4 ONS ZEELAND Hierboven De Burgemeester van Tholen stak de eerste spade in den grond, en hierdooor was een aan vang gemaakt met de werkzaamheden voor de brug over de Eendracht. Hierboven Het historische feit te Tholen werd herdacht met een rede door den Burgemeester. Hiernaast Rappe handen volgden het voorbeeld van den BurgemeesterHet grootsche werk is ingeluid. Dagen van te voren was er al gewerkt op het ter rein, om dit voor de tentoonstelling in orde te bren gen. Bruggen over slooten werden gelegd, rijwiel- en autostalles in gereedheid gebracht, stallen voor allerlei vee getimmerd, enz. 's Dinsdags, 's Woendags, maar vooral 's Donderdags in de vroegte verschenen de exposanten met hun le vende en mechanische inzendingen en het was, als al tijd, een jagen en draven, om klaar te zijn op het uur, waarop de tentoonstelling officieel zou worden opengesteld. Wel was het weer op den tentoonstellingsdag (Don derdag) slecht, maar het bezoek viel niet tegen. Toch was de regen een factor, die in vele opzichten tegen werkte. Ik zal over deze expositie hier niet in den breede schrijven. De verschillende bekroningen werden in de provinciale bladen vermeld en wezen meteen uit, wat er zooal op deze tentoonstelling te bezichtigen viel. Het was inderdaad veel. Paarden, rundvee, geiten, konijnen, bijen, maar ook stands als die van groenten en fruit, van het vereenigingswezen, hoefbeslag, enz. Er was veel te zien en te leeren. En opnieuw ben ik versterkt in mijn meening, dat de Zeeuwsche land bouw onzegbaar veel, op theoretisch zoowel als op practisch gebied, aan de Z. L. M. te danken heeft. Vervolg op bladz. 6 Een en ander over de landbouw tentoonstelling; wat Middelburg maar niet begrijpen wil; een abat toir-kwestie in 't zicht. Natuurlijk begin ik dit weekoverzicht met te her inneren aan de landbouwdagen, die Middelburg van 19-21 Juli gehad heeft. Die hebben een drukte van belang in en om de Zeeuwsche hoofdstad gebracht. woners van 's Heer Lauwendorp, in de onmiddellijke nabijheid van de stad Zierikzee gelegen, te gerieven, daar ze anders op hun tocht naar de stad, waarin de overgroote meerderheid haar werk heeft, een flink eind om zouden moeten Icopen. Voor de scheepvaart is eveneens gezorgd, door op het eind der hulpbrug een klep aan te brengen, om de schepen, die naar het Sas moeten, door te laten. Het auto- en rijtuig- verkeer is in deze omgeving omgelegd. M. d. P.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1927 | | pagina 4