GEÏLLUSTREERD WEEKBLAD onder Hoofdredactie van ANTOINE VAN DEN BERG
Tevens Officieel Orgaan voor de Zeeuwsche Vereenigingen in Nederland
TWEEDE JAARGANG
No. 3
15 JANUARI 1927
uturn
Uitgave en druk van G. W. den Boer, Lange St. Pieterstraat F 33, Middelburg, Telefoon 150, Postrekening 74988.
- Aanvragen omtrent advertentiën in dit Weekblad richte men tot den Uitgever. - Stukken, bestemd voor de
Redactie, te zenden aan de Redactie, Groote Markt 4, Goes, stukken betreffende de Zeeuwsche Vereenigingen aan
den Heer M. P, Cornelisse, Coltermanstraat 14 rood, Haarlem. - Losse nos. a ƒ0.15 op aanvraag bij den Uitgever. -
Abonnementsprijs 1.25, Buitenland 1.75 franco per post per kwartaal. - Advertentieprijs 0.35 per regel
Bij contract lager tarief op aanvraag verkrijgbaar.
De locaalspoor gaat rijden; wat er
met de overwegen geschiedt; de
beteekenis van den spoorweg voor
Goes; waarom er op de electrifi-
catie gehamerd moet worden; een
mooie sociale daad; over ons zie
lental.
De locaalspoorweg door Zuid-Beveland heeft gedu
rende enkele jaren reeds zooveel pennen in beweging
gebracht, dat de mijne voor deze kwestie in rust zou
kunnen blijven als er niet een zeer belangrijk feit te
melden was. Om met de deur in huis te vallen: 15 Mei
a.s. gaat de locaalspoor rollen en wordt een aanvang
gemaakt met het vervoer van reizigers en goederen.
Behoudens enkele onderdeelen is alles zoo goed als
gereed. Vijftien stationnetjes zijn reeds onder de kap
en het zestiende, te Wolphaartsdijksche Veer, komt
dezer dagen regenvrij. De afwerking der gebouwtjes
zal niet veel tijd eischen en verwacht wordt dat zij
vóór de inwerking treding van het spoorwegbedrijf ge
heel in orde zullen zijn. Het ligt in de bedoeling op
de rails motortracties te brengen, hetgeen wellicht be
kend is. De motorwagen en het overige rollende mate
riaal zullen voorloopig in Goes in de open lucht ge
stationeerd worden, daar de groote loods, welke men
voor het materiaal zal bouwen eerst tegen den winter
van 1927 opgetrokken kan zijn.
Als men in dezen tijd aan een spoorweg denkt, heeft
men het woord „onbewaakte-overweg" op de lippen,
en het is dus niet meer dan billijk, dat ook hier ter
plaatse deze gruwel der menschheid" wordt aange
roerd. De overwegen van de locaalspoor zullen, be
halve die te 's Heer Arendskerke en die aan den Ach
terweg van Wolphaartsdijk naar 's Heer Arendskerke,
onbewaakt zijn, hetgeen verklaarbaar is als men weet
dat de locaalspoor eigenlijk een tram is, die onder
het reglement op de tramwegen ressorteert, en waarin
niet van bewaakte overwegen gerept wordt. De tram
of trein, zooals men hem noemen wilt, zal evenwel
een snelheidsbeperking opgelegd worden, de gevaar
lijkste overwegen b.v. zullen bijna stapvoets gepas
seerd worden. Deze maatregel is van veel belang, daar
hij voorkomen zal, dat op den bloederigen staat van
dienst der onbewaakte overwegen nieuwe euveldaden
worden bijgeschreven.
Het is nu nog niet de tijd te wijzen op de beteekenis
van den locaalspoorweg door de Bevelanden, omdat
ook hier de practijk zal moeten leeren in hoeverre men
op de theorie bouwen mag. Wel mag reeds opgemerkt
worden, dat Goes door de locaalspoor aan beteekenis
winnen zal. Van een onbeteekenend stationnetje op
de groote spoorweglijn wordt de hoofdplaats van Zuid-
Beveland het centrum van samenkomst van een ge
heel lijnennet.
Op de perrons zullen groote waterkranen opgesteld
worden, die alle locomotieven, ook die der groote trei
nen van water zullen voorzien. Alle treinen, die nu
slechts circa 2 minuten oponthoud in Goes hebben,
zullen na 15 Mei 5 a 6 minuten in deze stad stoppen,