DOCTOR PSYCH. SCHILLING OOGDIAGNOSE Hotel OOMS, Bergen op Zoom ONS ZEELA.ND 7 Villa Rosa - A. BOUMAN, Arts, Ginneken Vaststellen der ziekten door zien in de oogen iederen Vrijdag 10 -5 uur SCHITTERENDE RESULTATEN „Ga je ook?" „Natuurlijk!" Dit is zoo ongeveer het gesprek vóór Hirsch de fees telijke poort opent en ons laat zien, wat Parijs en in hoofdzaak Drécoll ons dezen herfst brengt. De vriendelijke chef-verkoopster, die het pers- mensch al kent, licht me vooraf in. „We hebben dezen keer buiten onze eigen manne quins nog vijf Parijsche, extra elegant en chique." Ik colporteer de blijde boodschap aan eenige be vriende dames. Ze schikken zich nog gezelliger aan hun tafeltje. 't Is altijd weer knus, zoo'n mode-show bij Hirsch en 't is me opgevallen pers-muskieten zien en hoo- ren alles hoeveel dames er uit andere steden waren ditmaal. De tafeltjes, waarop de thee geserveerd wordt, fijn waren ze weer, want op het lichte dek je stonden door zichtige blauwe vaasjes met zalmkleurige dahlia's. En het blijft een aardig gezicht als de deftige wit en zwart kellners, met kniebroek en witte kousen en de meisjes in grijs linnen met witte schortjes en kanten mutsjes de thee en de vele zoete en zoute zaligheden rond dienen. De strijkjes aan weerskanten één zetten in, droomerige, zoete, vurige, melodieën, al naar den aard van de robe of mantel het verlangt. Of zoudt u den ken, dat het toeval was, dat het strijkje een droome rige, bijna perverse melodie speelde, toen „Sonia" de mooie, donkere mannequin van het huis Drécoll, heup wiegelend langs de tafeltjes ging in een pyama van zwarte tafzijde en goud? Als een odaliske was ze en als ik Sultan was De Hochzeitsmarsch speelde het strijkje. „Een bruid!" veronderstelden we al snugger? Inderdaad!, een witte bruid, die er niet gelukkig uit zag, tenminste niet zóó himmelhoch jauchzend als brui den dit gewoonlijk zijn en die te hard liep om haar bruidsmeisje, dat een dot was, mee te laten komen, zoodat ze als het ware aan den sleep hing! Maar het toilet van deze bride-maid was betoove- rend. Het was een stijljurk, waarvan de taille strak, van réséda tafzijde, het rokje van vele volants, afwis selend van réséda, lila, rose tulle. Mijne dames, ik doe hier en daar maar weer een greep, de plaatsruimte laat niet toe, dat ik u een vol ledig verslag geef. Voorbij onze kijk-grage oogen gingen, of liever zweef den dan voorbij, Sonia, Hélène, Madeleine, Fernande en Jacky, allen kersversch uit Parijs, terwijl Letty, Ini en Anny, de eigen mannequins van Hirsch den strijd tegen haar Parijsche zusteren aanbonden en be- valliger, gratievoller dan anders nog waren, om den roem van het huis hoog te houden. Tegen Sonia, de odaliske, moesten ze het echter allen afleggen. Deze gratie-vrouw was van een bizon- dere charme, maar, 't moet gezegd, de mooiste model len werden ook door haar getoond. Nu ik zoo kort moet zijn wil ik u dan de pointes van deze show zeggen. Nu dan, de ongelijke rokzoom springt wel het meest in 't oog, aan bijna alle avond-toiletten zagen we deze. Dan het garneeren van de avond-robes met simili. Een zwart fluweelen had vierkant langs de hals een entre-deux van simili, die op den rug uitliep in een punt. Bij deze robe werd een fluweelen mantel ge dragen, gegarneerd met wit bont. De voile begint terrein te winnen. Heel coquet wordt deze gedragen op de kleine hoedjes, tot even boven den neus. Veel mantels met godets zagen we. Een zwart satijnen japon had een ceintuur van beige leer, dat er uitzag als een hondenhalsband en, nieuw ste mode-gril, op de heup van deze robe zat een hondje van vilt met twee tinkelende belletjes aan! Een zwart satijnen mantel was aan den onderrand gegarneerd met twee vossen, waarvan de koppen op de heup naar elkaar toe kwamen. Kraag en man chetten van betzelfde bont. 't Leek me toe, of t een zwaar vrachtje was! De breede ceintuur, zooals de Turksche harem-vrou wen die dragen, zag ik op vele robes aangebracht. Zoo op een van violet moiré met een kolosale gesp in dezelfde tint als eenige garneering. Een kasha robe, doorweven met goud, was van een buitengewone gratie. Het rokje was geplisseerd tot even boven den zoom en dit gaf die eigenaardige gol vende beweging als de mannequin zich voortbewoog. Decasaque had een rand van geborduurde bloemen. Een robe van velours panne met gouden sterretjes, had vlak boven de knie eenige smalle zijden strookjes. Veel appliques zagen we aangebracht, meest op de zwarte robes van crêpe satin, waarvan de doffe kant dan gebruikt werd voor de appliques. Evenveel zwart-wit als wit-zwart combinaties wor den er gedragen. Een avond-toilet van witte crêpe Georgette was alleen maar gegarneerd met een énorm groote zwarte roos op den linker schouder. Een avondjapon, waarmee de draagster er uitzag als een nymph, was van groen-blauwe en lila crêpe Geor gette, bezaaid met kraaltjes in dezelfde tinten. Heel laag was deze robe in den rug uitgesneden. Vervolg op bladz. 10

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1927 | | pagina 7