Hoeveel ellende zou er verdwijnen als iedere vrouw een vak verstond, vooral een goedbetalend vak! Samen sterk Vooroordelen Boekbespreking De vorige twee afleveringen van dit drieluik lieten zien hoe de vroege Middelburgse vrouwenbeweging verkeerde in de spanning tussen feminisme en socialisme. Het was een diskussie die gevoed werd door min of meer deftige dames. Het nu volgende slotdeel van de serie laat zien hoe Mathilde Wibaut eindelijk kontakt krijgt met socialis tische arbeidersvrouwen in Middel burg en hoe dat kontakt leidt tot een socialistische vrouwenvereninging 'Samen Sterk'. In 1902 doorbrak Mathilde Wibaut die scheidslijn en besloot ze dat het leesgezel schap moest opgaan in een nieuwe vereni ging waar ook die arbeidersvrouwen lid van konden worden. In die vereniging zouden vrouwenzaken van socialistisch standpunt uit belicht worden en de vrouwen de gele genheid krijgen zich te ontwikkelen. Op 5 januari 1903 werd de nieuwe vrouwen vereniging 'Samen Sterk' opgericht in het gebouw van de Middelburgsche Bestuur- dersbond. De statuten zeiden dat het de bedoeling was 'vrouwen te organiseeren, om gezamenlijk te streven naar verbetering van haar economischen en politieken toestand; om mede te strijden in den strijd der arbei dersklasse tegen het kapitalisme; om op te komen voor haar rechten, waar zij als vrouw wordt misleid of verdrukt.' Feminisme dus, op sociaal-demokratische grondslag. Samen Sterk wilde alles aanmoedigen wat veel vrouwen tegen het socialisme bestrij den en meer vrouwen bewustmaken. Aan het eind van het eerste jaar had de vereniging 46 leden. Ze hield zich vooral bezig met ontwikkelingswerk. Zo werden er bjvoorbeeld samen boeken besproken. Een van de eerste boekjes die men besprak was 'Arm Rotterdam, hoe het leeft, hoe het woont' van Hendrik Spiekman en J. Schot- ting, dat model stond voor een gelijksoortig boekje over Middelburg. Een ander boek dat druk besproken werd was 'De Vrou wenkwestie' van de Duitse socialiste Lily Braun. Later, in 1905 en 1906, werden het 'Communistisch Manifest', 'Socialisme en Anarchisme' van Herman Gorter maar ook 'Wederkerig dienstbetoon' van de anarchist Kropotkin behandeld. Ook artikelen uit het dagblad van de SDAP, 'Het Volk', kwamen aan de orde. 'Samen Sterk' had een kern van meer De vrouwen die uit de Vereeniging voor Vrouwenkiesrecht waren getreden, richtten direkt een sociaal leesgezelschap met 13 leden op. Misschien was dat wel een voort zetting van het gezelschap dat in de Vèreeni- ging voor Vrouwenkiesrecht had bestaan. Het bestond in ieder geval uit dames van goede stand. Mathilde Wibaut was de ziel van het gezelschap en zij zou zorgen voor aansluiting met arbeidersvrouwen. In een brochure met herinneringen heeft ze beschreven hoe ze in de tuin van het Schut tershof op een zomermiddag in 1902 aan vrouwen van SDAP-leden het socialisme probeerde te verklaren. 'Het was mijn eerste ontmoeting met de arbeidersvrouwen uit so cialistische kringen'. Blijkbaar had zij, ter wijl ze al vijf jaar lid was van de SDAP- afdeling, dus nog geen kennis gemaakt met de vrouwen van haïr partijgenoten en had ze die ook niet ontmoet tijdens haar kursus- sen in 'Ons Huis'. En dat voor iemand die zo ijverde voor de arbeidersvrouw. Die zomermiddag laat ons meer dan iets anders zien hoe in de Middelburgse SDAP- afdeling de Wibauts min of meer afzijdig stonden van de andere leden; een afzijdig heid die verklaard moet worden uit het feit dat in het algemeen lieden uit een hogere stand niet als vrienden hoorden om te gaan met mensen uit lagere standen. Filantropie, sociaal werk, volksvoorlichting, dat was allemaal prima, maar afstand moest er blijven. 14 de ontwikkeling van de vrouw kon bevor deren en vooroordelen uit de weg ruimen. Dat was dus precies wat Mathilde Wibaut en haar vriendinnen al jaren deden. Verder wilde de vereniging vrouwen-vakverenigin gen oprichten en kursussen voor vakoplei ding. Tevens werd üitgemaakt dat in het bestuur van vijf personen, minstens twee arbeidersvrouwen moesten zitten. De vereniging stelde zich op het standpunt van de klassenstrijd, wat bij de initiatief neemsters neerkwam op dat van de SDAP. Daarom heette ze bij de anarchisten van het blad 'De Toekomst' (dat nog wel de statu ten had mogen drukken) al gauw 'Samen Suf. Het opmerkelijke van 'Samen Sterk' was dat zij zich niet uitsluitend richtte op SDAP-vrouwen. Iedere vrouw die voor de aktiviteiten van de vereniging voelde kon lid worden. De kontributie was een dubbel tje per maand. In de kontributie zat voor een deel de reden van de openheid van 'Samen Sterk'. Moesten de leden immers ook lid zijn van de SDAP, dan betekende dat voor veel gezinnen dat de last van de kontributies wel een beetje erg groot werd. Als naast partij en vakbond voor de man de vrouw ook nog eens een dubbeltje kontri butie moest betalen.... Er was ook een andere reden om de vereni ging open te houden. Niet aan de SDAP gebonden schrok ze minder gauw vrouwen af en kon ze makkelijker vooroordelen bij ontwikkelde leden, voornamelijk diegenen die uit de oude Vereeniging voor Vrouwen kiesrecht waren overgekomen. Naast Ma thilde Wibaut, waren dat Nelly Voorbeytel, Elize van den Broecke, Sophie van Slee, Bertha Ogterop en anderen. Er hoorden ook nieuwe 'dames' toe, zoals de vrouwen van de artsen Schoute en Hoorweg. Er was een duidelijk onderscheid tussen de kern en de rest, waaronder andere oprichtsters van 'Samen Sterk' zoals de vrouw van afdelings- sekretaris Kees van der Weel, of de vrouwen van de vroeg gestorven andere SDAP- funktionarissen Bayens en Riemens. De kern moest geschriften rondsturen onder de arbeidersvrouwen, eventueel voorzien van verklarende noten. 'Wij genieten op 't oog- enblik het vertrouwen van een aantal arbei dersvrouwen. Hoewel ze onwetend en onont wikkeld zijn, leeft er in haar een verlangen naar iets meer dan het dagelijksch en eentoo- nig huiselijk gedoe; wat zij uitdrukken in de woorden: wij zijn vooruitstrevend', was de redenering van Mathilde Wibaut. In de winter van 1905 werden voor het ontwikkelingswerk leesclubjes opgericht van niet meer dan 6 vrouwen die om de 14 dagen onder leiding van een meer ontwik kelde vrouw samen kwamen. In die lees clubjes kregen vrouwen die nog niet zo goed durfden, gelegenheid ook vragen te stellen. Zo werd bevorderd dat ieder zich een eigen mening vormde.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nieuw Zeeland | 1986 | | pagina 14