X
4
ONS ZEELAND
de marktdagen bezoeken en dat voor hen gemakke
lijker en vlugger te bereiken is dan Tholen, 2. Het
eiland Tholen vroeger onder het arrondissement Zie-
rikzee, is na het opheffen dier rechtbank, gebracht
onder Breda. Men brenge het Zeeuwsche kanton weer
terug naar de Zeeuwsche rechtbank (Middelburg),
waarvoor allerlei redenen van plaatselijke aard plei
ten, terwijl bovendien het geheele eiland Tholen, op
eene gemeente, Oud Vosmeer, na, geheel protestant is.
De reisgelegenheid naar Breda is van de Thoolsche ge
meenten niet korter dan naar Middelburg, terwijl voorts
de kantonrechter te Zierikzee zonder bezwaar het kan
tongerecht te 1 holen kan waarnemen via ZijpeStave-
nisse en verder met de autobus StavenisseTholen.
We zullen afwachten hoe de heeren in Den Haag op
deze vingerwijziging zullen reageeren. M. d. P.
Een Engelsch oordeel over de
„Zeeland" en over ferryboots op
Engeland; misrekent Anseele zich?;
over schoolartsen; bedorven wan
delwegen en een scheidend genees
heer.
Het kan den lezer bekend zijn, dat in de vergade
ring van de Kamer van Koophandel te Middelburg,
de verplaatsing van het eindpunt der mailroute van
Folkestone naar Harwich aanleiding werd tot een ge-
dachtenwisseling over de wenschelijkheid van een
goederenvervoer op Engeland per ferryboot. Over
deze kwestie handelt een uitvoerige correspondentie
in ,,Het Nieuws van den Dag" van 16 dezer. Naar
aanleiding van de groote vlucht, welke het transito-
verkeer per ferryboot ZeebruggeHarwich in den
laatsten tijd heeft genomen, oppert de correspondent
de vraag of ook voor ons land niet de mogelijkheid
bestaat een dergelijken dienst te verkrijgen. Hij is
zijn licht eens gaan ontsteken bij den heer A. L.
Gibson van den London North Eastern Railway, en
ook in Nederlandsche handelskringen zeer bekende
figuur. Deze, het ontstaan van de veerdienst Zee-
bruggeHarwich schetsende, vond gelegenheid de
voordeelen aan 't gebruik van ferrybooten verbonden
(geen overlading, minder risico van breken of bederf
en van diefstal, faciliteiten door de douane, goed-
koopere assurantie-premie, vereenvoudiging van ver
pakking) nog eens in 't licht te stellen en wees er op,
dat verschillende landen daarvoor apart ingerichte
wagens hebben doen aanmaken en 't getal daarvan
nog gestadig uitbreiden.
Of de Belgische spoorwegen Nederland een ernstige
concurrentie zullen aandoen ten opzichte van voor
Engeland bestemde Duitsche goederen, werd door hem
betwijfeld. Let wel betwijfeld!
Dit behoeft ons evenwel niet te weerhouden de in
stelling van een dergelijken veerdienst op haar eigen
mérites onder de oogen te zien. Practische bezwaren
kunnen er niet tegen bestaan. Wat van Zeebrugge uit
mogelijk is, is ook uit Vlissingen te doen. De getijden
leveren geen moeilijkheden op, men ondervangt ze met
een beweegbare laadbrug.
Op de vraag cf de „London North Eastern" geen
plannen had, om een dergelijken dienst op Nederland
te openen, luidde zijn antwoord ontkennend. Hij achtte
dit meer een zaak van Nederlandsch initiatief en vol
gens hem zou het succes van een dergelijke onder
neming verzekerd zijn, wanneer de Ned. Staatsspoor
wegen, de Maatschappij „Zeeland" en andere bij
export naar Engeland geïnteresseerde lichamen, aan
de uitwerking dier plannen actief deelnamen. Hij
wees er echter op, dat zijn maatschappij zich niet zou
leenen aan een dergelijke actie deel te nemen, wan
neer de „Zeeland er buiten werd gehouden en nadeel
van de oprichting van zoo'n veerdienst zou onder
vinden. De nieuwe overeenkomst tusschen „Zeeland"
en „Londen North Eastern die op 1 Januari j.l, is
ingegaan, heeft een innige samenwerking tusschen
beide maatschappijen geschapen, waarin men van
Engelsche zijde geen storend element zou toelaten.
„Wij zijn thans vrienden," zeide de heer Gibson, „en
wij wenschen goede vrienden te blijven".
Vervolgens lei hij er den nadruk op, dat deze rege
ling tot groote tevredenheid werkt van beide partijen,
dat voor den a.s. zomer een intensieve campagne zal
gevoerd worden om 't vreemdelingenbezoek speciaal
naar Walcheren aan te moedigen en voor de dagboo
ten tot dat doel goedkoope biljetten zullen worden
uitgegeven. „Maar", zoo eindigt hij, en het klinkt als
een soort bedreiging, maar een bedreiging die den
voorstanders van onze Zeeuwsche mailroute van harte
goed zal doen:
„Indien men in Nederland zich ernstig met de plan
nen voor een veerdienst gaat bezighouden, dan zal
men er goed aan doen er rekening mede te houden,
dat de Maatschappij „Zeeland" hierbij niet kan wor
den uitgeschakeld."
Minder aangenaam doet een mededeeling aan, welke
wij ontleenen aan de N. R. Crt. en welke inhoudt,
dat minister Anseele, bij wijze van proef, heeft be
sloten tot het herstel van den nachtdienst op de lijn
OostendeDover, van 1 Juli tot 10 September a.s.
De boot zal, in aansluiting met den omstreeks midder
nacht uit Brussel vertrekkenden trein, te 2 uur des
nachts de haven van Oostende verlaten.
Het herstel van dezen nachtdienst houdt verband
met de verlegging van de lijn VlissingenFolkestone
naar Harwich.
Deze verlegging ging gepaard met opheffing van den
nachtdienst der „Zeeland". Nu stelt een concurree-
rende lijn een nachtdienst in. ,,'t Was nadeelig", zei
„De Zeeland". Dat weet Anseele zeker niet.
De vorige week werd in Rehoboth te Souburg door
Dr. A. J. Hoorweg, consultatie-bureau-arts voor tuber-