische, agogische, bio- energetische en groepsbegeleidings-deskun- digheid in huis. Dat benadrukken we zo, omdat we vinden, dat je er op het punt van gezondheidszorg niet bent met alleen maar medische deskundigheid. Eén van ons is dus inderdaad arts, maar we hebben geen medisch centrum, maar een gezondheids centrum. En gezondheid is dus niet iets specifieks van medici'. NZ: 'Jullie behandelen geen vrouwen?' Lisette: 'Nee, wat we doen is informatie verschaffen. Via cursussen, via spreekuren, via de telefoon, via boeken en brochures en ook door zogenaamde 'zelfhulpgroepen' te vormen. Zo zijn er landelijk voorbeelden van kankergroepen, van anticonceptie- groepen en van vrouwen, die thuis een man hebben, die zenuwpatiënt is. Door met elkaar te praten kunnen ze elkaar en zichzelf beter helpen dan welke arts ook. Dan gaan we daarbij wel uit van het principe 'van klacht naar kracht', zoals ook de VIDO (Vrouwen In De Overgang)- groepen doen. Dus niks 'dalende levens lijn', maar 'wc zijn 55 en we hebben een tweede toekomst voor ons...'. Wij willen de aangeprate zieligheid omzetten in kracht. Wat niet betekent dat iemand niet ver schrikkelijk in de put kan zitten. Dat zullen we nooit ontkennen.' NZ: 'Zijn jullie nu al met aktiviteiten bezig?' Lisette: 'We zijn bezig met een onderzoek naar de vraag waarom er in Zeeuws- Vlaanderen zoveel vrouwen in het zieken huis bevallen en we draaien in Kloosterzan- de een cursus met tien vrouwen over 'Vrouwen en gezondheidszorg'. Dat is echt een praatgroep, die twaalf keer bij elkaar komt met onderwerpen als: hoe ga je met je gezondheid om, wat heeft de huisarts me te bieden, maar ook over oude vergeten huis (uil Zij-lijn) middeltjes, die vaak even effektief maar minder riskant zijn als medicijnen'. NZ: 'Hoe heb je die vrouwen bereikt?' Lisette: 'Gewoon via de kruisverenigingen met folders. Dan blijkt er volop belangstel ling te bestaan, gewoon bij leden van een vrouwenorganisatie'. NZ: 'Jullie hebben nu een eigen pand. Hoe komen jullie aan geld?' Lisette: 'We hebben voor het eerste jaar van WVC dertienduizend gulden en van de provincie drieduizend gulden subsidie gekregen. Ook de gemeenten in West- Zeeuws-Vlaanderen hebben subsidie aan ons beloofd'. NZ: 'Maar Terneuzen niet. Daar vinden ze jullie overbodig en overlappend...' Lisette: 'Ja, wc kunnen niets met die kritiek, want ze zeggen niet, waar we een overlap ping van zijn. Wijzelf zien het in elk geval niet zo'. Ik denk dat wc zo min mogelijk controver sieel zullen werken. Omdat het ook geen zin heeft om mensen kritiek aan te praten zolang ze niet met die kritiek om kunnen gaan. We gaan er o'ok van uit, dat er geen enkele huisarts echt van kwade wil is. Hoogstens, dat-ic sommige dingen niet weet. Bijvoorbeeld hoe hij moet handelen als hij geconfronteerd wordt met incest of met sexueel geweld binnen het huwelijk. Dat is een terrein waarop we met artsen willen gaan praten'. NZ: 'Maar heeft dat ook met gezondheid te maken?' Lisette: 'De integriteit van je lijf, althans het schenden ervan, heeft rechtstreekse gevol gen voor je gezondheid. Dus zijn incest en sexueel geweld gebieden waar we ons mee bemoeien.' NZ: 'Die naam van jullie, Katelijne, waar slaat die op?' Lisette: 'Katelijne was de vroedvrouwen de schoonmoeder van Tijl Uijlenspiegel, die in deze streken woonde, hé. Die vrouw, die ook veel verstand van kruiden had, is uiteindelijk als heks verdronken. Dat is het lot van vrouwen, die teveel gaan weten. Die worden als heks verbrand of verdronken. Vandaar die symbolische naam.' NZ: 'Maar die risiko's loopje in 1986 toch niet meer?' Lisette: 'Je kunt nu geïsoleerd worden, of belachelijk gemaakt. Alleen, we zijn nu met meer. En al worden er pogingen onderno men. ik denk niet dat het ze nu nog zal lukken.' Kees Slager 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Nieuw Zeeland | 1986 | | pagina 19