T ONS ZEELAND Cf Leerlingen en oud-leerlingen van de Handelsdagschool te Middelburg. In 1910 werd de waarneming van het kantongerecht Neuzen door minister Regout (R.-K.) opgedragen aan den kantonrechter te Hulst. In 1919 vertrok de kan tonrechter van Hulst naar Bergen op Zoom en keerde minister Heemskerk (A.-R.) de rollen om. De kan tonrechter van Neuzen zou Hulst waarnemen. Van R. K. zijde is daartegen toen fel geageerd met het gevolg, dat de vacature-Hulst weer werd open gesteld en werd aangevuld. Nu zagen de Katholieken in het voornemer van minister Donner tot opheffing een achterstelling bij de Protestanten. De plaatselijke R. K. pers roerde zich geducht en er was groote vrees in de R.K. harten. Maar zie, de meerderheid der Tweede Kamer bracht uitredding en de Katholieke kantonrechter te Hulst mag blijven. X In Hoofdplaat is men niet zoo feestelijk gestemd. Zooals men weet, is de minister van Waterstaat daar onlangs op bezoek geweest, teneinde te praten over de tramplannen HoofdplaatBreskens. De Burge meester deelde hierover in de laatstgehouden Raads vergadering het een en ander mede. Maar de Raad was allesbehalve content. Allereerst wekte het verwondering, ja ontstemming, dat de wethouders bij dat onderhoud met den Minister niet uitgenocdigd waren. Ook kwam aan het licht, dat Gedep. Staten er voor waren de tram te laten rijden over den Roodenhoek en niet over Hoofdplaat. Daar om had de Raad gaarne gezien, dat er bij den Minister ook eens krachtig gepleit was voor het Hoofdplaatsche standpunt. Na niet bepaald vriendelijke discussies besloot de Raad de beslissing af te wachten, en wanneer die voor Hoofdplaat verkeerd uitvalt, in beroep te gaan bij de Kroon. Nu ik het toch over trams heb, wil ik in dit ver band nog meedeelen, dat door de Stoomtram Maat schappij BreskensMaldeghem de laatste rails gelegd zijn van de lijn CadzandCadzand-haven. De baan kan in April geopend worden. Cadzand zal dan een kruispunt van tramwegen worden, n.l. Ie van Cadzand over Zuidzande naar Oostburg, 2e van Cadzand over Nieuwvliet, Groede naar Breskens, 3e van Cadzand over Retranchement naar Sluis en 4e van Cadzand naar de haven. Nu denke men niet, dat we hier in een ideaal land waren. Helaas neen. Soms heeft het er alles van, dat er beter voor gezorgd wordt de suikerbieten vlugger weg te krijgen dan de passagiers. Met de aansluiting op sommige sneltreinen die van Vlissingen vertrekken of daar aankomen, kon het wel wat beter zijn. Ook voor wachtgelegenheden kon heusch wel beter gezorgd wor den. Maar als aan deze redelijke verlangens nog eens voldaan wordt, kan toch gezegd, dat de tramweg maatschappijen op een behoorlijke wijze in de ver- keersbehoeften hebben voorzien. X Klagen mag men niet altijd. Een.mensch moet op ^'n tijd ook eens dankbaar zijn. Dat kan men althans in Sluiskil wel zijn, want al is hier misschien het dankbaar, maar niet voldaan" van toepassing, het mag toch vermeldt, dat de P. Z. E, M. na eenige onderhandelingen het tarief voor af name van eleetriciteit van 55 op 50 cent per K.W.U. (voor licht) en van 25 op 20 cent (voor kracht) heeft gebracht. Een voorstel om het lichttarief te bepalen op 45 cent en dan een contract af te sluiten voor 5 jaar werd helaas niet door de P. Z. E. M. aanvaard. Voor drie jaar is dus nu de stroomprijs op 50 cent bepaald. Dankbaar mogen ook de boeren te Koewacht en omstreken zijn, want het mond- en klauwzeer, dat ver leden jaar in die gemeente zoo lang geheerscht heeft, is thans gelukkig geheel verdwenen. In de laatste twee maanden heeft men van geen gevallen meer vernomen. De gemeente Koewacht heeft nog een andere reden tot dankbaarheid. Bij den correspondent der Arbeids bemiddeling is momenteel geen enkele werklooze in geschreven, terwijl in zooveel andere plaatsen juist groote werkloosheid heerscht. Het schijnt, dat de vlas industrie hier en over de grens (Stekene) aan zoovele handen werk verschaft, dat werkloosheid niet voor komt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1927 | | pagina 5