4 ONS ZEELAND celsior' een sportief doel, terwijl de V. P. Z. meer het cog gericht houdt op de materieele belangen harer leden, zullen nu in Maart a.s. een tentoonstelling hou den om te laten zien wat de pluimveehouderij op Schouwen-Duiveland te beteekenen heeft. X In de Nieuwjaarsrede, die Tholen's burgemeester hield in de eerste vergadering van den raad dier ge meente, sprak deze er zijn groote voldoening over uit, dat 1926, dat zich zoo somber liet aanzien, op econo misch gebied voor die gemeente voorspoedig is ge weest. Landbouw en oestercultuur waren zeer bevre digend. De bot- en kuilvisscherij was minder goed, ter wijl ook de mosselhandel kwijnde, voornamelijk door de lage valuta in de afzetgebieden en door de grootere opbrengsten door t aanwenden van motorische kracht bij de vischvangst. Als voornaamste feit releveerde de burgemeester natuurlijk de verleende concessie voor het bouwen van een brug over de Eendracht. De voor zitter sprak dan ook zijn dank uit aan den Minister, Ged. Staten van Zeeland en aan een tweetal Kamer leden, voor hunne medewerking om te komen tot het lang verwachte doel. In deze vergadering werd het Dag. Bestuur gemachtigd de noodige beschikkingen en onteigeningen tot een goed einde te brengen, om den bouw van een brug zooveel mogelijk te bespoe digen. Reeds was door B. en W. een firma belast met boringen, ten einde de grondlagen te onderzoe ken voor het te heien paalwerk. De waterleiding maatschappij verzocht, alvorens men overging tot den bouw, met hen overleg te plegen, daar die maatschap pij langs de nieuwe brug een buisleiding wil aanleg gen. Dit verzoek werd aangehouden, ten einde eerst overleg te kunnen plegen met den betrokken ingenieur. Zooals men ziet, gaat men thans aan de voorberei dende werkzaamheden beginnen en al zal, naar alge meen verwacht wordt, de opening van de brug nog niet dit jaar kunnen plaats hebben, lang zal het dan toch niet meer duren dat Tholen door zijn brug over de Eendracht eindelijk uit zijn isolement verlost zal Onze nationale mailroute; een so ciale daad; Zoutelande wordt ver standig; over een royale gift en over een scheidend schoolhoofd. Terwijl de toekomst nog zal moeten leeren öf en in hoeverre de verlegging van het eindpunt der Vlis- singsche mailroute tot saneering van de Zeeland be vorderlijk zal zijn, rakelt men in de Haagsche Post het vuurtje over de questie Hoek-van-Holland Vlis- singen weer op. En dat, nadat deze maatregel eerst sedert 1 Januari '27 zijn beslag heeft gekregen. Het is de vraag, of in de gegeven omstandigheden den schrijver van het bewuste artikel van de Haagsche Post niet te veel eer wordt bewezen, door, zooals de Vlissingsche Courant van 17 Jan. j.l., tegen diens on juistheden en kennelijke partijdigheid te velde te trek ken. Evenwel, de Vlissingsche Courant heeft, inplaats van hem toe te voegen „^Vacht en zie, een bestrijding van het bewuste artikel geleverd, welke ontwijfelbaar niet zal nalaten de waarde van de opgeworpen vraag punten en bedenkingen in het juiste licht te plaatsen. Vooreerst wordt er door onze perszuster op gewe zen, dat sedert de verlegging van de route naar Har wich het passagiers- en het goederenvervoer belangrijk zijn toegenomen. Op de vraag, waarom de nachtdienst van de „Zeeland" werd vervangen door een dagdienst, antwoordt het blad, dat deze maatregel is genomen in verband met het vervoer van vleesch, dat om tijdig de Londensche markt te kunnen bereiken, des avonds in Engeland moest aankomen. Voorts is gebleken, dat de nachtdienst voor den oorlog loonender was dan de dagdienst, terwijl het omgekeerde nu het geval is. Met zekeren trots vermeldt het blad, dat voor het vervoer van licht aan bederf onderhevige goederen, de Vlissingsche route wordt geprefereerd, omdat men dan zekerheid heeft, dat de goederen op tijd aan komen. Immers onze nationale lijn ondervindt slechts zelden vertraging door mist en stormweer. De bewering van den schrijver (den heer Van Oss?) als zouden de booten der Harwichlijn uit Hoek zoo zwaar beladen zijn met groenten, brengt zij tot haar werkelijke proporties terug door de zakelijke mede- deeling, dat deze booten slechts 50 ton goederen kun nen vervoeren. Deze mededeeling is te controleeren, In de vraag: of niet ware te bereiken, dat tusschen Hoek van Holland en Harwich om de beurt door boo ten van de Zeeland en de London North Eastern Rail way de dienst zou worden verzorgd, komt de aap uit de mouw. De redactie beantwoordt deze vraag met de mededeeling, dat zooiets niet oeconomisch zou zijn en doet of zij den staart van 't aapje niet ziet. Laat ons dus, die vóór alles het belang van Zeeland wen- schen te dienen en daarvoor openlijk uitkomen, den vrager goed-rond-goed-Zeeuwsch antwoorden, dat Vlis- sings belang zich daartegen verzet en dat wij het vol strekt onnoodig achten de „Zeeland" te laten opgaan in de Engelsche lijn van den Hoek. Dat is nationalis tisch, zal men zeggen; maar daarvoor schamen we ons niet. Verwijzend naar de nieuwe strooibiljetten der Zee land, licht de Vlissingsche Courant in den breede toe, welke voordeelen aan de tot stand gekomen verplaat sing zijn verbonden, om te eindigen met het rechtzetten eener onjuistheid. Volgens den schrijver zou Vlissin- gen 3 uur ten achter zijn bij Hoek. Ja, maar alleen voor Amsterdam, maar er zijn toch nog andere belangen dan Amsterdamsche? Daartegenover staat, dat van Vlissingen uit de bootreis 2 uur korter is, terwijl vooral niet mag worden vergeten, dat de Vlissingsche lijn ook loopt voor het transit-verkeer met Duitschland en er voor de reis Vlissingen-Duitschland Vervolg op bladz. 6

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1927 | | pagina 4