WE
WfUVLUnDEPEr
Hotel-Pension „Zeelust"
OPENING
te Westen-Schouwen Burgh (Zeeland)
Gelegen in de duinen, nog geen 2 minuten van Zee
Pensionprijzen toten met Juni f3.50 per dag
ONS ZEELAND
de opmerking gemaakt, dat ket toch niet billijk is, dat
de klok, die opgesteld is in den toren, die beide eigen
dom der burgerlijke gemeente zijn, alleen luidt bij het
aangaan der Ned. Herv. Kerk. Als de klok der ge
meente des Zondags moet luiden, dan voor beide
kerken!
Natuurlijk hebben we hier met een gewoonte van
eeuwen her te doen, ontstaan in een tijd, toen er
slechts èèn kerk, n.l. een staatskerk was. En de vroede
vaderen van Serooskerke bepaalden, dat daarin maar
eens verandering moest komen. De klok zal voortaan
voor beide kerken geluid worden, zoo werd bepaald
met de stemmen der Herv. Raadsleden tegen en Ged.
Staten keurden dit besluit goed.
Waar deze toestand op meerdere Walchersche dor
pen bestaat, ben ik werkelijk nieuwsgierig, of andere
gemeenteraden ook een derge'ijk besluit zullen nemen.
X
Gaat de Kamer van Koophandel luchtkasteelen bou
wen? Zeker weet ik het niet, maar een ongekend op
timisme ten opzichte van het toekomstige internatio
nale verkeer door onze provincie, is haar toch niet
vreemd geweest, toen zij sprak van een ferry-dienst
van Vlissingen op Engeland, zelfs van een ferry-boot
naar Breskens, aansluitende op een spoorlijn over
Oostburg, Axel en Hulst naar Antwerpen met aftak
kingen naar Brugge, Gent en Walsoorden. Een groote
verkeersweg vanaf den rijksweg te Nieuw en St. Joos-
land over Welzinge naar de aanlegplaats der ferry
boot (in den N. W. hoek van de Nieuwe Vlissingsche
haven) zou dan ook al noodig zijn.
Reuzen plannen! Zou er van de zijde van de spoor
wegen en den waterstaat en in scheepvaartkringen
serieuze belangstelling voor zijn?
X
Van de werf der Kon. Maatschappij ,,de Schelde"
te Vlissingen, is enkele weken geleden het dubbel-
schroefmotorschip „Sibajak", bestemd voor passagiers-,
mail- en goederenvervoer naar Oost-Indië, met goed
gevolg te water gelaten.
Op de vrijgekomen helling is men reeds weer be
gonnen de kiel te leggen voor een motor-vrachtschip
,,Kota-Baroe", waarvan de bouw, evena's van het
vorige, is opgedragen door de Rotterdamsche Lloyd.
,,De Schelde" heeft dus momenteel niet over gebrek
aan werk te klagen. Waar ook de laatste maanden de
loonen der arbeiders wat zijn verbeterd, mogen ook
deze, zij het natuurlijk in bescheiden mate, ook in
dezen voorspoed deelen. De A.
Op onze vorige fotopagina werd abusievelijk de
molen van Vrouwepolder in Zoutelande geplaatst.
Een belangrijke rede; bestrijding
der werkloosheid in Oostelijk
Zeeuwsch-Vlaanderen; „De Doo-
dende Straal" te Aardenburg.
De dezer dagen door den voorzitter van de Kamer
van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaan-
deren, de heer J. v. Rompu, ter algemeene vergadering
te Terneuzen, gehouden openingsrede, bood een zeer
interessanten kijk op den economischen en industriee-
len toestand in ons landje, gedurende het verloopen
jaar.
De Opper-Wachtmeester Bredé, die als
slachtoffer viel bij de bekende
smokkelarij te Sluis,
Tusschen den hier bedoelden toestand en dien over
1925, constateerde de heer v. Rompu slechts een zeer
schamel verschil, noemenswaardige verbeteringen zijn
uitgebleven, men kan eigenlijk spreken van een stil
stand, hetgeen zoo goed als achteruitgang beteekent.
Meerdere bezwaren komen samen op één punt, n.l.
den buitenlandschen druk. Bijv. de klachten betref
fende de weinig gunstige verhoudingen van onzen in
dustrie met betrekking tot de toepassing der sociale
wetten in Nederland tegenover die in het buitenland,
zijn gebleven, 'n Massa buitenlandsche overpro
ductie wordt onze grenzen over gevoerd. Zoodoende
komt onze eigen nijverheid in 't gedrang, en met de
niet te onderschatten jaarlijksche aanwas onzer be
volking wordt zulks oorzaak van de immer toenemen
de werkloosheid.
Spr. wil niet beweren, dat ons land zijn vrijhandel
stelsel zou moeten prijsgeven, maar toch dient men
zich, meer dan voorheen, de vraag te stellen: moet