4 ONS ZEELAND aan deze functies verbonden, vond de werkzame man nog tijd grootere en kleinere werken te schrijven, zoo o.a. ,,De geschiedenis van Nederland in onzen tijd we'k werk van 1891 tot 1901 verscheen. De benoeming, in 1892, tot lid van het Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen was dan ook wel verdiend. Voor zeer velen is de heer de Bruyne een goede raadsman en wegwijzer geweest; menigeen heeft aan zijn voor spraak en invloed een plaats in de maatschappij te danken gehad. Een man van groote studie en vlijt is met hem heengegaan. Bij zijn begrafenis voerde de tegenwoordige directeur der Zierikzeesche H. B. S. het woerd, om de waarde van den overledene voor het M. O. te doen uitkomen. Op verzoek van de leeraren dier school gaf de directeur uiting aan de achting, welke dezen den oud-directeur bij voortduring toe dragen. Spr. bracht hulde en dank voor het vele, dat de heer de Bruyne gedaan heeft, om den bloei van de Zierikzeesche H. B. S. te bevorderen. M. d. P. Over de „Zeeland" en over een ferryboot; een adres van Schutte- vaer; de Potemkin-film-geschiede- nis voor de Rechtbank. In de Kamer van Koophandel voor de Zeeuwsche Ei'anden te Middelburg, zijn naar aanleiding van het bekende artikel in de „Haagsche Post" over de „Zee land" enkele opmerkingen gemaakt, die verdienen in ruimen kring te worden gekend. Volgens den heer Jeronimus, is met de reis van AmsterdamLonden, via den Hoek, op het oogenblik 11 uur en 52 minuten gemoeid. Met de „Zeeland" was daarvoor vroeger 11 uur en 48 minuten noodig; zoodat de verbinding Vlis- singenLonden vroeger nog korter was dan de veel begeerde en als vlugger betitelde Harwichlijn. Ook thans is de reis KeulenLonden over den Hoek langer dan dezelfde reis via Vlissingen, Hij betreurt de op heffing van den nachtdienst, welke volgens hem getor pedeerd is en vreest, dat in den vervolge velen uit Duitschland n.l. over België zullen gaan reizen, wat nooit in 't belang van Nederland kan zijn. Spreker vestigt de aandacht der Kamer op een dienst per ferry- boot van Vlissingen op Londen. Daardoor zou de mogelijkheid om zonder overlading te kunnen verzen den, zijn geschapen, iets wat vooral voor licht aan bre ken onderhevige goederen, van groote beteekenis moet worden geacht. Het is hem bekend, dat een Neder- landsch dakpannenfabrikant alleen daarom zijn pro ducten via België naar Engeland zendt. De heer M. Laernoes beantwoordt deze laatste opmerking door uit eigen ervaring een en ander mede te deelen. Reeds in 1916 is daarover door hem met Engeland onderhandeld; maar toen wilde Engeland alleen medewerking en toestemming verleenen, als Geallieerden de zaak zouden exploiteeren. Men vergete echter niet, dat daarvoor een groot kapitaal benoodigd is (gesteld al, dat Engeland's houding nu gunstiger voor 't plan zou zijn). Alvorens deze zaak commissoriaal te maken, zooals vcorgesteld wordt, deelde de voorzitter als zijn mee ning mede, dat het eerder overweging verdienen zou, het bureau deze zaak ter overweging en bestudeering ever te laten. Dit kan de zaak nog eens flink onder de oogen zien. Dezelfde Kamer heeft zich uitgesproken naar aan leiding van een. adres der Vereeniging Schuttevaer, onlangs tot den Minister van Waterstaat gericht, waarin verzocht werd wijziging te brengen in den sluitingstijd van de brug over het Kanaal door Walcheren te Mid delburg. Alvorens daarover aan genoemden Minister advies uit te brengen, werden de grieven van Schutte vaer door de Kamer ampel besproken. De zaak is deze. Thans moet deze brug van 15 minuten vóór het ver trek tot 10 minuten na de aankomst van iederen per sonentrein gesloten zijn. Dat alleen geeft voor de scheepvaart een tijdsverlies van 25 minuten. Met het opendraaien gaan op zijn minst 6, bij sterken wind wel 10 minuten heen, zoodat de stagnatie in het scheep vaart-verkeer telkens een half uur duurt. Adressante had gevraagd de sluiting te doen geschieden direct na het vertrek der treinen. Daardoor zouden de aangeko- menen echter, vooral als er aan eenige schepen eerst vrije doorvaart moest worden verleend, een tijdlang in 't gezicht der stad moeten wachten en het verkeer der autobussen belangrijk worden vertraagd. Zoo iets kon, meende de Kamer, niet door den beugel. De Kamer meende inwilliging van gemeld verzoek te moe ten ontraden; maar gevoelde wel de gegrondheid van de strekking van het adres. Om het nu eenmaal noodzakelijk tijdsverlies zooveel mogelijk te bekor ten, beval zij den Minister aan, de thans aangewende handkracht te vervangen door electrische beweeg kracht, evenals indertijd geschied is met de brug over het Kanaal bij de Keersluis te Vlissingen. X Een andere zaak, welke de aandacht op Walcheren in meer dan gewone mate interesseert, is de behande ling der aanklacht tegen de Vereeniging: Art. 188 der Gemeentewet te Vlissingen, welker stichting en doel te beschouwen zijn als het antwoord van enkele Vlis- singsche heeren op het burgemeesterlijk verbod inzake de vertooning der Potemkinfilm. Deze zaak heeft 21 dezer gediend. Nadat de getuigen waren gehoord, hield de substituut-officier van justitie zijn requisitoir. Hij schetste de Vereeniging als bedoeld tegen de Wet in te gaan, een bewering welke steunt op het door de oprichters omschreven doel, n.l. het vertoonen van films met hooge artistieke waarde enz., welke door den burgemeester verboden zijn. Inderdaad wordt daardoor het verbod illusoir gemaakt. Vooral keurde hij de houding af van den heer B., die als raadslid

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1927 | | pagina 4