H
Üi
Ee
Direkteur Swinkels in het Middelburgse
arbeidsbureau (Foto El sa West land)
ook. Ik ben ervoor om al die 16 punten wel
te laten meewegen in de uiteindelijke
beslissing om de bemiddeling stop te zetten.
Maar alleen als je stopt met bemiddelen,
stuur je een kennisgeving.'
Swinkels verklaart zijn opstelling met:
'Onze belangrijkste klanten zijn werkgevers
en werknemers. Dus moeten we van hun
behoeften uitgaan. Maar als het arbeids
bureau het imago heeft, dat alles er wordt
doorgebriefd wat de werkeloze er verteld,
dan houden ze dingen achter, die we
eigenlijk zouden moeten weten om goed te
kunnen bemiddelen. Als iemand uit angst
voor strafkorting ons niet vertelt, dat hij
eigenlijk absoluut geen zin heeft in een
bepaalde baan, die we hem aanbieden, en
we-sturen hem bij een werkgever op het dak,
dan is die daar niet gelukkig mee en de
werknemer dus ook niet.'
Uitzendbureaus
Nu heeft Nieuw Zeeland nog niet zolang
geleden onthuld, dat dankzij het kennisge-
vingsbeleid van het GAB te Terneuzen,
mensen, die werk weigerden voor een
uitzendbureau, een strafkorting opliepen.
Opvallend is, dat uit het Walcherse
jaarverslag blijkt, dat noch Middelburg,
noch Vlissingen daarvoor kennisgevingen
hebben verstuurd. Swinkels: 'Je kunt
uitzendarbeid passend verklaren voor een
bepaalde klant. De vraag is of je daar veel
mee opschiet. Als iemand dat niet ziet
zitten, is niemand er mee gediend om hem te
gaan dwingen. Wij vinden dat verwijzing
naar een uitzendbureau moet gebeuren op
basis van vrijwilligheid. Wij proberen
sommige mensen er wel toe te motiveren.
Bijvoorbeeld als ze pas een cursus hebben
gevolgd en ze moeten ervaring in dat vak
opdoen. Er zijn ook andere manieren om
mensen te motiveren dan via een strafkor
ting.'
Tjeu Strous, voorzitter van de FNV-
Zeeland is het daar volkomen mee eens. Hij
is er van overtuigd, dat de problemen,
waarmee het (ideeële) uitzendbureau Start
in Zeeuws-Vlaanderen te maken heeft (zie
artikel NZ dec '85)grotendeels te wijten zijn
aan het beleid van het arbeidsbureau in
Terneuzen, dat kennisgevingen verstuurde
als mensen weigerden bij Start te (blijven)
werken, vaak omdat het een duidelijke
verslechtering van hun positie betekende.
Frisse wind
Strous is ook weinig gelukkig met de
manier, waarop Vlissingen z'n contröle-
funktie in de praktijk brengt: 'Een
arbeidsbureau moet klant-vriendelijk zijn.
De mensen moeten denken: daar wordt ik
geholpen.En niet: daar moet ik op mijn
woorden passen. Ik ben blij, dat Swinkels in
Middelburg een frisse wind door dat
verkalkte apparaat laat waaien. Overigens
was het beleid in Middelburg altijd al beter
dan in Vlissingen en Terneuzen.'
Strous heeft nog een treffend voorbeeld
over hoe de meeste werklozen het arbeids
bureau ervaren: 'Een tijdje geleden hield de
direkteur van het arbeidsbureau Tholen een
enquête onder zijn werklozen met de vraag,
of ze belangstelling hadden om tijdens hun
werkloosheid bepaalde aktiviteiten te ver
richten. Nou, dat werd een geweldige
mislukking. Waarom? Omdat die mensen
dachten: als ik 'ja' zeg, ben ik meteen 'nat',
dan ben ik verdacht.
De mensen zijn bang voor het arbeidsbu
reau, dat is allang duidelijk en het wordt
tijd, dat daar verbetering in komt. Het
bureau moet mensen aan een baan helpen
en niet als verklikker opereren. Ik ben blij,
dat de SER dat ook inziet en een duidelijk
advies in die richting heeft uitgebracht.
Natuurlijk moeten arbeidsbureaus wel
informatie verstrekken, maar alleen als ze
er om gevraagd wordt door bijvoorbeeld de
Sociale Dienst. Uit eigener beweging
moeten ze alleen een kennisgeving verstu
ren als iemand op verwijtbare factoren niet
bemiddelbaar is.'
