ZEELAN HELFT NEPAL een verrukkelijk land Twee oorzaken Straal-oogjes GIRO 7475 MIDDELBURG Balk en splinter Afgesloten westen. In tegendeel: ze weten in het prach tige bergstaatje helemaal geen weg meer met alle hulp, die hen bijna letterlijk door de strot wordt geduwd. Jan Jansonius, als landbouwexpert wonend in de Nepalese hoofdstad Kathmandu, zei letterlijk: 'Mijn opinie is, dat er op dit moment eerder teveel hulp dan te weinig is in Nepal. Het gevolg daarvan is, dat de Nepale se functionarissen, die de projecten moeten bedenken en begeleiden overbelast worden door te veel missies, teveel adviseurs en teveel projecten, die ze eigenlijk allemaal tegelijk zouden moeten runnen. Waardoor ze vaak aan hun eigen projecten niet meer toekomen. Volgens Jansonius is een van de grootste problemen het gebrek aan coördinatie van alle hulp aan Nepal. Volgens hem zijn er ook veel te veel partijen betrokken bij de hulp aan Nepal. En hij somt op: 'Het is de Verenigde Naties, de Wereldbank, al die bilaterale hulp van donoren als Japan, Rus land, Amerika, de landen van de Europese Gemeenschap en ga zo maar door.....' Meer coördinatie zou tot gevolg moeten hebben, dat het aantal hulpverleners en het aantal projecten beperkt wordt, aldus Jan sonius. Cas de Stoppelaar (bioloog, al jaren in Nepal wonend en schrijver van 'De Lotus-eters') bevestigt die visie: teveel orga nisaties die zich allemaal met Nepal bezig houden. Hij vult aan: Unicef, de FNO (Wereldvoedselorganistie) en niet te verge ten de Stichting Nederlandse Vrijwilligers.. Volgens De Stoppelaar zijn er twee oorza ken van het teveel aan internationale hulp voor Nepal: 'In de eerste plaats heeft het westen nog steeds een enorm stuwmeer aan ontwikkelingsgeld te besteden en in de tweede plaats (en dat is een zeer grappige oorzaak): Nepal is een verrukkelijk land om te wonen. Hier schijnt vrijwel altijd de zon, de vogels vliegen door de lucht, de bloemen geuren in de tuinen, dus alle ontwikkelingswerkers vinden het heelfijn om hier te wonen. Zo zie je, dat de Stichting Nederlandse Vrijwilligers een paar jaar geleden begon met drie of vier mensen terwijl dat er nu al veertig of vijftig zijn geworden De Stoppelaar vindt de SNV-aanpak overi gens niet de slechtste: 'Ze beginnen op dorpsniveau uit te zoeken wat de echte behoeften zijn en proberen dan een project op te stellen.Hij vraagt zich alleen af of een ontwikkelingswerker, die in een dorp goed funktioneert, dat ook doet tussen de rege- ringsfunktionarissen in de hoofdstad, die zo'n project moeten goedkeuren: 'Die whis kydrinkende funktionarissen met hun ge blokte jasjes aan en hun nauwe pijpjes boven zwarte gepoetste schoenen en hun zwarte topi op, zijn wel een heel ander slag mensen. Ze verdienen niet veel en moeten op allerlei manieren wat bijverdienen om het dure leven in Kathmandu en hun vaak vele kinderen te kunnen betalen. Dus die mannen zijn gevoelig voor extra geld. Helaas, korruptie ja. Maar in Nepal noemen ze dat niet zo. Dat is een westers woord. Nepalezen worden nooit om gekocht; die krijgen kadootjes. En daarbij moet je bedenken: een heleboel 10 De koning vroeg aan zijn ministers: 'Hoe komt het toch dat zo weinig van het geld dat wij ontvangen uiteindelijk in de staatskas terecht komt?' De mi nister van financiën stond op, haalde een ijsblokje en gaf dat door. Iedereen hield het even in zijn handen. Toen het de koning had bereikt, was het voor driekwart gesmolten. (Uit: 'De Lotus-eters en andere Nepa lese zaken' door cas de Stoppelaar) Nepalezen zitten niet te wachten op ontwik kelingssamenwerking. Die vinden het wel best zo. Maar westerse landen wensen ont wikkelingshulp te geven en dat moet ergens naar toe. Dus dan komt er weer zo'n wester ling hierheen met een plan