GEÏLLUSTREERD WEEKBLAD onder Hoofdredactie van ANTOINE VAN DEN BERG Tevens Officieel Orgaan voor de Zeeuwsche Vereenigingen in Nederland TWEEDE JAARGANG No. 3 15 JANUARI 1927 uturn Uitgave en druk van G. W. den Boer, Lange St. Pieterstraat F 33, Middelburg, Telefoon 150, Postrekening 74988. - Aanvragen omtrent advertentiën in dit Weekblad richte men tot den Uitgever. - Stukken, bestemd voor de Redactie, te zenden aan de Redactie, Groote Markt 4, Goes, stukken betreffende de Zeeuwsche Vereenigingen aan den Heer M. P, Cornelisse, Coltermanstraat 14 rood, Haarlem. - Losse nos. a ƒ0.15 op aanvraag bij den Uitgever. - Abonnementsprijs 1.25, Buitenland 1.75 franco per post per kwartaal. - Advertentieprijs 0.35 per regel Bij contract lager tarief op aanvraag verkrijgbaar. De locaalspoor gaat rijden; wat er met de overwegen geschiedt; de beteekenis van den spoorweg voor Goes; waarom er op de electrifi- catie gehamerd moet worden; een mooie sociale daad; over ons zie lental. De locaalspoorweg door Zuid-Beveland heeft gedu rende enkele jaren reeds zooveel pennen in beweging gebracht, dat de mijne voor deze kwestie in rust zou kunnen blijven als er niet een zeer belangrijk feit te melden was. Om met de deur in huis te vallen: 15 Mei a.s. gaat de locaalspoor rollen en wordt een aanvang gemaakt met het vervoer van reizigers en goederen. Behoudens enkele onderdeelen is alles zoo goed als gereed. Vijftien stationnetjes zijn reeds onder de kap en het zestiende, te Wolphaartsdijksche Veer, komt dezer dagen regenvrij. De afwerking der gebouwtjes zal niet veel tijd eischen en verwacht wordt dat zij vóór de inwerking treding van het spoorwegbedrijf ge heel in orde zullen zijn. Het ligt in de bedoeling op de rails motortracties te brengen, hetgeen wellicht be kend is. De motorwagen en het overige rollende mate riaal zullen voorloopig in Goes in de open lucht ge stationeerd worden, daar de groote loods, welke men voor het materiaal zal bouwen eerst tegen den winter van 1927 opgetrokken kan zijn. Als men in dezen tijd aan een spoorweg denkt, heeft men het woord „onbewaakte-overweg" op de lippen, en het is dus niet meer dan billijk, dat ook hier ter plaatse deze gruwel der menschheid" wordt aange roerd. De overwegen van de locaalspoor zullen, be halve die te 's Heer Arendskerke en die aan den Ach terweg van Wolphaartsdijk naar 's Heer Arendskerke, onbewaakt zijn, hetgeen verklaarbaar is als men weet dat de locaalspoor eigenlijk een tram is, die onder het reglement op de tramwegen ressorteert, en waarin niet van bewaakte overwegen gerept wordt. De tram of trein, zooals men hem noemen wilt, zal evenwel een snelheidsbeperking opgelegd worden, de gevaar lijkste overwegen b.v. zullen bijna stapvoets gepas seerd worden. Deze maatregel is van veel belang, daar hij voorkomen zal, dat op den bloederigen staat van dienst der onbewaakte overwegen nieuwe euveldaden worden bijgeschreven. Het is nu nog niet de tijd te wijzen op de beteekenis van den locaalspoorweg door de Bevelanden, omdat ook hier de practijk zal moeten leeren in hoeverre men op de theorie bouwen mag. Wel mag reeds opgemerkt worden, dat Goes door de locaalspoor aan beteekenis winnen zal. Van een onbeteekenend stationnetje op de groote spoorweglijn wordt de hoofdplaats van Zuid- Beveland het centrum van samenkomst van een ge heel lijnennet. Op de perrons zullen groote waterkranen opgesteld worden, die alle locomotieven, ook die der groote trei nen van water zullen voorzien. Alle treinen, die nu slechts circa 2 minuten oponthoud in Goes hebben, zullen na 15 Mei 5 a 6 minuten in deze stad stoppen,

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1927 | | pagina 1