ONS ZEELAND 4 Zaterdag 10 September is op de algemeene begraaf plaats te Haamstede het stoffelijk overschot van den he laas zoo vroeg ontslapen burgemeester dier gemeente, de heer Van Zuyen, ter aarde besteld onder groote belang stelling van de zijde der burgerij en buiten deze gemeente. Aan de groeve werd het woord gevoerd door de heeren C. Blom, als wethouder en waarnemend burgemeester, C. Schikker, als oud wethouder, W. G. Boot Wzn., burge meester van het naburige Burgh als collega en vriend, S. Hage, burgemeester van Bruinisse, als voorzitter der vereeniging van burgemeesters, secretarissen en gemeente ontvangers op Schouwen-Duiveland en ds. van Binsber- gen namens het kerkbestuur en als plaatselijk predikant. De verschillende sprekers herdachten den overledene als uitstekend gemeente-bestuurder, braaf mensch en oprecht vriend. Met burgemeester Van Zuyen is iemand heen gegaan, wiens nagedachtenis in breeden kring in dankbare herinnering zal blijven voortleven. X Aan de Zierikzeesehe H. B. S. zal binnenkort ook hand- werkonderwijs voor meisjes worden gegeven, dat niet alleen in hoofdzaak op de nuttige handwerken zal zijn gericht, maar ook, althans op den duur, de fraaie hand werken zal omvatten. Verschillende schoolouders hadden den directeur reeds lang te voren dit verlangen kenbaar gemaakt en den directeur is het gelukt ook dit leervak op de H. B. S. ingevoerd te krijgen, hetgeen tot nu toe als een leemte in de opvoeding van vrouwelijke leerlingen werd gevoeld. De Zierikzeesehe H. B. S. is de tweede in den lande die dit onderwijs ingevoerd krijgt. We twijfelen er niet aan of de school, die in 1925 door de opening van een litt. ecom. afdeeling, zulk een belangrijke verruiming van leergelegenheid verkreeg, zal door deze nieuwe uitbrei ding in toenemende mate de waardeering en de genegen heid van heel de bevolking van Schouwen-Duiveland ver werven. - M. d. P. Walcheren in vogelvlucht; slechte aardappelen; vooruitgang op het gebied van het landbouwonderwijs; propaganda voor Veere. Toen we het bericht kregen, dat de Koninklijke Lucht vaart Maatschappij in Vlissingen z.g. vliegdagen" ging organiseeren, herinnerden we ons de uitspraak van een Zeeuwschen militairen vlieger in een artikel in ons blad, volgens welke de luchtroute RotterdamVlissingen een der mooiste en bezienswaardigste van de Nederlandsche trajecten moet zijn. Het vervolg op deze herinnering was, dat we Donderdagmorgen te 9 uur op Waalhaven in een der stevige en vertrouwde verkeerstoestellen der K. L. M. stegen en daardoor het begin legden van een luchtreis boven het Hollandsche en Zeeuwsche landschap, die niet spoedig uit de herinnering zal gaan. Voordat evenwel de Fokker zijn neus in de wolken priemde, hadden we nog gelegenheid op te merken hoe goed de K. L. IM, zich op Waalhaven geïnstalleerd heeft en te constateeren, dat de directie er slag van heeft het Jacobus Lievense en Pieternella Marijs te Oost en West-Souburg, zullen Woensdag 28 September 50 jaar in het huwelijk verbonden zijn. juiste personeel op de juiste plaats aan te stellen. Al de K. L. M.-heeren, die we ontmoetten, bleken volmaakte gastheeren, wier eerste taak het schijnt de passagiers ten dienste te zijn. Wij Hollanders steken op dit gebied nog wel eens ongunstig af bij de charmante Franschen, die een dienst kunnen bewijzen en inlichtingen kunnen geven alsof zij geen prettiger werk denkbaar achten. Deze Fransche bereidwilligheid nu heerscht ook in het groote lichaam der K. L. M. Dit was het „eerste" goede wat ons opviel, toen we Donderdagmorgen kennis maakten met de vertegenwoor digers der maatschappij, die ons op den tocht naar Vlis singen vergezelden. Behalve de K. L. M.-heeren en „Ons Zeeland" maakte mevr. Mantz-Belderok uit Middelburg de luchtreis mee. De eenige dame van het gezelschap onder ging den luchtdoop (die, wanneer hij door de K. L. M.- piloten wordt toegediend, niet zoo erg is als hij op den grond mag lijken) aller-kranigst. Zoodra de luchtreizigers-in-spe in de comfortable cabine hadden plaats genomen, werd gestart en binnen ettelijke tellen bracht de piloot zijn stoere Fokker boven de wol ken, die ons even vroeger op de aarde over den regen hadden doen mopperen. In, rechte lijn ging het Zuid waarts. Onze eerste impressies van vliegen dateeren van jaren her, van vluchten met open militaire verkenners, zoodat men hier geen uitvoerig relaas moet verwachten van de sensatie, aan een eerste verblijf hoog boven den beganen grond, verbonden. Liever zij hier getuigd van de prachtige kwaliteiten van het 8-persoons verkeerstoestel, dat zoo vast en stevig in de lucht ligt, en dat den inzit tende zich direct thuis doet gevoelen. Minder prettige gewaarwordingen, veelal voorkomend bij vluchten in een lichte „kist klopten geen enkel oogenblik bij de passa giers aan. Men voelt zich safe in een K. L. M. toestel, men weet dat het materiaal aan de hoogste eischen vol doet en dat de kunde en de zenuwen der piloten van de beste soort zijn. Het weer was Donderdag op z'n Hollandsch, d.w.z. het regende en dientengevolge was het uitzicht niet zoo goed als het op een zonnigen dag pleegt te zijn. Toch bleef er gedurende de reis genoeg te bewonderen om hier te mo gen erkennen, dat de route RotterdamVlissingen schit terend is. Telkens wisselt het water het land af, waar door de kleuren sterker opvallen dan gedurende een tocht uitsluitend boven land. In de lucht ook komt men eerst recht tot de ontdekking, dat onze provincie geen beteren naam dan „Zeeland" kan dragen. De akkers zijn

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1927 | | pagina 4