X 4 ONS ZEELAND de marktdagen bezoeken en dat voor hen gemakke lijker en vlugger te bereiken is dan Tholen, 2. Het eiland Tholen vroeger onder het arrondissement Zie- rikzee, is na het opheffen dier rechtbank, gebracht onder Breda. Men brenge het Zeeuwsche kanton weer terug naar de Zeeuwsche rechtbank (Middelburg), waarvoor allerlei redenen van plaatselijke aard plei ten, terwijl bovendien het geheele eiland Tholen, op eene gemeente, Oud Vosmeer, na, geheel protestant is. De reisgelegenheid naar Breda is van de Thoolsche ge meenten niet korter dan naar Middelburg, terwijl voorts de kantonrechter te Zierikzee zonder bezwaar het kan tongerecht te 1 holen kan waarnemen via ZijpeStave- nisse en verder met de autobus StavenisseTholen. We zullen afwachten hoe de heeren in Den Haag op deze vingerwijziging zullen reageeren. M. d. P. Een Engelsch oordeel over de „Zeeland" en over ferryboots op Engeland; misrekent Anseele zich?; over schoolartsen; bedorven wan delwegen en een scheidend genees heer. Het kan den lezer bekend zijn, dat in de vergade ring van de Kamer van Koophandel te Middelburg, de verplaatsing van het eindpunt der mailroute van Folkestone naar Harwich aanleiding werd tot een ge- dachtenwisseling over de wenschelijkheid van een goederenvervoer op Engeland per ferryboot. Over deze kwestie handelt een uitvoerige correspondentie in ,,Het Nieuws van den Dag" van 16 dezer. Naar aanleiding van de groote vlucht, welke het transito- verkeer per ferryboot ZeebruggeHarwich in den laatsten tijd heeft genomen, oppert de correspondent de vraag of ook voor ons land niet de mogelijkheid bestaat een dergelijken dienst te verkrijgen. Hij is zijn licht eens gaan ontsteken bij den heer A. L. Gibson van den London North Eastern Railway, en ook in Nederlandsche handelskringen zeer bekende figuur. Deze, het ontstaan van de veerdienst Zee- bruggeHarwich schetsende, vond gelegenheid de voordeelen aan 't gebruik van ferrybooten verbonden (geen overlading, minder risico van breken of bederf en van diefstal, faciliteiten door de douane, goed- koopere assurantie-premie, vereenvoudiging van ver pakking) nog eens in 't licht te stellen en wees er op, dat verschillende landen daarvoor apart ingerichte wagens hebben doen aanmaken en 't getal daarvan nog gestadig uitbreiden. Of de Belgische spoorwegen Nederland een ernstige concurrentie zullen aandoen ten opzichte van voor Engeland bestemde Duitsche goederen, werd door hem betwijfeld. Let wel betwijfeld! Dit behoeft ons evenwel niet te weerhouden de in stelling van een dergelijken veerdienst op haar eigen mérites onder de oogen te zien. Practische bezwaren kunnen er niet tegen bestaan. Wat van Zeebrugge uit mogelijk is, is ook uit Vlissingen te doen. De getijden leveren geen moeilijkheden op, men ondervangt ze met een beweegbare laadbrug. Op de vraag cf de „London North Eastern" geen plannen had, om een dergelijken dienst op Nederland te openen, luidde zijn antwoord ontkennend. Hij achtte dit meer een zaak van Nederlandsch initiatief en vol gens hem zou het succes van een dergelijke onder neming verzekerd zijn, wanneer de Ned. Staatsspoor wegen, de Maatschappij „Zeeland" en andere bij export naar Engeland geïnteresseerde lichamen, aan de uitwerking dier plannen actief deelnamen. Hij wees er echter op, dat zijn maatschappij zich niet zou leenen aan een dergelijke actie deel te nemen, wan neer de „Zeeland er buiten werd gehouden en nadeel van de oprichting van zoo'n veerdienst zou onder vinden. De nieuwe overeenkomst tusschen „Zeeland" en „Londen North Eastern die op 1 Januari j.l, is ingegaan, heeft een innige samenwerking tusschen beide maatschappijen geschapen, waarin men van Engelsche zijde geen storend element zou toelaten. „Wij zijn thans vrienden," zeide de heer Gibson, „en wij wenschen goede vrienden te blijven". Vervolgens lei hij er den nadruk op, dat deze rege ling tot groote tevredenheid werkt van beide partijen, dat voor den a.s. zomer een intensieve campagne zal gevoerd worden om 't vreemdelingenbezoek speciaal naar Walcheren aan te moedigen en voor de dagboo ten tot dat doel goedkoope biljetten zullen worden uitgegeven. „Maar", zoo eindigt hij, en het klinkt als een soort bedreiging, maar een bedreiging die den voorstanders van onze Zeeuwsche mailroute van harte goed zal doen: „Indien men in Nederland zich ernstig met de plan nen voor een veerdienst gaat bezighouden, dan zal men er goed aan doen er rekening mede te houden, dat de Maatschappij „Zeeland" hierbij niet kan wor den uitgeschakeld." Minder aangenaam doet een mededeeling aan, welke wij ontleenen aan de N. R. Crt. en welke inhoudt, dat minister Anseele, bij wijze van proef, heeft be sloten tot het herstel van den nachtdienst op de lijn OostendeDover, van 1 Juli tot 10 September a.s. De boot zal, in aansluiting met den omstreeks midder nacht uit Brussel vertrekkenden trein, te 2 uur des nachts de haven van Oostende verlaten. Het herstel van dezen nachtdienst houdt verband met de verlegging van de lijn VlissingenFolkestone naar Harwich. Deze verlegging ging gepaard met opheffing van den nachtdienst der „Zeeland". Nu stelt een concurree- rende lijn een nachtdienst in. ,,'t Was nadeelig", zei „De Zeeland". Dat weet Anseele zeker niet. De vorige week werd in Rehoboth te Souburg door Dr. A. J. Hoorweg, consultatie-bureau-arts voor tuber-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1927 | | pagina 4