b[ KHEIttR DEP DOCEMPOEP
2
ONS ZEELAND
die de weelde der monarchie kunnen torsen. Opnieuw
is gebleken, dat het burgemeesterschap in een kleine
gemeente weliswaar rustiger is dan in een grootere,
doch dat het als oneindig gevaarlijker kan worden be
schouwd.
Na Kattendijke dienen deze week gelukkig in een
gunstiger verband de gemeenten Kruiningen en Ier-
seke te worden genoemd. Beide naar aanleiding van
een raadsvergadering. In Kruiningen is de jongste ver
gadering der vroede vaderen voornamelijk gewijd ge
weest aan den heer Kostense, die dezer dagen 25 jaren
raadslid van het dorp was. In goedgekozen woorden
hebben burgemeester en collega's den wakkeren ge
meentebestuurder met zijn zilveren jubileum gecom
plimenteerd. In Ierseke hield de raad zich onlangs
onledig met de proeven genomen met een motorbrand
spuit en met het verkeersvraagstuk aan den Dam. Twee
verblijdende feiten, omdat zij getuigen, dat in dezen
tijd ook de kleinere gemeenten aandacht aan het ver
keer en aan het brandgevaar gaan schenken. Dit laatste
is veel te lang een stiefkind op de begrootingen geble
ven, zelfs in de plaatsen van grooteren omvang. Hoe
bedroevend de brandveiligheid soms is, bleek laatst te
Goes, waar men een brandweerdemonstratie gaf,
tijdens welke bezienswaardigheid aan het licht kwam,
dat vele slangen zoo doorzeefd waren, dat zij het water
niet konden geleiden. Zuinigheid is te prijzen, doch
verkeerde zuinigheid komt altijd duur te staan.
Goes, de plaats, die in deze kroniek door haar posi
tie nog al eens vaak genoemd moet worden, stond dezer
dagen midden in de belangstelling door de vlucht van
een aangehouden brillenkocpman uit het bureau van
politie. Tot goed begrip vermeld ik er bij, dat de
ontvluchte geen arrestant was, hij brak niet uit een
cel, doch uit de W. C., men mocht wellicht denken,
dat opsluiting in Goes geen beveiliging der maat
schappij beteekende! En dat zou onjuist zijn. Wie
vermoedt, dat het Goesche bureau van politie geen
soiled afzonderingsoord is, neme zelf de proef
eens.
Ontsnappen zal hij niet, zelfs niet door het raampje
der W. C. Tenminste nu niet meer. Al doende leert
men, d.w.z. de politie. A. M. D.
Onze veerdiensten; reizen in het
natte en koude seizoen; 40 jaren
overzetten; de suikerbiet in gevaar.
P
Niet zonder reden werd er vroeger, en tegenwoordig
nog wel, in Zeeland geklaagd over de verbindingen met
den vasten wal en de eilanden onderling, maar de
moderne tijd bracht betere verkeersmiddelen, waarin
langzamerhand groote verbetering is gekomen, met
name ook in de veerdiensten, die in Zeeland nu een
maal onontbeerlijk zijn.
Prachtige provinciale booten en flinke motorschepen
onderhouden geregelde dagelijksche diensten tusschen
de diverse eilanden en slechts op enkele plaatsen ge
schiedt de overtocht nog met de aartsvaderlijke roei-
of zeilboot.
De ouderen onder ons, ze kunnen er van meepraten
wat het beteekende in den winter in ons gewest op reis
te gaan en al is het thans in het barre jaargetij nog
meestal geen pretje in ons landje van wind en water
te reizen, bij een vergelijking met vroeger heeft het
tegenwoordige geslacht niet te klagen.
Een bekend veer was in de negentiger jaren het
veer VianeStavenisse, waarvan toenmaals een zeer
druk gebruik werd gemaakt en waar men in den winter
dikwijls niet zonder levensgevaar overging. Met ware
doodsverachting, tenminste dat leek het voor de achter-
blijvenden aan wal, hebben in dien tijd de wakkere
veerlui de passagiers en post overgebracht en menig
een zal zich misschien bij het lezen dezer regels den
kouden en gevaarvollen tocht herinneren, die hij een
maal ondernam van Schouwen naar Tholen,
De komst van de tram in het begin dezer eeuw, bracht
hierin veel verandering en verbetering. Nog eenmaal
in den oorlogstijd heeft dit veer VianeStavenisse
dienst gedaan bij wijze van proef, maar haar bestaan
duurde slechts kort en het verdween, wie weet voor
goed.
Een ander druk veer is tot heden intact gebleven.
Het is het veer van Oud- op Nieuw Vosmeer, dat we
op het oog hebben. Dezer dagen is de bediening er
van in andere handen overgegaan, nadat de veerman
ongeveer 40 jaar de menschen de Eendracht heeft over
gezet, hetzij met de pont, hetzij met de roeiboot. Dui
zenden zijn in dien tijd het betrekkelijk smalle water
overgebracht. We herinneren maar aan de eerste dagen
na den watersnood van Maart 1906, toen honderden
nieuwsgierigen eens een kijkje kwamen nemen in het
geteisterde gebied.
Na een diensttijd van ongeveer 40 jaren heeft de
actieve veerman zijn emiritaat genomen. Zijn welver
diende rust wordt hem in ruime mate gegund. Heel
Zeeland staat Charivarius vergeef het me in het
teeken van den ,,pêen". Overal rijden de zwaar be
laden wagens langs de wegen naar de inschepings
plaatsen of naar de ladingsplaatsen van tram of spoor.
Alle hens is aan dek! De peeën vormen voor een groot
deel den ,,oest" van den landbouwer en hun gesprek
ken loopen goeddeels over de ,,peen", het gehalte en
de opbrengst. Toch gaat het met de peeën niet zooals
het gaan moest.
We herinneren hierbij aan het adres, door den Bond
van Coöp. Suikerfabrieken in Nederland aan den minis
ter van Financiën gericht, waarin, onder verwijzing naar
de ongunstige omstandigheden der suikerindustrie,
aangedrongen wordt op regeeringssteun tot behoud de
zer industrie.
Zeer onlangs heeft de voorzitter der Z. L. M. te Am
sterdam in een- vergadering van de Industriëele Club
een inleiding gehouden over de vraag: of de overheid
bizondere maatregelen dient te treffen om de suiker
bietenbouwers in ons land te steunen.