6 ONS ZEELAND gezelde niet de donder der vijandelijke saluutschoten op last van Lodewijk den veertienden het schip, dat zijn stoffelijk overschot naar het Vaderland voerde? Getuigden niet de Engelschen ruim een eeuw later, om den moed der Nederlanders bij Doggersbank te typeeren, ,,De De Ruijters en de Trompen leven nog!?" Dezen grooten dienaar der Republiek, den moedigen strijder en nederigen Christen huldigend te gedenken is een Vaderlandsche plicht. Voor ons, Zeeuwen, is het echter tegelijk een heilig recht. Want die groote Nederlander was van hetzelfde bloed als wij, was een Zeeuw. Eere zij zijn nagedachtenis! Een Dijk van millioenen. Van de kleinere rijken der wereld behoort ons Va derland zeker wel onder die, welke het meest te strijden hebben tegen het natte element. De geheele Westgrens ligt aan den zeekant en de zee maakt zulke diepe inhammen in het land, dat zij ook daar telkens haar groote kracht doet gevoelen. Dat bovendien ook de rivieren danig kunnen opspelen, heeft men in een groot deel van het land in den afgeloopen winter maar al te ernstig aan den lijve ondervonden. De provincie Zeeland heeft in den strijd tegen het water een zeer groot aandeel en er is ook al heel wat land hier aan de zee onttrokken, maar ook herhaal delijk heeft deze weer, al is het vaak tijdelijk, zich polders tot prooi gemaakt. Deze strijd kost schatten van geld, vooral ook aan de polders, die geheel of ten deele aan de zee gren zen. Onder de eerste neemt de polder Walcheren een bijzondere plaats in, omdat hij o. a. den zoo be roemden Westkappelschen Zeedijk heeft te onderhou den en het is juist deze dijk, die heel wat geld reeds heeft opgeslokt. Millioenen en nog eens millioenen guldens zijn reeds in dat waterstaatsbouwkundig werk gestoken; een werk, dat ons met groot respect doet opzien tegen de enorme kennis, die ook reeds voor eeuwen de Zeeuwsche ingenieurs moeten hebben ge had, om dezen dijk te kunnen aanleggen als een prach tige verbinding tusschen de beide duinreeksen, die ten Noorden en ten Zuiden van den dijk eindigen. Dat de dijk nog steeds veel geld kost, is Zaterdag j.l. weer gebleken in de vergadering van den Polder Walcheren. Terwijl in 1925 voor herstel van stormschade aan de vier wateringen van den polder in totaal 19076.27 werd uitgegeven, kwam hiervan voor rekening van de Noordwatering, omvattende o. a. den Zeedijk, alleen 16656.41. En ook voor de toekomst rekende men weer op groote uitgaven voor dien dijk, want voor gewoon onderhoud in 1926 wordt alleen voor de Noordwatering geschat 126.000.en voor de drie andere te zamen 54.500.Voor herstel van storm schade is dit respectievelijk 16.000.en 3300. Bovendien werd besloten, aan het Noorderstrand, al ligt dit niet precies voor den dijk, maar voor de duinen ten Noorden daarvan, die de laatste jaren zeer veel van de woedende zee te lijden hebben, een definitieve duinvoetverbetering aan te brengen, waar voor later 125.000.zal moeten worden geleend. Het eenige goede bij dit alles is, dat het werk aan den dijk aan vele Westkapellenaars een bestaan geeft, en hen, die moeten worden beschouwd als afstamme lingen der Noorsche kustvaarders, een bijzonder type van mannen doet zijn, zoo geheel afwijkend van de genen, die in de andere Walchersche dorpen wonen, waar landbouw en veeteelt het hoofdbestaan vormen. Zij mogen wat ruw lijken, die mannen, het zijn toch de harde werkers, die Zeeland's Tuin tegen zijn erf- vijandin, de Noordzee, beschermen. |r—| Schrijfmachinehandel (alle merken) Uf I J Copieer-lnrichting (Spoed-inrichting) Reparatie-Inrichting - Linten - Carbon WOLVENSTRAAT 2-4 bij de Heerengracht 300, AMSTERDAM TELEFOON 33400 D. J. KOOPMAN Een Vliegdienst van Rotterdam op Vlissingen Het Walchersche Propaganda-Comité voor de Lucht vaart, waarvan de burgemeester van Vlissingen het voorzitterschap bekleedt en de gemeente-secretaris van die plaats het secretariaat, tracht langs verschil lende wegen te komen tot een nuttig gebruik van het prachtige vliegveld onder de gemeente Vlissingen, op het kleine deel na, waar thans een hangar verrijst, en dat tot de gemeente Souburg behoort. Het be spreekt plannen om te komen tot geregelde vlieg- diensten, o.a. een vliegdienst van Rotterdam op Vlis singen, waarmede gedurende vier maanden een proef zou worden genomen. De K. L. M. had zich tot die proef met twee diensten heen en weer per dag bereid verklaard, waarbij men in drie kwartier over zou zijn tegen 10 per persoon, terwijl een reis eerste klasse tusschen beide plaatsen per trein thans nog f 8.65 kost. Maar daarvoor vraagt de K. L. M. een garantie van f 18.000. Om aan dit garantiebedrag te komen heeft bedoeld comité zich o.a. gewend tot de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Zeeuwsche eilan den te Middelburg en deze heeft de zaak verleden week Vrijdag in haar vergadering behandeld. Het bu reau der kamer had, ofschoon niet denkende dat er veel succes van te verwachten is, niet allen steun wil len afwijzen, en stelde voor alleen mede te werken aan een proef van één maand en daarvoor f 450 be schikbaar te stellen, als maximum aandeel in een ga rantiefonds. In de commissie van financiën en van verkeerswezen was men het reeds niet eens over dit voorstel; de verwachtingen, die men van het slagen

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1926 | | pagina 6