T
ONS ZEELAND
Cf
Leerlingen en oud-leerlingen van de Handelsdagschool te Middelburg.
In 1910 werd de waarneming van het kantongerecht
Neuzen door minister Regout (R.-K.) opgedragen aan
den kantonrechter te Hulst. In 1919 vertrok de kan
tonrechter van Hulst naar Bergen op Zoom en keerde
minister Heemskerk (A.-R.) de rollen om. De kan
tonrechter van Neuzen zou Hulst waarnemen.
Van R. K. zijde is daartegen toen fel geageerd met
het gevolg, dat de vacature-Hulst weer werd open
gesteld en werd aangevuld. Nu zagen de Katholieken
in het voornemer van minister Donner tot opheffing
een achterstelling bij de Protestanten. De plaatselijke
R. K. pers roerde zich geducht en er was groote vrees
in de R.K. harten. Maar zie, de meerderheid der
Tweede Kamer bracht uitredding en de Katholieke
kantonrechter te Hulst mag blijven.
X
In Hoofdplaat is men niet zoo feestelijk gestemd.
Zooals men weet, is de minister van Waterstaat daar
onlangs op bezoek geweest, teneinde te praten over
de tramplannen HoofdplaatBreskens. De Burge
meester deelde hierover in de laatstgehouden Raads
vergadering het een en ander mede. Maar de Raad
was allesbehalve content.
Allereerst wekte het verwondering, ja ontstemming,
dat de wethouders bij dat onderhoud met den Minister
niet uitgenocdigd waren. Ook kwam aan het licht, dat
Gedep. Staten er voor waren de tram te laten rijden
over den Roodenhoek en niet over Hoofdplaat. Daar
om had de Raad gaarne gezien, dat er bij den Minister
ook eens krachtig gepleit was voor het Hoofdplaatsche
standpunt.
Na niet bepaald vriendelijke discussies besloot de
Raad de beslissing af te wachten, en wanneer die voor
Hoofdplaat verkeerd uitvalt, in beroep te gaan bij de
Kroon.
Nu ik het toch over trams heb, wil ik in dit ver
band nog meedeelen, dat door de Stoomtram Maat
schappij BreskensMaldeghem de laatste rails gelegd
zijn van de lijn CadzandCadzand-haven. De baan
kan in April geopend worden. Cadzand zal dan een
kruispunt van tramwegen worden, n.l. Ie van Cadzand
over Zuidzande naar Oostburg, 2e van Cadzand over
Nieuwvliet, Groede naar Breskens, 3e van Cadzand
over Retranchement naar Sluis en 4e van Cadzand
naar de haven.
Nu denke men niet, dat we hier in een ideaal land
waren. Helaas neen. Soms heeft het er alles van, dat
er beter voor gezorgd wordt de suikerbieten vlugger weg
te krijgen dan de passagiers. Met de aansluiting op
sommige sneltreinen die van Vlissingen vertrekken of
daar aankomen, kon het wel wat beter zijn. Ook voor
wachtgelegenheden kon heusch wel beter gezorgd wor
den. Maar als aan deze redelijke verlangens nog eens
voldaan wordt, kan toch gezegd, dat de tramweg
maatschappijen op een behoorlijke wijze in de ver-
keersbehoeften hebben voorzien.
X
Klagen mag men niet altijd. Een.mensch moet op
^'n tijd ook eens dankbaar zijn.
Dat kan men althans in Sluiskil wel zijn, want al
is hier misschien het dankbaar, maar niet voldaan"
van toepassing, het mag toch vermeldt, dat de P. Z.
E, M. na eenige onderhandelingen het tarief voor af
name van eleetriciteit van 55 op 50 cent per K.W.U.
(voor licht) en van 25 op 20 cent (voor kracht) heeft
gebracht.
Een voorstel om het lichttarief te bepalen op 45
cent en dan een contract af te sluiten voor 5 jaar
werd helaas niet door de P. Z. E. M. aanvaard. Voor
drie jaar is dus nu de stroomprijs op 50 cent bepaald.
Dankbaar mogen ook de boeren te Koewacht en
omstreken zijn, want het mond- en klauwzeer, dat ver
leden jaar in die gemeente zoo lang geheerscht heeft,
is thans gelukkig geheel verdwenen. In de laatste
twee maanden heeft men van geen gevallen meer
vernomen.
De gemeente Koewacht heeft nog een andere reden
tot dankbaarheid. Bij den correspondent der Arbeids
bemiddeling is momenteel geen enkele werklooze in
geschreven, terwijl in zooveel andere plaatsen juist
groote werkloosheid heerscht. Het schijnt, dat de vlas
industrie hier en over de grens (Stekene) aan zoovele
handen werk verschaft, dat werkloosheid niet voor
komt.