Goed voe de Peeën. Van eigen bodem Zeeland en de Goedroensage 10 ONS ZEELAND En ielken Zondagmirreg, Zo tegen drieë, Nog net voor 't koffiedrunken, Dan koj' ze zieë; Dan gungen ze wee loapen D'r ouwe gank, Dat deeën ze a jaeren, Vee jaeren lank, Som deur 'et kerkepadje Ni Pier z'n peeën, Dan wee 'es deur 't Biezeweegje, En overoal eên; Dan praatten ze te saemen D'r ouwe sleur, 't Was juun en 't was petaten Geregeld deur. En noe was 't, volgens ulder, Verschrikkelik, Noe droagde 'et vier weken Al an 'n stik; 't Was dag in dag uut mè 'n Groat gezucht, En steeds kwam d'r gin vuultje Nog an de lucht. En noe, den lesten Zondag, Twi wien lank, Toen was 't in 't ouwe ploegje Geklaeg van blank; Merien ao mie z'n peeën Geweldig pech, En Pier z'n land was ard, man! Nae as de weg. Kees kreeg z'n bruune boanen Nie in de grond, En Klaes Klaes was d'n wiesten, Die ieuw z'n mond; Die keek, twint d'andre klaegden 's Achterom, En 'n onweersbuu die jaegde Ze noe gauw vrom. En was de ploeg ok klesnat, Nooit ontevreên! Ze dochten blieë: zö'n buutje Goed voe de peeën! FERD1 door A. M. WESSELS DOUW. De Goedroen Sage het Middeneeuwsch Hoog- duitsch Heldendicht, dat evenals het Nibelungenlied tot de grootste letterkundige producten behoort is oen der spannendste tafereelen uit de Middeleeuwen. In het bizonder trekt dit Heldendicht ons Zeeuwen aan, omdat een der belangrijkste fragmenten uit dit drama, zich in Zeeland heeft afgespeeld, op het Zeeuwsche eiland Wulpen, welk eiland in het jaar 1000 de tijd der Goedroen Sage reeds be kend was. Nu zoekt men het eiland tevergeefsch. Waar vroe ger Wulpen, zich als een groote uitgestrektheid lands, ver boven de zeespiegel verhief, waar eenmaal een tal rijke en nijvere bevolking leefde en werkte; daar varen nu de grootste en diepst geladen schepen. Reeds lang is het door de zee verzwolgen 1 No vember 1570 ging het ten onder maar de plaats waar Wulpen eenmaal gelegen heeft, was en zal blij ven een plaats van zeer groote beteekenis voor ons Zeeuwsche Volk. Wulpen was toenmaals gelegen ten Noorden van het eiland Cadzand, daar waar nu de Wielingen zijn. Eerst was het met Cadzand verbonden, doch de zeer sterke stroom maakte er scheiding tusschen. Het was een langwerpig eiland, dat van het Oosten naar het Westen de grootste afmeting had. Het was 3 uur in de lengte en 1 uur in de breedte gaans. Het was van duinen voorzien en werd door de wateren der Wielin gen bespoeld, Zocals ik opmerkte was Wulpen met het land van Cadzand verbonden. De Evangelie-predikers trokken te voet, niet door poelen of moerassen, maar droog voets naar Wulpen, om dit te kerstenen. Het was geen onbelangrijk Zeeuwsch ei'and en bezat een zeer goede haven. In 1040 kwam een Deensch opperhoofd, Osgod, met 29 schepen in de Wulpensche haven aan, om zijn vrouw af te halen die in Vlaanderen woonde. In 1190 was het echter een eiland geworden. Verschillende bloeiende dorpen en kerken verrezen op het eiland, welke onder het patronaatschap van de St. Bavo van Gent ressorteerden. Dat in 1096, in een tijd dat de kerken nog zoo schaars waren en dus op aanzienlijke afstand van elkaar lagen, reeds in een officieel stuk gesproken wordt over de kerken van het eiland Wulpen een brief van den Bisschop van Doornik, Radboud, van 14 September 1096, in het archief van Aardenburg bewaard, bevestigd dit onomstootelijk bewijst dat het toen een groote uitgestrektheid bezat met een tal rijke bevolking. Ook is het uit de archieven bekend, dat na de moord op Karei den Goede, de graaf van Vlaanderen, een der gearresteerde medeplichtigen Beukin Coterellus, een touw wist te bemachtigen, zich langs dit touw naar beneden liet glijden uit den toren waar hij gevangen zat vluchtte, en zich schuil hield op Wulpen. Op deze voor Zeeland historische plaats, speelde zich dan ook af een fragment uit de schoone Goedroen Sage. We willen deze Sage in verband met Wulpen iets nader tot ons Zeeuwen brengen. De Heldenzang Goedroen bestaat uit drie deelen. In het eerste deel, dat met het tweede de inleiding of voorspel van het geheele gedicht vormt wordt de ge schiedenis geschilderd van Hagen, den Koning van Eyerenland men houdt hiervoor het eiland Texel en omgeving die met Hilde, een Indische prinses huwt. Het tweede deel bevat de geschiedenis van hun doch ter Hilde, die na veel voorvallen huwt met Hetel, den Koning der Hegelingen, Met dit huwelijk begint het derde deel.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1927 | | pagina 55