CP WALCHEREN
4
ONS ZEELAND
Het echtpaar J. van Dijke-Goudswaard vierde dezer
dagen in Tholen zijn diamanten bruiloit. Man en
vrouw zijn beide nog kras en flink ter been. In
deze eeuw van toenemende echtscheiding, een
kranig voorbeeld,
De Ferry-boot aan 't varen; last
van water; wedijverende politie
honden.
Ik wil dit overzicht beginnen met de vermelding
van den proeftocht van de ferry-boot „Koningin Wil-
helmina". Nog vrij onverwacht heeft deze plaats ge
had. Lag het de eerste maal in de bedoeling, na den
officieelen proeftocht een tocht met tal van genoodig-
den te maken, daarvan is nu afgezien.
Men achtte het blijkbaar voldoende, als de leden
van Ged. Staten, de griffier, de regeerings-commissaris,
eenig provinciaal personeel, enkele leden der scheep
vaartinspectie, de ontwerpers en bouwers van de boot,
en vertegenwoordigers van enkele Zeeuwsch bladen,
den tocht meemaakten.
Volgens de verslagen in de Zeeuwsche pers moet de
tocht geslaagd zijn. Tal van proeven van de bestuur
baarheid der boot werden afgelegd en inderdaad han
dige manoeuvres er mee uitgevoerd. In de haven van
Vlissingen liet men de boot als n tol ronddraaien, vlug
werd de haven van Terneuzen in- en uitgevaren en
bewegingen werden er mee gemaakt, die naar deskun
digen zeiden, onmogelijk met een der Prov. booten
zouden zijn uit te voeren.
Bij den proeftocht in en tegen stroom bleek de boot
zeer vast op het water te liggen, zoodat van deining
absoluut niets te bespeuren viel.
De nieuwe ferry-boot heeft prachtige, ruime kajui
ten, ook voor de tweede klas passagiers. Ook het
promenadedek kan velen bevatten. Vele honderden
passagiers kunnen er tegelijk mee vervoerd worden.
Vorigen Donderdag deed de boot reeds dienst om een
groot aantal vreemdelingen, die aan de Belgische kust
verblijven en Middelburg wenschen te bezoeken, van
Breskens naar Vlissingen en 's avonds weer terug te
vervoeren. Niet minder dan 1700 badgasten konden
er toen een plaatsje op vinden.
Het is inderdaad een boot, zooals men er nog slechts
weinige vindt. Behalve een groot aantal passagiers
kunnen er ook 30 a 35 auto's mee vervoerd worden.
Het touristenverkeer waarover het lid van Ged.
Staten, de heer Van Rompu, in de zomerzitting der
Prov. Staten weliswaar op weinig enthousiaste wijze
sprak, maar dat toch voor onze streek van groot be
lang is zal zeker toenemen, als de ferry-boot in ge
regelde vaart is en ook de nieuwe aanlegplaatsen te
Vlissingen en Breskens gereed zijn. Dan zal het auto
vervoer heel wat gemakkelijker gaan en zullen onge
lukken als helaas zijn voorgekomen en waarvoor het
Prov. Bestuur zeer zeker voor een deel verantwoorde
lijk was, wel niet meer voorkomen.
Ik kan me levendig indenken, dat Ged. Staten in
de wolken zijn, dat nu eindelijk de ferry-boot klaar is
en er voor 't oogenblik niets op aan te merken valt.
Maar of hun woordvoerder, de heer Van Rompu, nu
het recht had, om te zeggen, dat de uitgeoefende critiek
onverdiend was, wil ik maar liefst in t midden laten.
Er zijn Statenleden, die er anders over denken. Denk
alleen maar aan de kosten!
X
Vlissingen heeft last van het water. En dan heb
ik, als ik dit schrijf, niet het oog op den vijand van
ouds, de Noordzee, dien men geregeld in de gaten
moet houden. Neen, de vijand, dien ik bedoel zit zoo
nu en dan binnen de veste.
Niemand vindt het natuurlijk prettig, als het regent.
Maar de Vlissingers, althans de bewoners van sommige
straten, knijpen 'em, als er stortbuitjes komen van dat
soort, waaraan deze zomer zoo rijk is.
Het gebeurt dan herhaaldelijk, dat enkele straten
blank komen te staan, zooals de Palingstraat en de
daarop uitloopende straten en zelfs de Badhuisstraat
met haar zijstraten. Het is zelfs voorgekomen, dat een
gezin de vlucht naar de bovenverdieping moest nemen.
De brandweer moest in verschillende perceelen kel
ders en pakhuizen leeg pompen.
Natuurlijk vraagt men zich af, of de Vlissingsche
rioleering wel in orde is. Het blijkt wel van niet. De
Directie van Gemeentewerken wijst er wel op, dat de
rioleering de laatste jaren zulk een uitbreiding heeft
gekregen, maar zulk een argument houdt geen steek.
De gemeentebedrijven zijn er juist voor, om te zorgen,
dat de verschillende diensten gelijken tred houden
met de uitbreiding der stad. Stel u voor, dat men er
in Rotterdam zoo over dacht!
Het schijnt, dat een afdoende oplossing alleen moge
lijk zou zijn, als een pompstation werd gebouwd bij
de uitmonding der rioleering. Dan kon het overtollig
water altijd gesueerd worden, onverschillig of het op
zee hoog of laag water is.
X
Wie de politiehonden-demonstratie op het oude fort
nabij den Boschweg te Vlissingen heeft bijgewoond,
Vervolg op bladz. 6