Weekrubriek
Het verkeer met en in Zeeland.
2
ONS ZEELAND
dere Zeeuwsche ook tooit zich in haar gewestelijke
dracht en blijft die dragen, ook waar vele andere vrou
wen de burgerdracht aannemen ,de kleurige, fleurige
kleedij in de kast hangen en de daarbij passende siera
den „verzetten" bij den goudsmid.
De eerstbedoelde Zeeuwsche is ongetwijfeld ten op
zichte harer kleedij conservatief. Gelukkig! Blijf er
bij! Uw tooi is ouderwetsch, maar mooi! Niet afleggen,
brave Zeeuwsche vrouw! Dat is de behoudzucht, die
wij toejuichen.
Er zal ergens een nieuwe woning worden gezet. Ze
zal ingericht worden op een wijze, die meerdere ge
makken verschaft, dan waarover onze vaderen be
schikten.
Verstandig! 't Nieuwe is vaak beter dan het oude.
Maar laat er geen leelijke gebroken kap op zetten, zet
er een „gelint" voor, laat het schilderen in groen met
wit en dekken met frisch-roode pannen. Wees in dit
opzicht conservatief! Gij verhoogt er door het typisch
schoon onzer Zeeuwsche dorpen.
Er staat ergens een oud gebouw, kerk, raadhuis of
molen. Het stoffeert zoo schoon het dorp, het stedeke
of het Zeeuwsche landschap. Beschermt, behoudt dat
karakteristieke gebouw, dat sieraad van uw Zeeuwsche
land. Houdt hier wat gij hebt, gewestgenooten! Toont
u conservatief! Vecht voor dat bezit! De wereld zal
U voor een dergelijk bewijs van conservatisme dank
baar zijn.
Wij eindigen vertrouwende op Uw liefde voor Zee
land met den dringenden wensch: „Weest conserva
tief ten aanzien van al, wat Zeeland en de Zeeuwen
siert."
De intrede van den zomertijd heeft de nieuwe dienst
regeling op de spoorwegen en andere middelen van
vervoer in werking doen treden, en dit geeft ons aan
leiding even stil te staan bij de moeilijkheden, die het
verkeer in Zeeland ondervindt ten gevolge van de geo-
graphische verdeeling door het water. Deze moeilijk
heden zullen eerst worden opgelost, als men in de toe
komst per vliegmachine reist als nu per boot, tram
of autobus. Maar zoover zijn wij voorloopig nog niet
en vooral de hooge kosten zullen nog een onafzienbaren
tijd de luchtdiensten wel voor massa-vervoer onbereik
baar doen blijven.
Dat men, gaande van het Zuidelijk deel der provin
cie naar het Noordelijk deel, gebruik moet maken van
niet zelden 5 of 6 verschillende middelen van ver
voer, komt in geen andere provincie voor, ja zelfs in
weinige landen. Men reist Frankrijk, Duitschland,
Groot-Brittanië door van Noord tot Zuid per trein
en moet hoogstens een paar maal overstappen. Komt
men uit Zeeuwsch-Vlaanderen Oostelijk deel
en dan moet men nog wonen in een plaats die aan
spoor of tram ligt of die een autobusdienst op Ter-
neuzen of Walzoorden heeft dan heeft men reeds
een dezer diensten noodig om de Schelde te be
reiken, voor het oversteken komt het tweede vervoer
middel, de boot aan de beurt, van Hoedekenskerke 2
bussen om Katsche Veer te bereiken en via Hansweert
een tram en een bus om hetzelfde te doen, dan per
boot naar Zierikzee en dan meermalen nog verder per
tram.
Hoe moeilijk is b.v. Tholen te bereiken van uit
overig Zeeland. Waar zal het voorkomen, dat men
persé door een andere provincie moet reizen?
Dit alles brengt mede, dat verbetering van de ver
binding met „Holland" voor een ander deel juist na
deel oplevert.
De vervroeging van den middagsneltrein Roosen
daalVlissingen en verlating van den middagboemel-
trein in dezelfde richting, beteekent voor Goes, Mid
delburg en Vlissingen een verbetering, maar voor de
tusschenstations beslist een verslechtering.
En dat niet alleen voor die tusschenstations, maar
ook voor heele deelen der provincie. Zoo is het zeer
twijfelachtig of Zierikzee nog wel in de avondpostbe
stelling de post van dezen trein zal hebben, terwijl
voor Schouwen een tweede verslechtering is ontstaan,
door dat de laatste boot uit Zierikzee thans des Zon
dags vertrekt te 3 uur, tegen te 5 uur voor 15 Mei.
Maar ook Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen gaat
achteruit, de laatste boot NeuzenHansweert is ver
vroegd van 7.45 tot 6.25.
Wat betreft Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen, dat
krijgt op de lijn BreskensVlissingen 7 booten in
plaats van zes, maar de laatste komt eerst te 8.10 te
Breskens en blijft daar liggen.
De late aankomst kan ook moeilijkheden met zich
brengen voor het postvervoer en voor de bezorging
van de avond-edities der groote dagbladen.
Een groot inconveniënt is het, dat de eerste boot des
Zondags om 10 uur uit Vlissingen vertrekt, waardoor
familiebezoek op dien dag naar plaatsen, eenigszins
ver Vlaanderen in, zeer bemoeilijkt wordt en een dag
uitstapje naar België op Zondag zoo goed als uit
gesloten is.
Dit geldt natuurlijk voor hen, die van Walcheren
of Zuid-Beveland komen.
Er zouden nog vele voorbeelden van het moeilijke
verkeer met vele deelen onzer schoone provincie te
geven zijn, maar uit het bovenstaande blijkt o.i. reeds
voldoende, dat Zeeland op dit gebied allerminst be
voorrecht mag heeten.
Vervolg op bladz. 4