4
ONS ZEELAND
celsior' een sportief doel, terwijl de V. P. Z. meer het
cog gericht houdt op de materieele belangen harer
leden, zullen nu in Maart a.s. een tentoonstelling hou
den om te laten zien wat de pluimveehouderij op
Schouwen-Duiveland te beteekenen heeft.
X
In de Nieuwjaarsrede, die Tholen's burgemeester
hield in de eerste vergadering van den raad dier ge
meente, sprak deze er zijn groote voldoening over uit,
dat 1926, dat zich zoo somber liet aanzien, op econo
misch gebied voor die gemeente voorspoedig is ge
weest. Landbouw en oestercultuur waren zeer bevre
digend. De bot- en kuilvisscherij was minder goed, ter
wijl ook de mosselhandel kwijnde, voornamelijk door
de lage valuta in de afzetgebieden en door de grootere
opbrengsten door t aanwenden van motorische kracht
bij de vischvangst. Als voornaamste feit releveerde de
burgemeester natuurlijk de verleende concessie voor
het bouwen van een brug over de Eendracht. De voor
zitter sprak dan ook zijn dank uit aan den Minister,
Ged. Staten van Zeeland en aan een tweetal Kamer
leden, voor hunne medewerking om te komen tot het
lang verwachte doel. In deze vergadering werd het
Dag. Bestuur gemachtigd de noodige beschikkingen
en onteigeningen tot een goed einde te brengen, om
den bouw van een brug zooveel mogelijk te bespoe
digen. Reeds was door B. en W. een firma belast
met boringen, ten einde de grondlagen te onderzoe
ken voor het te heien paalwerk. De waterleiding
maatschappij verzocht, alvorens men overging tot den
bouw, met hen overleg te plegen, daar die maatschap
pij langs de nieuwe brug een buisleiding wil aanleg
gen. Dit verzoek werd aangehouden, ten einde eerst
overleg te kunnen plegen met den betrokken ingenieur.
Zooals men ziet, gaat men thans aan de voorberei
dende werkzaamheden beginnen en al zal, naar alge
meen verwacht wordt, de opening van de brug nog
niet dit jaar kunnen plaats hebben, lang zal het dan
toch niet meer duren dat Tholen door zijn brug over
de Eendracht eindelijk uit zijn isolement verlost zal
Onze nationale mailroute; een so
ciale daad; Zoutelande wordt ver
standig; over een royale gift en
over een scheidend schoolhoofd.
Terwijl de toekomst nog zal moeten leeren öf en
in hoeverre de verlegging van het eindpunt der Vlis-
singsche mailroute tot saneering van de Zeeland be
vorderlijk zal zijn, rakelt men in de Haagsche Post
het vuurtje over de questie Hoek-van-Holland Vlis-
singen weer op. En dat, nadat deze maatregel eerst
sedert 1 Januari '27 zijn beslag heeft gekregen. Het
is de vraag, of in de gegeven omstandigheden den
schrijver van het bewuste artikel van de Haagsche
Post niet te veel eer wordt bewezen, door, zooals de
Vlissingsche Courant van 17 Jan. j.l., tegen diens on
juistheden en kennelijke partijdigheid te velde te trek
ken. Evenwel, de Vlissingsche Courant heeft, inplaats
van hem toe te voegen „^Vacht en zie, een bestrijding
van het bewuste artikel geleverd, welke ontwijfelbaar
niet zal nalaten de waarde van de opgeworpen vraag
punten en bedenkingen in het juiste licht te plaatsen.
Vooreerst wordt er door onze perszuster op gewe
zen, dat sedert de verlegging van de route naar Har
wich het passagiers- en het goederenvervoer belangrijk
zijn toegenomen. Op de vraag, waarom de nachtdienst
van de „Zeeland" werd vervangen door een dagdienst,
antwoordt het blad, dat deze maatregel is genomen in
verband met het vervoer van vleesch, dat om tijdig de
Londensche markt te kunnen bereiken, des avonds in
Engeland moest aankomen. Voorts is gebleken, dat de
nachtdienst voor den oorlog loonender was dan de
dagdienst, terwijl het omgekeerde nu het geval is.
Met zekeren trots vermeldt het blad, dat voor het
vervoer van licht aan bederf onderhevige goederen,
de Vlissingsche route wordt geprefereerd, omdat men
dan zekerheid heeft, dat de goederen op tijd aan
komen. Immers onze nationale lijn ondervindt slechts
zelden vertraging door mist en stormweer.
De bewering van den schrijver (den heer Van Oss?)
als zouden de booten der Harwichlijn uit Hoek zoo
zwaar beladen zijn met groenten, brengt zij tot haar
werkelijke proporties terug door de zakelijke mede-
deeling, dat deze booten slechts 50 ton goederen kun
nen vervoeren. Deze mededeeling is te controleeren,
In de vraag: of niet ware te bereiken, dat tusschen
Hoek van Holland en Harwich om de beurt door boo
ten van de Zeeland en de London North Eastern Rail
way de dienst zou worden verzorgd, komt de aap uit
de mouw. De redactie beantwoordt deze vraag met
de mededeeling, dat zooiets niet oeconomisch zou zijn
en doet of zij den staart van 't aapje niet ziet. Laat
ons dus, die vóór alles het belang van Zeeland wen-
schen te dienen en daarvoor openlijk uitkomen, den
vrager goed-rond-goed-Zeeuwsch antwoorden, dat Vlis-
sings belang zich daartegen verzet en dat wij het vol
strekt onnoodig achten de „Zeeland" te laten opgaan
in de Engelsche lijn van den Hoek. Dat is nationalis
tisch, zal men zeggen; maar daarvoor schamen we ons
niet.
Verwijzend naar de nieuwe strooibiljetten der Zee
land, licht de Vlissingsche Courant in den breede toe,
welke voordeelen aan de tot stand gekomen verplaat
sing zijn verbonden, om te eindigen met het rechtzetten
eener onjuistheid. Volgens den schrijver zou Vlissin-
gen 3 uur ten achter zijn bij Hoek. Ja, maar
alleen voor Amsterdam, maar er zijn toch nog
andere belangen dan Amsterdamsche? Daartegenover
staat, dat van Vlissingen uit de bootreis 2 uur korter
is, terwijl vooral niet mag worden vergeten, dat de
Vlissingsche lijn ook loopt voor het transit-verkeer met
Duitschland en er voor de reis Vlissingen-Duitschland
Vervolg op bladz. 6