4
ONS ZEELAND
Hierboven
De Burgemeester van
Tholen stak de eerste
spade in den grond, en
hierdooor was een aan
vang gemaakt met de
werkzaamheden voor
de brug over de
Eendracht.
Hierboven
Het historische feit te
Tholen werd herdacht
met een rede door den
Burgemeester.
Hiernaast
Rappe handen volgden
het voorbeeld van den
BurgemeesterHet
grootsche werk is
ingeluid.
Dagen van te voren was er al gewerkt op het ter
rein, om dit voor de tentoonstelling in orde te bren
gen. Bruggen over slooten werden gelegd, rijwiel- en
autostalles in gereedheid gebracht, stallen voor allerlei
vee getimmerd, enz.
's Dinsdags, 's Woendags, maar vooral 's Donderdags
in de vroegte verschenen de exposanten met hun le
vende en mechanische inzendingen en het was, als al
tijd, een jagen en draven, om klaar te zijn op het
uur, waarop de tentoonstelling officieel zou worden
opengesteld.
Wel was het weer op den tentoonstellingsdag (Don
derdag) slecht, maar het bezoek viel niet tegen. Toch
was de regen een factor, die in vele opzichten tegen
werkte.
Ik zal over deze expositie hier niet in den breede
schrijven. De verschillende bekroningen werden in
de provinciale bladen vermeld en wezen meteen uit,
wat er zooal op deze tentoonstelling te bezichtigen viel.
Het was inderdaad veel. Paarden, rundvee, geiten,
konijnen, bijen, maar ook stands als die van groenten
en fruit, van het vereenigingswezen, hoefbeslag, enz.
Er was veel te zien en te leeren. En opnieuw ben ik
versterkt in mijn meening, dat de Zeeuwsche land
bouw onzegbaar veel, op theoretisch zoowel als op
practisch gebied, aan de Z. L. M. te danken heeft.
Vervolg op bladz. 6
Een en ander over de landbouw
tentoonstelling; wat Middelburg
maar niet begrijpen wil; een abat
toir-kwestie in 't zicht.
Natuurlijk begin ik dit weekoverzicht met te her
inneren aan de landbouwdagen, die Middelburg van
19-21 Juli gehad heeft. Die hebben een drukte van
belang in en om de Zeeuwsche hoofdstad gebracht.
woners van 's Heer Lauwendorp, in de onmiddellijke
nabijheid van de stad Zierikzee gelegen, te gerieven,
daar ze anders op hun tocht naar de stad, waarin
de overgroote meerderheid haar werk heeft, een flink
eind om zouden moeten Icopen. Voor de scheepvaart
is eveneens gezorgd, door op het eind der hulpbrug
een klep aan te brengen, om de schepen, die naar
het Sas moeten, door te laten. Het auto- en rijtuig-
verkeer is in deze omgeving omgelegd.
M. d. P.