6
ONS ZEELAND
gezelde niet de donder der vijandelijke saluutschoten
op last van Lodewijk den veertienden het schip, dat
zijn stoffelijk overschot naar het Vaderland voerde?
Getuigden niet de Engelschen ruim een eeuw later,
om den moed der Nederlanders bij Doggersbank te
typeeren, ,,De De Ruijters en de Trompen leven nog!?"
Dezen grooten dienaar der Republiek, den moedigen
strijder en nederigen Christen huldigend te gedenken
is een Vaderlandsche plicht. Voor ons, Zeeuwen, is
het echter tegelijk een heilig recht. Want die groote
Nederlander was van hetzelfde bloed als wij, was
een Zeeuw.
Eere zij zijn nagedachtenis!
Een Dijk van millioenen.
Van de kleinere rijken der wereld behoort ons Va
derland zeker wel onder die, welke het meest te
strijden hebben tegen het natte element. De geheele
Westgrens ligt aan den zeekant en de zee maakt zulke
diepe inhammen in het land, dat zij ook daar telkens
haar groote kracht doet gevoelen. Dat bovendien ook
de rivieren danig kunnen opspelen, heeft men in een
groot deel van het land in den afgeloopen winter
maar al te ernstig aan den lijve ondervonden.
De provincie Zeeland heeft in den strijd tegen het
water een zeer groot aandeel en er is ook al heel wat
land hier aan de zee onttrokken, maar ook herhaal
delijk heeft deze weer, al is het vaak tijdelijk, zich
polders tot prooi gemaakt.
Deze strijd kost schatten van geld, vooral ook aan
de polders, die geheel of ten deele aan de zee gren
zen. Onder de eerste neemt de polder Walcheren
een bijzondere plaats in, omdat hij o. a. den zoo be
roemden Westkappelschen Zeedijk heeft te onderhou
den en het is juist deze dijk, die heel wat geld reeds
heeft opgeslokt. Millioenen en nog eens millioenen
guldens zijn reeds in dat waterstaatsbouwkundig werk
gestoken; een werk, dat ons met groot respect doet
opzien tegen de enorme kennis, die ook reeds voor
eeuwen de Zeeuwsche ingenieurs moeten hebben ge
had, om dezen dijk te kunnen aanleggen als een prach
tige verbinding tusschen de beide duinreeksen, die ten
Noorden en ten Zuiden van den dijk eindigen.
Dat de dijk nog steeds veel geld kost, is Zaterdag
j.l. weer gebleken in de vergadering van den Polder
Walcheren.
Terwijl in 1925 voor herstel van stormschade aan
de vier wateringen van den polder in totaal 19076.27
werd uitgegeven, kwam hiervan voor rekening van de
Noordwatering, omvattende o. a. den Zeedijk, alleen
16656.41. En ook voor de toekomst rekende men
weer op groote uitgaven voor dien dijk, want voor
gewoon onderhoud in 1926 wordt alleen voor de
Noordwatering geschat 126.000.en voor de drie
andere te zamen 54.500.Voor herstel van storm
schade is dit respectievelijk 16.000.en 3300.
Bovendien werd besloten, aan het Noorderstrand,
al ligt dit niet precies voor den dijk, maar voor de
duinen ten Noorden daarvan, die de laatste jaren
zeer veel van de woedende zee te lijden hebben, een
definitieve duinvoetverbetering aan te brengen, waar
voor later 125.000.zal moeten worden geleend.
Het eenige goede bij dit alles is, dat het werk aan
den dijk aan vele Westkapellenaars een bestaan geeft,
en hen, die moeten worden beschouwd als afstamme
lingen der Noorsche kustvaarders, een bijzonder type
van mannen doet zijn, zoo geheel afwijkend van de
genen, die in de andere Walchersche dorpen wonen,
waar landbouw en veeteelt het hoofdbestaan vormen.
Zij mogen wat ruw lijken, die mannen, het zijn toch
de harde werkers, die Zeeland's Tuin tegen zijn erf-
vijandin, de Noordzee, beschermen.
|r—| Schrijfmachinehandel (alle merken)
Uf I J Copieer-lnrichting (Spoed-inrichting)
Reparatie-Inrichting - Linten - Carbon
WOLVENSTRAAT 2-4 bij de Heerengracht 300, AMSTERDAM
TELEFOON 33400 D. J. KOOPMAN
Een Vliegdienst van Rotterdam
op Vlissingen
Het Walchersche Propaganda-Comité voor de Lucht
vaart, waarvan de burgemeester van Vlissingen het
voorzitterschap bekleedt en de gemeente-secretaris
van die plaats het secretariaat, tracht langs verschil
lende wegen te komen tot een nuttig gebruik van het
prachtige vliegveld onder de gemeente Vlissingen, op
het kleine deel na, waar thans een hangar verrijst,
en dat tot de gemeente Souburg behoort. Het be
spreekt plannen om te komen tot geregelde vlieg-
diensten, o.a. een vliegdienst van Rotterdam op Vlis
singen, waarmede gedurende vier maanden een proef
zou worden genomen. De K. L. M. had zich tot die
proef met twee diensten heen en weer per dag bereid
verklaard, waarbij men in drie kwartier over zou zijn
tegen 10 per persoon, terwijl een reis eerste klasse
tusschen beide plaatsen per trein thans nog f 8.65 kost.
Maar daarvoor vraagt de K. L. M. een garantie van
f 18.000. Om aan dit garantiebedrag te komen heeft
bedoeld comité zich o.a. gewend tot de Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor de Zeeuwsche eilan
den te Middelburg en deze heeft de zaak verleden
week Vrijdag in haar vergadering behandeld. Het bu
reau der kamer had, ofschoon niet denkende dat er
veel succes van te verwachten is, niet allen steun wil
len afwijzen, en stelde voor alleen mede te werken
aan een proef van één maand en daarvoor f 450 be
schikbaar te stellen, als maximum aandeel in een ga
rantiefonds. In de commissie van financiën en van
verkeerswezen was men het reeds niet eens over dit
voorstel; de verwachtingen, die men van het slagen