DE KALEMDEP DEP INOCPDCPOEP 2 ONS ZEELAND Het gevolg van den cnbewaakten overweg bij Baarland. waarom zouden dan de spoorwegen daartoe niet ge rechtigd zijn? Als zij slechts zorgen dat het uitzicht op de onbe waakte overwegen behoorlijk is, zijn zij niet verant woordelijk te stellen (zedelijk verantwoordelijk) voor eventueele ongelukken. In Zuid-Beveland voldoen alle onbewaakte over wegen niet aan den eisch, hierboven genoemd. Bij Rilland leidt de hoofdweg Bergen-op-Zoom Vlissingen over de spoorbaan, die niet afgesloten kan worden. Even vóór deze overgang is op de lijn een mistsignaal opgesteld het eenige meen ik in ons land dat den machinist van den trein moet oriënteeren en dat er dus op wijst hoe ondoordringbaar de nevel daar ter plaatse kan zijn. De onbewaakte overweg in deze vaak zeer mistige streek is niet te verantwoorden. Elders kennen we een overweg van de Ned. Spoor wegen, die slechts een paar meter verwijderd is van een overweg der locaalspoorwegen door Zuid-Beveland. Ook daar is te weinig veiligheid. Zulke overwegen zijn er meer, hetgeen zal blijken als de locaalspoor in ge bruik genomen zal zijn. Het is te hopen, dat de directie van dit lichaam de kwestie der onbewaakte overwegen eens terdege in overweging neemt. De totaal vernielde Autobus. Het mosselbedrip; concurrentie van de Zuiderzee; hoe kan de toestand verbeterd worden; de brug over de Eendracht. Wie met de tramboot van Numansdorp de Kram mer afkomt en daarna het Zijpe inzwenkt, zal meer malen zijn oog gericht hebben naar de Bruinisserhaven, waar de hupsche vlaggetjes van de tientallen mossel scheepjes lustig op den adem van den wind wapperen. Een vroolijk gezicht al die ranke bootjes, keurig gerijd, ieder op zijn aangewezen plaats. Bruinisse is vrijwel de eenige plaats op ons eiland waar het mosselbedrijf wordt uitgeoefend, al zijn de laatste jaren enkele scheepjes in Zierikzee gestationeerd, die hetzelfde vak beoefenen. Het gaat met die mosselen niet best, d.w.z. wel met het zeedier zelf, maar niet met de prijzen, die er elders voer betaald worden. En niet te Bruinisse alleen! Overal in Zeeland is de toestand in bovengenoemd be drijf slecht. De Zeeuwsche mosselen werden, en worden wellicht nog, veel gevraagd door onze Zuiderburen, die altijd groote kwantums van dit product van den Zeeuwschen zeebodem afnamen, maar de lage frankenkoers was oerzaak, dat de handel den laatsten tijd heel weinig meer opleverde. Ook Rotterdam was een geregelde en flinke afne mer, maar de Zuiderzeevisschers doen tegenwoordig de Zeeuwsche dito groote concurrentie aan. Groote hoe veelheden mosselen uit de Zuiderzee worden tegen woordig in Rotterdam geleverd tegen een prijs van 50 cent per ton, waar tegen de visschers van Bruinisse en die uit overig Zeeland, niet op kunnen, vooral niet met het oog op de hooge pachtprijzen voor de mossel- perceelen, die de Zeeuwsche visscher moet betalen. Kort geleden werd door de vereeniging te Bruinisse, die de belangen van schippers en visschers aldaar voor staat, een vergadering belegd om over den slechten toestand in het mosselbedrijf te beraadslagen. In ver band met het voorgaande werd besloten er bij de re geering op aan te dringen, en bij wijze van gelijkstel ling, van de Zuiderzeemosselen een retributie te heffen, ten einde de moordende concurrentie het hoofd te kun nen bieden. Eenigen tijd geleden was door diezelfde vereeni ging een verzoek aan den minister van financiën ge richt om van overheidswege in te grijpen in den nood toestand van de Zeeuwsche mosselkweekers. Via het bestuur der visscherijen op de Schelde en de Zeeuw sche stroomen was daarop bericht ontvangen, dat de minister te zijner tijd zal bepalen of, en zoo ja, hoe veel pachtvermindering noodzakelijk zal zijn. Een heel voorzichtig antwoord, dat nog weinig perspectief opent.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1926 | | pagina 2