WE WfUVLUnDEPEr Hotel-Pension „Zeelust" OPENING te Westen-Schouwen Burgh (Zeeland) Gelegen in de duinen, nog geen 2 minuten van Zee Pensionprijzen toten met Juni f3.50 per dag ONS ZEELAND de opmerking gemaakt, dat ket toch niet billijk is, dat de klok, die opgesteld is in den toren, die beide eigen dom der burgerlijke gemeente zijn, alleen luidt bij het aangaan der Ned. Herv. Kerk. Als de klok der ge meente des Zondags moet luiden, dan voor beide kerken! Natuurlijk hebben we hier met een gewoonte van eeuwen her te doen, ontstaan in een tijd, toen er slechts èèn kerk, n.l. een staatskerk was. En de vroede vaderen van Serooskerke bepaalden, dat daarin maar eens verandering moest komen. De klok zal voortaan voor beide kerken geluid worden, zoo werd bepaald met de stemmen der Herv. Raadsleden tegen en Ged. Staten keurden dit besluit goed. Waar deze toestand op meerdere Walchersche dor pen bestaat, ben ik werkelijk nieuwsgierig, of andere gemeenteraden ook een derge'ijk besluit zullen nemen. X Gaat de Kamer van Koophandel luchtkasteelen bou wen? Zeker weet ik het niet, maar een ongekend op timisme ten opzichte van het toekomstige internatio nale verkeer door onze provincie, is haar toch niet vreemd geweest, toen zij sprak van een ferry-dienst van Vlissingen op Engeland, zelfs van een ferry-boot naar Breskens, aansluitende op een spoorlijn over Oostburg, Axel en Hulst naar Antwerpen met aftak kingen naar Brugge, Gent en Walsoorden. Een groote verkeersweg vanaf den rijksweg te Nieuw en St. Joos- land over Welzinge naar de aanlegplaats der ferry boot (in den N. W. hoek van de Nieuwe Vlissingsche haven) zou dan ook al noodig zijn. Reuzen plannen! Zou er van de zijde van de spoor wegen en den waterstaat en in scheepvaartkringen serieuze belangstelling voor zijn? X Van de werf der Kon. Maatschappij ,,de Schelde" te Vlissingen, is enkele weken geleden het dubbel- schroefmotorschip „Sibajak", bestemd voor passagiers-, mail- en goederenvervoer naar Oost-Indië, met goed gevolg te water gelaten. Op de vrijgekomen helling is men reeds weer be gonnen de kiel te leggen voor een motor-vrachtschip ,,Kota-Baroe", waarvan de bouw, evena's van het vorige, is opgedragen door de Rotterdamsche Lloyd. ,,De Schelde" heeft dus momenteel niet over gebrek aan werk te klagen. Waar ook de laatste maanden de loonen der arbeiders wat zijn verbeterd, mogen ook deze, zij het natuurlijk in bescheiden mate, ook in dezen voorspoed deelen. De A. Op onze vorige fotopagina werd abusievelijk de molen van Vrouwepolder in Zoutelande geplaatst. Een belangrijke rede; bestrijding der werkloosheid in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen; „De Doo- dende Straal" te Aardenburg. De dezer dagen door den voorzitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaan- deren, de heer J. v. Rompu, ter algemeene vergadering te Terneuzen, gehouden openingsrede, bood een zeer interessanten kijk op den economischen en industriee- len toestand in ons landje, gedurende het verloopen jaar. De Opper-Wachtmeester Bredé, die als slachtoffer viel bij de bekende smokkelarij te Sluis, Tusschen den hier bedoelden toestand en dien over 1925, constateerde de heer v. Rompu slechts een zeer schamel verschil, noemenswaardige verbeteringen zijn uitgebleven, men kan eigenlijk spreken van een stil stand, hetgeen zoo goed als achteruitgang beteekent. Meerdere bezwaren komen samen op één punt, n.l. den buitenlandschen druk. Bijv. de klachten betref fende de weinig gunstige verhoudingen van onzen in dustrie met betrekking tot de toepassing der sociale wetten in Nederland tegenover die in het buitenland, zijn gebleven, 'n Massa buitenlandsche overpro ductie wordt onze grenzen over gevoerd. Zoodoende komt onze eigen nijverheid in 't gedrang, en met de niet te onderschatten jaarlijksche aanwas onzer be volking wordt zulks oorzaak van de immer toenemen de werkloosheid. Spr. wil niet beweren, dat ons land zijn vrijhandel stelsel zou moeten prijsgeven, maar toch dient men zich, meer dan voorheen, de vraag te stellen: moet

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1927 | | pagina 5