en een project en ja dan zit die westerling met het probleem: hoe raak ik m'n geld kwijt. Nou, om een project te verzinnen en vervolgens ook gerealiseerd te krijgen, is zo'n minister of andere funktiona- ris nodig. Dus samen maken ze dan een plan, waarvan zo'n Nepalees dan denkt: hoe krijg ik daar zo snel mogelijk zoveel mogelijk zelf van binnen Nou ja, laat ik zeggen, dat er ook goeie voorbeelden zijn. Maar dit soort aanpak komt hier toch regelmatig voor', aldus Cas de Stoppelaar. Er is dus reden om je af te vragen, waarom Zeeland zo nodig ook nog eens moet gaan helpen in Nepal. Coördinatrice Jantien Kuiper blijft het antwoord schuldig. Toen de provinciale staten dat beslisten was zij nog niet bij het projekt betrokken. Wat de kritiek betreft zegt ze dat ze tijdens haar verblijf in Nepal ook de indruk heeft gekregen, dat erg veel landen en organisa ties daar bezig zijn en dat er van overbelas ting sprake is: 'Allerlei landen en ook kerken zijn er met prestigeprojecten bezig en ik heb ook wel gedacht: hemel, waarom wordt er niet meer gecoördineerd. Maar dat geldt niet voor ons projekt. Dat wordt gedaan in samen werking met Unicef Dit onderwijsprojekt heeft de regering zelf opgezet, weliswaar na een onderzoek door een Engelsman met hulp van Nepalezen. Maar in dit projekt gaan we uit van wat de bevolking wil. En tijdens mijn verblijf daar heb ik alleen maar enthousiasme gezien bij de mensen, straal-oogjes dat er wat gebeurde. De vraag is hoeveel geld van de Zeeuwse aktie naar de 'whiskydrinkende regerings functionarissen' gaat. Jantien Kuiper: 'Nee, ons geld gaat naar het Nederlands Comité Unicef en dan naar New York. De geldstroom voor die schooltjes gaat buiten de regering in Kathmandu om.' NZ: Die mannen met de geblokte jasjes zijn al in een eerder stadium aan hun kadootje geholpen voor hun projekt...? Jantien Kuiper (lachend): 'Dat kan best! Maar wat wij inzamelen gaat buiten die heren om. Ik heb al gehoord van een hoge Unicef- man dat de regeringsfunctionarissen in Kath mandu het eigenlijk ook maar niks vinden, dat dit projekt zo is geregeld. Het is dan ook een uitzondering.' Op de vraag waarom Zeeland niet tot in lengte van dagen één ontwikkelingslanc blijft steunen, kan ze -op persoonlijke titel slechts zeggen, dat ze daar ook meer in zie' dan projekten van twee jaar: 'Je zou eigen lijk jumelages (stedenhuwelijken) moeten krijgen tussen Zeeuwse gemeenten en plaat sen in de Derde Wereld. Dan breng je he, dichter bij de mensen en ontstaat er een direkte, blijvende band. Maar voorlopig blijft Zeeland dus Nepal helpen. Er is al meer dan vier ton bij elkaar Kees Slager Een harde opstelling van de regering tegen over België, dat de Westerschelde vervuilt via een smeerpijp en het storten van giftig baggerspecie, is noodzakelijk. Dat vindt de raad van Borsele, die niets voelt voor een soepele houding ten opzichte van door België gewenste verdieping der Wester schelde. Goed zo, jongens! Maar hoe zit dat nou eigenlijk met de vervuiling' van de Zeeuwse lucht (zie pag. 3 van dit blad) vanuit Borsele? Zou daar door andere Zeeuwse gemeenten ook niet eens een harde opstelling in moeten worden gekozen. De eerste Goese 'gewetensweigeraar' (zie NZ van maart) werd intussen afgesloten door de PZEM. Dat kwam in de krant en die publiciteit voor de goede zaak, daar ging het om. Daags na de afsluiting werd de schuld bij de PZEM betaald en het huis weer aangesloten op gas en licht. Waarna het spel van voren af aan begint, want ook Adri van Oosten blijft weer ƒ5,72 inhouden op z'n energierekening als protest tegen die 572 kruisraketten in Europa. Een volhou der dus, maar geen martelaar. En zo hoort het.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nieuw Zeeland | 1986 | | pagina 10