ONS ZEELAND
Firma Erven A. W. Smits.
7
Sorteeren van de kreeftenvangst in put.
hotel of iederen vischwinkel in Holland en België.
Nauwlettend is het toezicht dat door het Bestuur der
Visscherij op de Schelde en Zeeuwsche Stroamen
wordt uitgeoefend. De voorzitter, de in geheel Zeeland
welbekende burgemeester van Zierikzee, mr. A. J.
Fokker, is een zeer groot bevorderaar van den kreef
tenstand, o.a. door allerlei maatregelen en het toe
zicht op de maat (kleine kreeften mogen niet verzon
den worden, de kleinste moet IOV2 c.M. zijn). Voorts
werden de laatste jaren van zaadkreeften veel kleine
kreeftjes kunstmatig gekweekt. Het rijk heeft daar
een speciale inrichting voor te Bergen op Zoom. Daar
in de oude stadgrachten en fortificaties wordt een
vreedzame tak van nijverheid gesteund. Een en ander
is een bezoek ten volle waard. Zijn de kleine kreeftjes
op maat, dan worden ze op de vischplekken uitgezet.
Inpakken van de Kreeften.
Tegen eventueele wetsovertreders wordt meestal
streng opgetreden. De controleurs van 't Visscherij-
bestuur zitten de visschers geweldig achteraan en er
kan geen kreeft gevangen worden of ze zien hem na.
Te kleine en zaadkreeften worden direct teruggewor
pen. Men schat de vangst per jaar op 35.000 stuks,
meestentijds van 4 a 5 ons, tot 3 en 4 kilo zwaar, De
prijzen varieerden van f 1.50 tot f2.50 de laatste jaren
en waren in den oorlog nog boven de f 10.per K.G.
in ieder geval een dure visch, die voor het werkend
proletariaat te duur is.
Wanneer men een van de mooie salons binnenstapt
van een der Hotels „Albion", Zeeland" of „Noordzee-
Boulevard" te Vlissingen, zou men niet kunnen den
ken, dat de oprichter daarvan eerst in 1891 te Vlis
singen kwam, en wel als Hofmeester op één der booten
van den Provincialen Stoombootdienst.
De heer Smits opende dan ook spoedig na zijn aan
komst te Vlissingen een Café, hetwelk zich een groot
aantal cliënten tot zich trok. Door dit succes aan
gespoord, werd al heel spoedig overgegaan tot het
exploiteeren van een Hotel-Café-Restaurant, genaamd
„De Schelde". Ook in dien tijd, (omstreeks 1900),
werd dit zeer tot tevredenheid van de bezoekers ge
ëxploiteerd, en werd het een van de drukste en mo
dernste Hotel-Café-Restaurants van Vlissingen.
De uitbreiding op de booten had op het verzoek
der Directie van den Provincialen Stoombootdienst ook
plaats, zoodat de heer Smits de opdracht kreeg om
voor alle booten van dezen dienst te zorgen, hetgeen
hij plus minus een tiental jaren heeft gedaan, waarna
hij ontslag hiervoor heeft aangevraagd, hetwelk dan
ock eervol is verkregen.
De ontslag-aanvrage voor den dienst op deze booten
had plaats omdat het Hotel „Albion" was aangekocht.
De vorige eigenaar had dit laten bouwen, doch de
goede resultaen bleven uit. De heer Smits liet dit
Hotel geheel moderniseeren naar de eischen des tijds
(1903) en werd al zeer vlug met de exploitatie hier
van begonnen.
In Vlissingen was toen nog niets dan de Stoomtram
VlissingenMiddelburg, en was er toentertijd reeds
een groot gebrek aan de communicatie StadStation.
Ook hierin moest de heer Smits ter wille zijner zaken
en gasten voorzien. Te Londen werd een groot aantal
paarden-bussen aangekocht en in Zeeuwsch-Vlaande-
ren twee pracht-spannen paarden, waarmede een dienst
Centrum StadStation werd begonnen.
Zoodra de auto's ten tooneele kwamen, schafte de
heer Smits zich een auto aan, en welk een bedrijf
dit tengevolge heeft gehad, grenst voor Vlissingen aan
het ongeloofelijke. Momenteel staat er op den Singel-
weg een modern ingerichte garage, plaats biedend voor
een veertig-tal auto's. De alom zoo bekend wordende
„Char a Bancs", hier beter bekend als „Touring-Cars"
(deze naam heeft de heer Smits ze zelf gegeven,
daar deze eigenlijk niet bestond) zijn in grooten
getale aanwezig en voor ons, leeken op dit gebied, zien
deze er luxieus uit, wij zouden haast zeggen: de meest
luxe van Nederland. De tegenwoordige firmanten ga
randeeren ons, dat het het beste is, wat er bestaat.
Amusement was er toentertijd te Vlissingen ook
niet, zoodat de heer Smits hiervoor zelf ook heeft
gezorgd en begon met een Bioscoop, welke al zeer vlug
Vervolg op bladz. 10