18 ONS ZEELAND De Zeeuwsch-Vlaamsche Carosseriefabriek, Axel. Luxe-Bestel- Carrosserie. „Zevla I" Interieur van een der nieuwe werkplaatsen der Zeeuwsch-Vlaamsche Carrosserielabriek. In dat stukje Zeeland aan den overkant der Schelde vinden we een moderne Carrosseriefabriek, n.l. ,,de Zevla fabriek" van den heer R. J. de Kraker te Axel. Over dit zoo bij uitstek moderne bedrijf willen wij thans eens iets aan onze lezers vertellen. Het is zonder twijfel bewezen, dat de auto-tractie voor bedrijf en luxe een factor is geworden, die in de heden- daagsche samenleving onontbeerlijk is. Gezien deze omstandigheid, is door de directie der groot is, tot aan de lak- en bekleed-afdeeling, is een moderne organisatie toegepast, die bewondering afdwingt. Het zou ons te ver voeren, omtrent de fabrieks-inrichting uitgebreide mededeelingen te doen. Wel willen wij er nog even op wijzen, dat de kracht-machines voor aandrijving der verschillende schaaf- en andere machines, zijn ge plaatst onder den beganen grond, zoodat het risico van gevaar voor riemen en banden voor het personeel, tot een minimum is beperkt. En nu nog iets omtrent den carrosseriebouw. De fabriek maakt in serie twee typen, n.l. Zevla I" en „Zevla II". „Zevla I" is een luxe-bestel-carrosserie, die zoowel voor genoegen als voor vervoer van goederen is bestemd. De wijze waarop deze carrosserie is afgewerkt, verdient alle lof. De „Zevla II" is een in meer eenvoudige uitvoering gefabriceerde bestel-carrosserie. De prijs van dit laatste type is zoo, dat een ieder zoo'n carrosserie gaarne bezit. Beide types worden gebouwd zoowel voor „Ford"- als ,,Chevrolet"-chassis en zijn zóó op de chassis te plaatsen. Een en ander brengt weer mede, dat de chassis niet eerst naar Axel moeten om gemonteerd te worden. Deze car rosserieën worden dan ook over het geheele land verpakt verzonden, en worden door de dealers op de af te leveren chassis geplaatst. „Zevla" een carrosserie ontworpen, die ontegenzeggelijk de meest mogelijke economie geeft voor weinig geld. Alvorens iets van den carrosserie-bouw te vertellen, willen wij u even inleiden in de fabriek, daar dit noodig is, om u duidelijk te doen worden, dat een modern, goed geoutilleerd bedrijf op zeer voordeelige wijze haar pro ducten aan de markt kan brengen. Alle machines zijn zoo geplaatst, dat de opeenvolging der te fabriceeren onderdeelen een minimum afstand heb ben af te leggen naar de volgende afdeeling. Door gebruikmaking van de nieuwste machines, past men hier dan ook den z.g. seriebouw toe. In alle afdeelingen, vanaf houtvoorraad, welke zeer Omtrent de technische gegevens kunt u van de directie alle mogelijke prospecti bekomen, die u een goed beeld geven van de ,,Zevla"~carrosserie. Reeds vele Zevla's loopen er in en buiten onze pro vincie en, naar ons werd meegedeeld, zeer ten genoegen der eigenaren. De „Zevla"-fabriek neemt een plaats in, die de attentie van den handel ten zeerste verdient. Geïnteresseerden zullen gaarne op de fabriek ontvangen worden. Zij zullen naar huis gaan met de gedachte Ja, dat is werkelijk een modern carrosseriebedrijf. M.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1927 | | pagina 18