Weekrubriek Het verkeer met en in Zeeland. 2 ONS ZEELAND dere Zeeuwsche ook tooit zich in haar gewestelijke dracht en blijft die dragen, ook waar vele andere vrou wen de burgerdracht aannemen ,de kleurige, fleurige kleedij in de kast hangen en de daarbij passende siera den „verzetten" bij den goudsmid. De eerstbedoelde Zeeuwsche is ongetwijfeld ten op zichte harer kleedij conservatief. Gelukkig! Blijf er bij! Uw tooi is ouderwetsch, maar mooi! Niet afleggen, brave Zeeuwsche vrouw! Dat is de behoudzucht, die wij toejuichen. Er zal ergens een nieuwe woning worden gezet. Ze zal ingericht worden op een wijze, die meerdere ge makken verschaft, dan waarover onze vaderen be schikten. Verstandig! 't Nieuwe is vaak beter dan het oude. Maar laat er geen leelijke gebroken kap op zetten, zet er een „gelint" voor, laat het schilderen in groen met wit en dekken met frisch-roode pannen. Wees in dit opzicht conservatief! Gij verhoogt er door het typisch schoon onzer Zeeuwsche dorpen. Er staat ergens een oud gebouw, kerk, raadhuis of molen. Het stoffeert zoo schoon het dorp, het stedeke of het Zeeuwsche landschap. Beschermt, behoudt dat karakteristieke gebouw, dat sieraad van uw Zeeuwsche land. Houdt hier wat gij hebt, gewestgenooten! Toont u conservatief! Vecht voor dat bezit! De wereld zal U voor een dergelijk bewijs van conservatisme dank baar zijn. Wij eindigen vertrouwende op Uw liefde voor Zee land met den dringenden wensch: „Weest conserva tief ten aanzien van al, wat Zeeland en de Zeeuwen siert." De intrede van den zomertijd heeft de nieuwe dienst regeling op de spoorwegen en andere middelen van vervoer in werking doen treden, en dit geeft ons aan leiding even stil te staan bij de moeilijkheden, die het verkeer in Zeeland ondervindt ten gevolge van de geo- graphische verdeeling door het water. Deze moeilijk heden zullen eerst worden opgelost, als men in de toe komst per vliegmachine reist als nu per boot, tram of autobus. Maar zoover zijn wij voorloopig nog niet en vooral de hooge kosten zullen nog een onafzienbaren tijd de luchtdiensten wel voor massa-vervoer onbereik baar doen blijven. Dat men, gaande van het Zuidelijk deel der provin cie naar het Noordelijk deel, gebruik moet maken van niet zelden 5 of 6 verschillende middelen van ver voer, komt in geen andere provincie voor, ja zelfs in weinige landen. Men reist Frankrijk, Duitschland, Groot-Brittanië door van Noord tot Zuid per trein en moet hoogstens een paar maal overstappen. Komt men uit Zeeuwsch-Vlaanderen Oostelijk deel en dan moet men nog wonen in een plaats die aan spoor of tram ligt of die een autobusdienst op Ter- neuzen of Walzoorden heeft dan heeft men reeds een dezer diensten noodig om de Schelde te be reiken, voor het oversteken komt het tweede vervoer middel, de boot aan de beurt, van Hoedekenskerke 2 bussen om Katsche Veer te bereiken en via Hansweert een tram en een bus om hetzelfde te doen, dan per boot naar Zierikzee en dan meermalen nog verder per tram. Hoe moeilijk is b.v. Tholen te bereiken van uit overig Zeeland. Waar zal het voorkomen, dat men persé door een andere provincie moet reizen? Dit alles brengt mede, dat verbetering van de ver binding met „Holland" voor een ander deel juist na deel oplevert. De vervroeging van den middagsneltrein Roosen daalVlissingen en verlating van den middagboemel- trein in dezelfde richting, beteekent voor Goes, Mid delburg en Vlissingen een verbetering, maar voor de tusschenstations beslist een verslechtering. En dat niet alleen voor die tusschenstations, maar ook voor heele deelen der provincie. Zoo is het zeer twijfelachtig of Zierikzee nog wel in de avondpostbe stelling de post van dezen trein zal hebben, terwijl voor Schouwen een tweede verslechtering is ontstaan, door dat de laatste boot uit Zierikzee thans des Zon dags vertrekt te 3 uur, tegen te 5 uur voor 15 Mei. Maar ook Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen gaat achteruit, de laatste boot NeuzenHansweert is ver vroegd van 7.45 tot 6.25. Wat betreft Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen, dat krijgt op de lijn BreskensVlissingen 7 booten in plaats van zes, maar de laatste komt eerst te 8.10 te Breskens en blijft daar liggen. De late aankomst kan ook moeilijkheden met zich brengen voor het postvervoer en voor de bezorging van de avond-edities der groote dagbladen. Een groot inconveniënt is het, dat de eerste boot des Zondags om 10 uur uit Vlissingen vertrekt, waardoor familiebezoek op dien dag naar plaatsen, eenigszins ver Vlaanderen in, zeer bemoeilijkt wordt en een dag uitstapje naar België op Zondag zoo goed als uit gesloten is. Dit geldt natuurlijk voor hen, die van Walcheren of Zuid-Beveland komen. Er zouden nog vele voorbeelden van het moeilijke verkeer met vele deelen onzer schoone provincie te geven zijn, maar uit het bovenstaande blijkt o.i. reeds voldoende, dat Zeeland op dit gebied allerminst be voorrecht mag heeten. Vervolg op bladz. 4

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1926 | | pagina 2