Stortvloed
De heer Van Luyk, die bij afwezigheid van
de directeur namens het Gewestelijk
Arbeidsbureau Terneuzen reageert, is op
vallend gematigd. Het mag dan zo zijn, dat
Terneuzen inderdaad kennisgevingen ver
stuurde wegens het weigeren van werk bij
het uitzendbureau Start, toch vindt Van
u eeiïr yooï
op PC HooéiJE y/V\J ObizB
Sollicitatie?,
C-Olit/C, II
l U (705 m W£U
2 (^eSQLUQTtC^p.
Luyk, dat zijn bureau qua opstelling 'ergens
tussen Middelburg en Vlissingen inzit.' Dat
mag ook blijken uit het aantal verstuurde
kennisgevingen. Precies weet hij het niet,
want ze zijn niet opgenomen in het
hadd
zetel
de P
parlc
Zeel;
twee
moet
winn
maai
Prins
stoel
intus
jaarverslag, maar hij schat dat het aantal knop
niet ver boven de 50 zal uitkomen. Dat geldt
dan voor de Kanaalzone, maar in Oostburg
en Hulst wordt dezelfde strategie gevoerd.
Van Luyk: 'Sinds de werkeloosheid is
toegenomen is de diskussie over de controle
ook gekomen. Dat gebeurt ook in Zeeuws-
Vlaanderen. Kijk, als iemand werk wordt
aangeboden, dat wij passend vinden en hij
weigert dat, dan zullen we wel een
kennisgeving versturen, maar we zijn er niet
op uit om de uitkerende instanties te
bombarderen met een stortvloed van
kennisgevingen. Zo zijn wij niet bereid om
allerlei zaken, die ons rechtstreeks of
onrechtstreeks ter ore komen over mensen,
die bij ons staan ingeschreven, meteen bij de
Sociale Dienst te gaan melden.
Als van ons verwacht wordt, dat we iemand
aan werk proberen te helpen, dan moeten
we een redelijke relatie met zo iemand op
kunnen bouwen. Nou, dat bereik je niet als
je alles over zo'n werkloze maar meteen
doorbrieft naar de uitkerende instanties.'
Van Luyk zegt 'persoonlijk' te hopen, dat
de contröle-taak in de nieuwe wet minder
benadrukt wordt: 'We moeten toe naar een
situatie, waarin het arbeidsbureau minder
controleert en meer bemiddelt.'
Eind
stoel
Aktief
In Goes ligt de stemming toch iets anders.
Daar krijgen we de heer Maas te spreken:
'Bij ons', zo meldt hij, 'liggen de interpreta
tieverschillen tussen Goes en de bureaus in
Zierikzee en Tholen niet zo scherp als
tussen Middelburg en Vlissingen.'
NZ: 'Maar welk beleid voert Goes dan?'
Maas: 'Ik laat me niet verleiden tot een
standpunt in de kwestie Middelburg-
Vlissingen.'
NZ: 'Maar voert Goes een aktieve of een
passieve controlerende functie?'
Maas: 'Je mag wel zeggen: meer aktief. Als
wij zaken constateren, wordt er ook meteen
aktie ondernomen. En dat kan leiden tot
een kennisgeving.'
We herinneren de heer Maas aan de nieuwe
wet, die veel meer in de richting van de
passieve controle gaat. Anticipeert Goes
daar niet op?
Maas:'Nee, want voor mij is het nog maar
de vraag of die wet er ook komt en hoé hij er
komt. Daar gaan we in ons beleid dus zeker
niet op vooruit lopen.'
Het juiste aantal kennisgevingen, dat
verleden jaar door Goes, Zierikzee en
Tholen is verstuurd, moet even worden
nagezocht, want het staat niet in het
jaarverslag. Of we zo vriendelijk willen zijn
nog even te bellen, vraagt de heer Maas.
Natuurlijk zijn we dat. Maar helaas, twee
dagen later blijkt plotseling dat het aantal
kennisgevingen strikt geheim is en ook
blijven zal.
Met andere woorden: de situatie in
Vlissingen mag dan vervelend zijn, daar
weten werklozen in elk geval waar ze aan
toe zijn. in de rest van midden en noord-
Zeeland kunnen de arbeidsbureaus om
méér dan een reden gewantrouwd worden.
Kees Slager
De z
dat 1
dooi
Klav
meet
haar
haar
te st
Voorl
aandi
zetel
Vlissi:
metee
twee
groot:
Dat n
meer
Zeela,
wen.
socia<
Voor
zaak
van F
'Toen
menst
zitten,
melde
eigen
die tij
Partij
Maar
stoele
disco-
Zierik
kat he
verm;
divers
allemi
argun
blijkt
terecl
waare
der E
de tie