4
ONS ZEELAND
aan deze functies verbonden, vond de werkzame man
nog tijd grootere en kleinere werken te schrijven, zoo
o.a. ,,De geschiedenis van Nederland in onzen tijd
we'k werk van 1891 tot 1901 verscheen. De benoeming,
in 1892, tot lid van het Zeeuwsch Genootschap der
Wetenschappen was dan ook wel verdiend. Voor zeer
velen is de heer de Bruyne een goede raadsman en
wegwijzer geweest; menigeen heeft aan zijn voor
spraak en invloed een plaats in de maatschappij te
danken gehad. Een man van groote studie en vlijt is
met hem heengegaan. Bij zijn begrafenis voerde de
tegenwoordige directeur der Zierikzeesche H. B. S. het
woerd, om de waarde van den overledene voor het
M. O. te doen uitkomen. Op verzoek van de leeraren
dier school gaf de directeur uiting aan de achting,
welke dezen den oud-directeur bij voortduring toe
dragen. Spr. bracht hulde en dank voor het vele, dat
de heer de Bruyne gedaan heeft, om den bloei van de
Zierikzeesche H. B. S. te bevorderen. M. d. P.
Over de „Zeeland" en over een
ferryboot; een adres van Schutte-
vaer; de Potemkin-film-geschiede-
nis voor de Rechtbank.
In de Kamer van Koophandel voor de Zeeuwsche
Ei'anden te Middelburg, zijn naar aanleiding van het
bekende artikel in de „Haagsche Post" over de „Zee
land" enkele opmerkingen gemaakt, die verdienen in
ruimen kring te worden gekend. Volgens den heer
Jeronimus, is met de reis van AmsterdamLonden,
via den Hoek, op het oogenblik 11 uur en 52 minuten
gemoeid. Met de „Zeeland" was daarvoor vroeger 11
uur en 48 minuten noodig; zoodat de verbinding Vlis-
singenLonden vroeger nog korter was dan de veel
begeerde en als vlugger betitelde Harwichlijn. Ook
thans is de reis KeulenLonden over den Hoek langer
dan dezelfde reis via Vlissingen, Hij betreurt de op
heffing van den nachtdienst, welke volgens hem getor
pedeerd is en vreest, dat in den vervolge velen uit
Duitschland n.l. over België zullen gaan reizen,
wat nooit in 't belang van Nederland kan zijn. Spreker
vestigt de aandacht der Kamer op een dienst per ferry-
boot van Vlissingen op Londen. Daardoor zou de
mogelijkheid om zonder overlading te kunnen verzen
den, zijn geschapen, iets wat vooral voor licht aan bre
ken onderhevige goederen, van groote beteekenis moet
worden geacht. Het is hem bekend, dat een Neder-
landsch dakpannenfabrikant alleen daarom zijn pro
ducten via België naar Engeland zendt. De heer M.
Laernoes beantwoordt deze laatste opmerking door uit
eigen ervaring een en ander mede te deelen. Reeds in
1916 is daarover door hem met Engeland onderhandeld;
maar toen wilde Engeland alleen medewerking en
toestemming verleenen, als Geallieerden de zaak
zouden exploiteeren. Men vergete echter niet, dat
daarvoor een groot kapitaal benoodigd is (gesteld al,
dat Engeland's houding nu gunstiger voor 't plan zou
zijn).
Alvorens deze zaak commissoriaal te maken, zooals
vcorgesteld wordt, deelde de voorzitter als zijn mee
ning mede, dat het eerder overweging verdienen zou,
het bureau deze zaak ter overweging en bestudeering
ever te laten. Dit kan de zaak nog eens flink onder de
oogen zien.
Dezelfde Kamer heeft zich uitgesproken naar aan
leiding van een. adres der Vereeniging Schuttevaer,
onlangs tot den Minister van Waterstaat gericht, waarin
verzocht werd wijziging te brengen in den sluitingstijd
van de brug over het Kanaal door Walcheren te Mid
delburg. Alvorens daarover aan genoemden Minister
advies uit te brengen, werden de grieven van Schutte
vaer door de Kamer ampel besproken. De zaak is deze.
Thans moet deze brug van 15 minuten vóór het ver
trek tot 10 minuten na de aankomst van iederen per
sonentrein gesloten zijn. Dat alleen geeft voor de
scheepvaart een tijdsverlies van 25 minuten. Met het
opendraaien gaan op zijn minst 6, bij sterken wind
wel 10 minuten heen, zoodat de stagnatie in het scheep
vaart-verkeer telkens een half uur duurt. Adressante
had gevraagd de sluiting te doen geschieden direct na
het vertrek der treinen. Daardoor zouden de aangeko-
menen echter, vooral als er aan eenige schepen eerst
vrije doorvaart moest worden verleend, een tijdlang
in 't gezicht der stad moeten wachten en het verkeer
der autobussen belangrijk worden vertraagd. Zoo iets
kon, meende de Kamer, niet door den beugel. De
Kamer meende inwilliging van gemeld verzoek te moe
ten ontraden; maar gevoelde wel de gegrondheid van
de strekking van het adres. Om het nu eenmaal
noodzakelijk tijdsverlies zooveel mogelijk te bekor
ten, beval zij den Minister aan, de thans aangewende
handkracht te vervangen door electrische beweeg
kracht, evenals indertijd geschied is met de brug over
het Kanaal bij de Keersluis te Vlissingen.
X
Een andere zaak, welke de aandacht op Walcheren
in meer dan gewone mate interesseert, is de behande
ling der aanklacht tegen de Vereeniging: Art. 188 der
Gemeentewet te Vlissingen, welker stichting en doel
te beschouwen zijn als het antwoord van enkele Vlis-
singsche heeren op het burgemeesterlijk verbod inzake
de vertooning der Potemkinfilm. Deze zaak heeft 21
dezer gediend. Nadat de getuigen waren gehoord, hield
de substituut-officier van justitie zijn requisitoir. Hij
schetste de Vereeniging als bedoeld tegen de Wet in
te gaan, een bewering welke steunt op het door de
oprichters omschreven doel, n.l. het vertoonen van
films met hooge artistieke waarde enz., welke door
den burgemeester verboden zijn. Inderdaad wordt
daardoor het verbod illusoir gemaakt. Vooral keurde
hij de houding af van den heer B., die als raadslid