DE KM.EIHP DEP IfOÜDCPOEP
2
ONS ZEELAND
De Kamer van Koophandel te Antwerpen heeft het
Kanaal door Zuid-Beveland over den hekel gehaald,
teneinde te bewijzen dat het bekende Moerdijk-kanaal
uit het beruchte, in de maak zijnde verdrag met België,
zéér noodig er moet komen. De Kamer was van oor
deel, dat het verkeer door ons kanaal zoo toeneemt,
dat deze waterweg weldra niet meer in staat zal zijn
het te dragen.
Beweerd wordt: „Sinds 1919 is de tonnenmaat die
de sluizen van Hansweert voorbijvaart met 150 pet.
toegenomen!"
Een onzer groote bladen heeft de berekening der
Antwerpenaren gecontroleerd en komt tot de con
clusie:
Wanneer men geen abnormaal slecht jaar als basis
neemt, zooals de Kamer van Koophandel te Antwer
pen doet, dan krijgt men een toeneming van iets meer
dan 40 pet.
Ook dat is echter nog veel. Men bedenke ten eerste,
dat 1926 in verband met de Engelsche kolenstaking
een abnormaal goed jaar is geweest en ten tweede,
dat de capaciteit van het kanaal sinds 1913, dank zij
de door Nederland uitgevoerde werken veel vergroot
is. Wat het verkeer in een kanaal voornamelijk be
perkt, is het aantal en de grootte der sluizen. In 1913
nu waren er bij het begin en het einde van het kanaal
slechts twee sluizen respectievelijk van 112 en 110
meter lengte. Zoowat vijftien jaar geleden is men
echter een derde paar sluizen gaan bouwen, ieder 152
meter lang. Te Hansweert is die derde sluis al sinds
1916 in gebruik. Te Wemeldinge zal ze over enkele
maanden klaar zijn. De capaciteit van het kanaal zal
dan met meer dan 50 pet. vermeerderd zijn.
Daarover rept de Antwerpsche Kamer van Koop
handel met geen woord. Evenmin als over het feit,
dat de groote meerderheid ook van de tegenstanders
van het tegenwoordige verdrag bereid is een redelijke
oplossing van dit verkeersvraagstuk goed te vinden.
Er zijn dus bij de heele zaak ongetwijfeld ook zeer
groote Nederlandsche belangen betrokken. Waarom
zouden wij dan niet meewerken aan een goede oplos
sing van het vraagstuk? Geen goede oplossing zou het
echter zijn als men een toestand schept, waarbij, theo
retisch althans, het heele massaverkeer van Rotterdam
naar Antwerpen zou verplaatst worden. Wanneer men
tegelijk een Ruhrort-kanaal en het ontzaglijke Moer
dijk-kanaal van het tegenwoordige verdrag graaft en
daarenboven alle voordeelen aan Rotterdam blijft wei
geren, zou dit gevaar van verplaatsing van het massa-
gcederenverkeer ernstig dreigen.
Uit deze en tal van andere kwesties blijkt wel, dat
de Belgen niet veel goeds met ons voor hebben als
het verdrag tot stand komt.
Baas in eigen huis is toch maar alles waard.
A. M. D.
I»—* Schrijfmachinehandel (alle merkeh)
I* VV Copieer-lnrichting (Spoed-inrichting)
Reparatie-Inrichting - Linten - Carbon
WOLVENSTRAAT 2-4 bij de Heerengracht 300, AMSTERDAM
TELEFOON 33400 D. J. KOOPMAN
Dezer dagen herdacht Ds. J. C, Elenbaas te
Borsselen zijn 25-jarige ambtsbediening, In
1902 werd hij te Gapinge in het ambt beves
tigd; hij deed 25 October 1918 zijn intrede
te Sirjansland en staat sedert 29 Juni 1913
te Borsselen,
Een historisch feest in Zierikzee op
komst; de turnsport in Noord-Zee
land; over de malaise in het mos-
selbedrijf en over de pogingen die
gedaan worden om uit het moeras
te geraken.
Onvoorziene omstandigheden voorbehouden, wacht
heel Schouwen-Duiveland en speciaal Zierikzee, in Juli
van dit jaar een groot feest. De Zierikzeesche Oranje-
vereeniging koestert n.l. het plan een feest te organi-
seeren in den trant van dat van 1922, toen het feit,
dat 350 jaar geleden Zierikzee de zijde van den Prins
van Oranje koos, feestelijk werd herdacht. De ,,clou"
van het feest, waarvoor men thans reeds bezig is de
grondslagen te leggen, wordt gevormd door de komst
van „Karei de Stoute te Zierikzee in 1454", in welk
jaar de grondvesten van den St. Lievensmonstertoren,
onder oppertoezicht van den Mechelschen bouwmeester
Keldermans, zijn gereed gekomen. In grove trekken
zullen de feestelijkheden bestaan uit de komst van
Karei den Stoute uit zee, de rechtszitting op het Haven
plein, met als achtergrond de Beurs, en een bezoek
van Karei aan de werken van den St. Lievensmonster.
De rechtszitting is van de drie hoofdzaken weer de
voornaamste. Historisch juist is, dat Karei de Stoute
bij zijn komst in 1454 te Zierikzee de vierschaar heeft
gespannen tegen twee edellieden uit het Westen van
Schouwen, die voor den rechterstoel werden gedaagd