DE KM.EIHP DEP IfOÜDCPOEP 2 ONS ZEELAND De Kamer van Koophandel te Antwerpen heeft het Kanaal door Zuid-Beveland over den hekel gehaald, teneinde te bewijzen dat het bekende Moerdijk-kanaal uit het beruchte, in de maak zijnde verdrag met België, zéér noodig er moet komen. De Kamer was van oor deel, dat het verkeer door ons kanaal zoo toeneemt, dat deze waterweg weldra niet meer in staat zal zijn het te dragen. Beweerd wordt: „Sinds 1919 is de tonnenmaat die de sluizen van Hansweert voorbijvaart met 150 pet. toegenomen!" Een onzer groote bladen heeft de berekening der Antwerpenaren gecontroleerd en komt tot de con clusie: Wanneer men geen abnormaal slecht jaar als basis neemt, zooals de Kamer van Koophandel te Antwer pen doet, dan krijgt men een toeneming van iets meer dan 40 pet. Ook dat is echter nog veel. Men bedenke ten eerste, dat 1926 in verband met de Engelsche kolenstaking een abnormaal goed jaar is geweest en ten tweede, dat de capaciteit van het kanaal sinds 1913, dank zij de door Nederland uitgevoerde werken veel vergroot is. Wat het verkeer in een kanaal voornamelijk be perkt, is het aantal en de grootte der sluizen. In 1913 nu waren er bij het begin en het einde van het kanaal slechts twee sluizen respectievelijk van 112 en 110 meter lengte. Zoowat vijftien jaar geleden is men echter een derde paar sluizen gaan bouwen, ieder 152 meter lang. Te Hansweert is die derde sluis al sinds 1916 in gebruik. Te Wemeldinge zal ze over enkele maanden klaar zijn. De capaciteit van het kanaal zal dan met meer dan 50 pet. vermeerderd zijn. Daarover rept de Antwerpsche Kamer van Koop handel met geen woord. Evenmin als over het feit, dat de groote meerderheid ook van de tegenstanders van het tegenwoordige verdrag bereid is een redelijke oplossing van dit verkeersvraagstuk goed te vinden. Er zijn dus bij de heele zaak ongetwijfeld ook zeer groote Nederlandsche belangen betrokken. Waarom zouden wij dan niet meewerken aan een goede oplos sing van het vraagstuk? Geen goede oplossing zou het echter zijn als men een toestand schept, waarbij, theo retisch althans, het heele massaverkeer van Rotterdam naar Antwerpen zou verplaatst worden. Wanneer men tegelijk een Ruhrort-kanaal en het ontzaglijke Moer dijk-kanaal van het tegenwoordige verdrag graaft en daarenboven alle voordeelen aan Rotterdam blijft wei geren, zou dit gevaar van verplaatsing van het massa- gcederenverkeer ernstig dreigen. Uit deze en tal van andere kwesties blijkt wel, dat de Belgen niet veel goeds met ons voor hebben als het verdrag tot stand komt. Baas in eigen huis is toch maar alles waard. A. M. D. I»—* Schrijfmachinehandel (alle merkeh) I* VV Copieer-lnrichting (Spoed-inrichting) Reparatie-Inrichting - Linten - Carbon WOLVENSTRAAT 2-4 bij de Heerengracht 300, AMSTERDAM TELEFOON 33400 D. J. KOOPMAN Dezer dagen herdacht Ds. J. C, Elenbaas te Borsselen zijn 25-jarige ambtsbediening, In 1902 werd hij te Gapinge in het ambt beves tigd; hij deed 25 October 1918 zijn intrede te Sirjansland en staat sedert 29 Juni 1913 te Borsselen, Een historisch feest in Zierikzee op komst; de turnsport in Noord-Zee land; over de malaise in het mos- selbedrijf en over de pogingen die gedaan worden om uit het moeras te geraken. Onvoorziene omstandigheden voorbehouden, wacht heel Schouwen-Duiveland en speciaal Zierikzee, in Juli van dit jaar een groot feest. De Zierikzeesche Oranje- vereeniging koestert n.l. het plan een feest te organi- seeren in den trant van dat van 1922, toen het feit, dat 350 jaar geleden Zierikzee de zijde van den Prins van Oranje koos, feestelijk werd herdacht. De ,,clou" van het feest, waarvoor men thans reeds bezig is de grondslagen te leggen, wordt gevormd door de komst van „Karei de Stoute te Zierikzee in 1454", in welk jaar de grondvesten van den St. Lievensmonstertoren, onder oppertoezicht van den Mechelschen bouwmeester Keldermans, zijn gereed gekomen. In grove trekken zullen de feestelijkheden bestaan uit de komst van Karei den Stoute uit zee, de rechtszitting op het Haven plein, met als achtergrond de Beurs, en een bezoek van Karei aan de werken van den St. Lievensmonster. De rechtszitting is van de drie hoofdzaken weer de voornaamste. Historisch juist is, dat Karei de Stoute bij zijn komst in 1454 te Zierikzee de vierschaar heeft gespannen tegen twee edellieden uit het Westen van Schouwen, die voor den rechterstoel werden gedaagd

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1927 | | pagina 2