ONS ZEELAND
4
Zaterdag 10 September is op de algemeene begraaf
plaats te Haamstede het stoffelijk overschot van den he
laas zoo vroeg ontslapen burgemeester dier gemeente, de
heer Van Zuyen, ter aarde besteld onder groote belang
stelling van de zijde der burgerij en buiten deze gemeente.
Aan de groeve werd het woord gevoerd door de heeren
C. Blom, als wethouder en waarnemend burgemeester,
C. Schikker, als oud wethouder, W. G. Boot Wzn., burge
meester van het naburige Burgh als collega en vriend,
S. Hage, burgemeester van Bruinisse, als voorzitter der
vereeniging van burgemeesters, secretarissen en gemeente
ontvangers op Schouwen-Duiveland en ds. van Binsber-
gen namens het kerkbestuur en als plaatselijk predikant.
De verschillende sprekers herdachten den overledene als
uitstekend gemeente-bestuurder, braaf mensch en oprecht
vriend. Met burgemeester Van Zuyen is iemand heen
gegaan, wiens nagedachtenis in breeden kring in dankbare
herinnering zal blijven voortleven.
X
Aan de Zierikzeesehe H. B. S. zal binnenkort ook hand-
werkonderwijs voor meisjes worden gegeven, dat niet
alleen in hoofdzaak op de nuttige handwerken zal zijn
gericht, maar ook, althans op den duur, de fraaie hand
werken zal omvatten.
Verschillende schoolouders hadden den directeur reeds
lang te voren dit verlangen kenbaar gemaakt en den
directeur is het gelukt ook dit leervak op de H. B. S.
ingevoerd te krijgen, hetgeen tot nu toe als een leemte
in de opvoeding van vrouwelijke leerlingen werd gevoeld.
De Zierikzeesehe H. B. S. is de tweede in den lande die
dit onderwijs ingevoerd krijgt. We twijfelen er niet aan
of de school, die in 1925 door de opening van een litt.
ecom. afdeeling, zulk een belangrijke verruiming van
leergelegenheid verkreeg, zal door deze nieuwe uitbrei
ding in toenemende mate de waardeering en de genegen
heid van heel de bevolking van Schouwen-Duiveland ver
werven. - M. d. P.
Walcheren in vogelvlucht; slechte
aardappelen; vooruitgang op het
gebied van het landbouwonderwijs;
propaganda voor Veere.
Toen we het bericht kregen, dat de Koninklijke Lucht
vaart Maatschappij in Vlissingen z.g. vliegdagen" ging
organiseeren, herinnerden we ons de uitspraak van een
Zeeuwschen militairen vlieger in een artikel in ons blad,
volgens welke de luchtroute RotterdamVlissingen een
der mooiste en bezienswaardigste van de Nederlandsche
trajecten moet zijn. Het vervolg op deze herinnering was,
dat we Donderdagmorgen te 9 uur op Waalhaven in een
der stevige en vertrouwde verkeerstoestellen der K. L. M.
stegen en daardoor het begin legden van een luchtreis
boven het Hollandsche en Zeeuwsche landschap, die niet
spoedig uit de herinnering zal gaan.
Voordat evenwel de Fokker zijn neus in de wolken
priemde, hadden we nog gelegenheid op te merken hoe
goed de K. L. IM, zich op Waalhaven geïnstalleerd heeft
en te constateeren, dat de directie er slag van heeft het
Jacobus Lievense en Pieternella Marijs te Oost
en West-Souburg, zullen Woensdag 28 September
50 jaar in het huwelijk verbonden zijn.
juiste personeel op de juiste plaats aan te stellen. Al de
K. L. M.-heeren, die we ontmoetten, bleken volmaakte
gastheeren, wier eerste taak het schijnt de passagiers ten
dienste te zijn. Wij Hollanders steken op dit gebied nog
wel eens ongunstig af bij de charmante Franschen, die
een dienst kunnen bewijzen en inlichtingen kunnen geven
alsof zij geen prettiger werk denkbaar achten. Deze
Fransche bereidwilligheid nu heerscht ook in het groote
lichaam der K. L. M.
Dit was het „eerste" goede wat ons opviel, toen we
Donderdagmorgen kennis maakten met de vertegenwoor
digers der maatschappij, die ons op den tocht naar Vlis
singen vergezelden. Behalve de K. L. M.-heeren en „Ons
Zeeland" maakte mevr. Mantz-Belderok uit Middelburg de
luchtreis mee. De eenige dame van het gezelschap onder
ging den luchtdoop (die, wanneer hij door de K. L. M.-
piloten wordt toegediend, niet zoo erg is als hij op den
grond mag lijken) aller-kranigst.
Zoodra de luchtreizigers-in-spe in de comfortable cabine
hadden plaats genomen, werd gestart en binnen ettelijke
tellen bracht de piloot zijn stoere Fokker boven de wol
ken, die ons even vroeger op de aarde over den regen
hadden doen mopperen. In, rechte lijn ging het Zuid
waarts. Onze eerste impressies van vliegen dateeren van
jaren her, van vluchten met open militaire verkenners,
zoodat men hier geen uitvoerig relaas moet verwachten
van de sensatie, aan een eerste verblijf hoog boven den
beganen grond, verbonden. Liever zij hier getuigd van de
prachtige kwaliteiten van het 8-persoons verkeerstoestel,
dat zoo vast en stevig in de lucht ligt, en dat den inzit
tende zich direct thuis doet gevoelen. Minder prettige
gewaarwordingen, veelal voorkomend bij vluchten in een
lichte „kist klopten geen enkel oogenblik bij de passa
giers aan. Men voelt zich safe in een K. L. M. toestel,
men weet dat het materiaal aan de hoogste eischen vol
doet en dat de kunde en de zenuwen der piloten van de
beste soort zijn.
Het weer was Donderdag op z'n Hollandsch, d.w.z. het
regende en dientengevolge was het uitzicht niet zoo goed
als het op een zonnigen dag pleegt te zijn. Toch bleef er
gedurende de reis genoeg te bewonderen om hier te mo
gen erkennen, dat de route RotterdamVlissingen schit
terend is. Telkens wisselt het water het land af, waar
door de kleuren sterker opvallen dan gedurende een
tocht uitsluitend boven land. In de lucht ook komt men
eerst recht tot de ontdekking, dat onze provincie geen
beteren naam dan „Zeeland" kan dragen. De akkers zijn