--r ■kC-./j.i.U De groote Passie door J. P. B a 1 j ONS ZEELAND 13 De Schout bij nacht Quant bracht een bezoek aan de marine De R -n faet M;ddelburgsche dok. te Vlissingen. bekende figuren tot één nieuwen dans verder is er niets buitengewoons aan, en de dansers behoeven niet bang te zijn, dat hun krachten hiervoor te kort zullen schieten. De vijf hoofdfiguren van de Yale zijn, in het kort, als volgt: Allereerst een gewone pas marche, evenals in Blues of Tango, en met iets van den Black-Bottom erin; dan een chassé, gebaseerd op de Blues, vervol gens de veerende pas van den Fox-Trot en een variatie op de driekwart draai van de Blues. Een bijna zuivere Tangopromenade, en in de passen achteruit een men geling van den halven Tango-draai en de draai ach teruit van de Wals. Voila. Er zit gang in, en het is niet moeilijk te lee- ren. De Yale is een dans, waar oud en jong genoegen in zullen vinden. Een groot voordeel is vooral het ontbreken van de duizelingwekkende snelheid van den Charleston en het overdreven negerelement, die de moderne dansen de laatste jaren bedorven hebben. Ik moet bekennen, dat ik werkelijk enthousiast ben over de Yale. Zij heeft verdienste van nieuw te zijn, beschaafd, en geen zware eischen te stellen aan het bevattings- zoowel als uithoudingsvermogen der dan sers. De Yale wordt gedanst op een maat, die ieder kent, en stelt geen bijzondere eischen aan het rhythme. Het is trouwens dit jaar vrijwel onmogelijk, dat een nieuw rhythme populair wordt, en wel om een zeer afdoende reden. Er is niet genoeg bruikbare muziek, voor welken nieuwen dans ook, die een bij zonder rhythme met zich mee brengt, en de bands hebben weinig animo zich te gaan inspannen voor mu ziek van dansen, die toch nooit algemeen zullen wor den, laat staan populair. Als we nu eens de rekening opmaken over het nieuwe seizoen, dan kunnen we constateeren, dat 1927-1928 ons eenige goede dansen belooft, elk met een eigen charme, en alle zoo aangenaam te dansen zonder eenige vermoeienis, dat iedereen, welke zijn of haar leeftijd ook mag zijn, zal kunnen profiteeren van lichamelijke en geestelijke ontspanning, die de moderne dansen in zoo ruime mate verschaffen. Volgende aflevering: De moderne dans in de bal zaal. M;l Ita Chris Breedijk zat op het terras van een restaurant en keek matig-geïnteresseerd naar het woelige groote stadsleven, dat zich aan zijn oog vertoonde. Eerst gis teren was hij in het vaderland teruggekeerd na een wereldreis van bijna acht jaar, In de grootsche Sahara, de Hongaarsche poesta's, de prairieën van Amerika, kortom, die streken, waar de moderne beschaving nog niet geheel was doorgedrongen, had hij rondgezworven, met dit gevolg, dat de Chris Breedijk, van acht jaar terug, een eenigszins verwijfd type, iemand, die in uitgaand Den Haag de twijfelachtige reputatie van lady-killer en bon-vivant genoot, een kerel uit één stuk was geworden, met een robuste, flinke gestalte, een verweerd, gebruind gelaat, een energieken trek om den mond! Zijn oogen waren echter in contrast met het overige van zijn uiterlijk, nu en dan was daarin een groote melancholie te lezen, als leed hun eigenaar aan „Weltschmerz". Droomerig staarden zij thans naar het drukke gewoel, zagen werktuigelijk de voorbij gangers: zakenlui, die zich naar hun kantoor spoed den, anderen, die van de beurs kwamen; mondaine, chique-gekleede vrouwtjes, die daar liepen quasie om te winkelen, in werkelijkheid, om zich te doen bewon deren, Onverschillig gleed Breedijk's blik van de één naar de ander, geen van die modepopjes interesseerde hem nog. Doch opeens kregen zijn oogen een levendige uitdrukking, kwam een trek van herkenning op zijn gelaat, verbleekte hij onder zijn gebronsde huid. Was ze het werkelijk? Was het Hélène, de vrouw

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1927 | | pagina 13