ImHMESM
REfEEIb ER PÜEDEL5
Een 5KRAAD IN UW MU]5j
ONS ZEELAND
"*-BIN«en ICDCR5 BtRtlrt
fllAMUPARft 58 VLI55irM6erH
Haagsche zorgen in Zeeland.
DE MODERNE DANS
7
In deze teêre kwesties
treft wellicht niemand blaam,
maar ongevraagde diensten
zijn die wel.... aangenaam?
Ze zijn in 's-Gravenhage
geweldig amicaal,
soms lijkt het apenliefde,
die zorgen allemaal.
Zoo hebben ze bijvoorbeeld
tot Vlissingen gezegd:
Je dancings zijn in orde,
je ziekenhuizen slecht.
Je moet een gasthuis koopen,
dan kom je meer in tel.
De zieken en de centen,
die komen later wel.
De Vlissingensche vroeden,
die hadden weinig geld
en waren op zoo'n lastpost
voorloopig niet gesteld.
Ze zeiden: Dank U Pappa
voor Uwen wijzen raad,
maar onze kranke burgers
staan heusch nog niet op straat.
Den Haag werd toen wat nijdig,
maar was het nog niet moe.
Ik zeg je, ik beveel het,
wat blnog 'n toe
Zoo'n leutig kifpartijtje
als met die brave stad,
heeft Pappa Haag ook nog met
Zeeuwsch-Vlaanderen gehad.
Den Haag zegt: Ik wil dat jij
een waterleiding bouwt,
zoo'n troebelwaterrcmmel
heb ik nog nooit aanschouwd.
Maar Vlaanderen dat zegt weer:
Ik doe niet graag verdriet,
maar heusch, een waterleiding,
dat trekt de Bruine niet.
Ze maken nu wat ruzie
natuurlijk heel beleefd
doch 't is nog niet te zeggen,
wie hier ,,de leiding heeft.
WILLEM TELL II.
door
SANTOS CASANI.
„The Teacher of Teachers".
Hoofdstuk II.
DE MODERNE DANS IN DE BALZAAL.
De dagen, dat „kunnen dansen" iets bijzonders, iets
exceptioneels was, en het aantal personen, de dans
kunst machtig, zoo gering, dat men op ieder bal ette
lijke „muurbMemnjes" moest aanschouwen, behooren
lang tot het verleden. Tegenwoordig is het een uit
zondering, als iemand niét danst, en muurbloempjes
zijn in onze dagen in de balzaal een vrijwel onbekende
plantensoort.
De oorzaak van deze gunstige verandering is niet
ver te zoeken. De moderne dans is gebaseerd op het
gewone loopen, en aangezien het meerendeel der
menschheid deze kunst wel machtig is, kan ook ieder
een de danspassen van tegenwoordig leeren uitvoeren.
Een goed „looper", dat wil zeggen, iemand, die een
ongedwongen houding en een soepele gang heeft, wordt
zonder de minste inspanning een goed danser, wanneer
hij of zij zich slechts de moeite geeft, zich de nieuwe
passen eigen te maken
De zoogenaamde „beurtdansen" van vroeger Lan
ders en Quadrille vereischten heftige inspanning
en bijgevolg vonden zij, die zestien- of zeventien jarigen
leeftijd reeds gepasseerd waren, de vermoeienissen
van dit genoegen al spoedig te groot; maar tegenwoor
dig, bij het eenvoudig rhythme van den Fox-Trot en
den licht wiegenden cadans van de Wals, telt leeftijd
niet meer mee, en zoo zien wij nagenoeg iedereen
tusschen 7 en 70 genieten van de moderne dansen,
tot heil van geest en lichaam.
Nu kunnen een paar practische wenken het genoe
gen, dat U en Uw partner beleven aan een bal of thé-
dansant, aanmerkelijk vergrooten. Ik neem aan, dat
U de passen van Fox-Trot en Wals kent, en dat, nu
U deze fundamenteele passen machtig is, de Charles
ton, de Black-Bottom en thans de Yale U geen moei
lijkheden meer in den weg leggen. Het beheerschen
van de passen alléén echter maakt van iemand nog geen
goed danser, al wordt ten onrechte vaak daarop alleen
gelet. Er zijn echter ook nog andere factoren in het
spel. Zoo mag men b.v. niemand als een goed danser
bestempelen, die zijn partner niet correct vasthoudt.
Een paar opmerkingen daarom over de eenig juiste
danshouding.
De rechterarm van den man moet een steunpunt
voor het meisje vormen; zijn rechterhand moet hij
plaatsen een centimeter of vier onder het schouder
blad van zijn partner, en hij moet zorgen dat zijn