DE KALEMDEP DEP INOCPDCPOEP
2
ONS ZEELAND
Het gevolg van den cnbewaakten overweg
bij Baarland.
waarom zouden dan de spoorwegen daartoe niet ge
rechtigd zijn?
Als zij slechts zorgen dat het uitzicht op de onbe
waakte overwegen behoorlijk is, zijn zij niet verant
woordelijk te stellen (zedelijk verantwoordelijk) voor
eventueele ongelukken.
In Zuid-Beveland voldoen alle onbewaakte over
wegen niet aan den eisch, hierboven genoemd. Bij
Rilland leidt de hoofdweg Bergen-op-Zoom
Vlissingen over de spoorbaan, die niet afgesloten kan
worden. Even vóór deze overgang is op de lijn een
mistsignaal opgesteld het eenige meen ik in ons land
dat den machinist van den trein moet oriënteeren
en dat er dus op wijst hoe ondoordringbaar de nevel
daar ter plaatse kan zijn. De onbewaakte overweg in
deze vaak zeer mistige streek is niet te verantwoorden.
Elders kennen we een overweg van de Ned. Spoor
wegen, die slechts een paar meter verwijderd is van
een overweg der locaalspoorwegen door Zuid-Beveland.
Ook daar is te weinig veiligheid. Zulke overwegen zijn
er meer, hetgeen zal blijken als de locaalspoor in ge
bruik genomen zal zijn. Het is te hopen, dat de directie
van dit lichaam de kwestie der onbewaakte overwegen
eens terdege in overweging neemt.
De totaal vernielde Autobus.
Het mosselbedrip; concurrentie van
de Zuiderzee; hoe kan de toestand
verbeterd worden; de brug over de
Eendracht.
Wie met de tramboot van Numansdorp de Kram
mer afkomt en daarna het Zijpe inzwenkt, zal meer
malen zijn oog gericht hebben naar de Bruinisserhaven,
waar de hupsche vlaggetjes van de tientallen mossel
scheepjes lustig op den adem van den wind wapperen.
Een vroolijk gezicht al die ranke bootjes, keurig gerijd,
ieder op zijn aangewezen plaats. Bruinisse is vrijwel de
eenige plaats op ons eiland waar het mosselbedrijf
wordt uitgeoefend, al zijn de laatste jaren enkele
scheepjes in Zierikzee gestationeerd, die hetzelfde vak
beoefenen.
Het gaat met die mosselen niet best, d.w.z. wel met
het zeedier zelf, maar niet met de prijzen, die er elders
voer betaald worden. En niet te Bruinisse alleen!
Overal in Zeeland is de toestand in bovengenoemd be
drijf slecht.
De Zeeuwsche mosselen werden, en worden wellicht
nog, veel gevraagd door onze Zuiderburen, die altijd
groote kwantums van dit product van den Zeeuwschen
zeebodem afnamen, maar de lage frankenkoers was
oerzaak, dat de handel den laatsten tijd heel weinig
meer opleverde.
Ook Rotterdam was een geregelde en flinke afne
mer, maar de Zuiderzeevisschers doen tegenwoordig de
Zeeuwsche dito groote concurrentie aan. Groote hoe
veelheden mosselen uit de Zuiderzee worden tegen
woordig in Rotterdam geleverd tegen een prijs van
50 cent per ton, waar tegen de visschers van Bruinisse
en die uit overig Zeeland, niet op kunnen, vooral niet
met het oog op de hooge pachtprijzen voor de mossel-
perceelen, die de Zeeuwsche visscher moet betalen.
Kort geleden werd door de vereeniging te Bruinisse,
die de belangen van schippers en visschers aldaar voor
staat, een vergadering belegd om over den slechten
toestand in het mosselbedrijf te beraadslagen. In ver
band met het voorgaande werd besloten er bij de re
geering op aan te dringen, en bij wijze van gelijkstel
ling, van de Zuiderzeemosselen een retributie te heffen,
ten einde de moordende concurrentie het hoofd te kun
nen bieden.
Eenigen tijd geleden was door diezelfde vereeni
ging een verzoek aan den minister van financiën ge
richt om van overheidswege in te grijpen in den nood
toestand van de Zeeuwsche mosselkweekers. Via het
bestuur der visscherijen op de Schelde en de Zeeuw
sche stroomen was daarop bericht ontvangen, dat de
minister te zijner tijd zal bepalen of, en zoo ja, hoe
veel pachtvermindering noodzakelijk zal zijn. Een heel
voorzichtig antwoord, dat nog weinig perspectief opent.