ImHMESM REfEEIb ER PÜEDEL5 Een 5KRAAD IN UW MU]5j ONS ZEELAND "*-BIN«en ICDCR5 BtRtlrt fllAMUPARft 58 VLI55irM6erH Haagsche zorgen in Zeeland. DE MODERNE DANS 7 In deze teêre kwesties treft wellicht niemand blaam, maar ongevraagde diensten zijn die wel.... aangenaam? Ze zijn in 's-Gravenhage geweldig amicaal, soms lijkt het apenliefde, die zorgen allemaal. Zoo hebben ze bijvoorbeeld tot Vlissingen gezegd: Je dancings zijn in orde, je ziekenhuizen slecht. Je moet een gasthuis koopen, dan kom je meer in tel. De zieken en de centen, die komen later wel. De Vlissingensche vroeden, die hadden weinig geld en waren op zoo'n lastpost voorloopig niet gesteld. Ze zeiden: Dank U Pappa voor Uwen wijzen raad, maar onze kranke burgers staan heusch nog niet op straat. Den Haag werd toen wat nijdig, maar was het nog niet moe. Ik zeg je, ik beveel het, wat blnog 'n toe Zoo'n leutig kifpartijtje als met die brave stad, heeft Pappa Haag ook nog met Zeeuwsch-Vlaanderen gehad. Den Haag zegt: Ik wil dat jij een waterleiding bouwt, zoo'n troebelwaterrcmmel heb ik nog nooit aanschouwd. Maar Vlaanderen dat zegt weer: Ik doe niet graag verdriet, maar heusch, een waterleiding, dat trekt de Bruine niet. Ze maken nu wat ruzie natuurlijk heel beleefd doch 't is nog niet te zeggen, wie hier ,,de leiding heeft. WILLEM TELL II. door SANTOS CASANI. „The Teacher of Teachers". Hoofdstuk II. DE MODERNE DANS IN DE BALZAAL. De dagen, dat „kunnen dansen" iets bijzonders, iets exceptioneels was, en het aantal personen, de dans kunst machtig, zoo gering, dat men op ieder bal ette lijke „muurbMemnjes" moest aanschouwen, behooren lang tot het verleden. Tegenwoordig is het een uit zondering, als iemand niét danst, en muurbloempjes zijn in onze dagen in de balzaal een vrijwel onbekende plantensoort. De oorzaak van deze gunstige verandering is niet ver te zoeken. De moderne dans is gebaseerd op het gewone loopen, en aangezien het meerendeel der menschheid deze kunst wel machtig is, kan ook ieder een de danspassen van tegenwoordig leeren uitvoeren. Een goed „looper", dat wil zeggen, iemand, die een ongedwongen houding en een soepele gang heeft, wordt zonder de minste inspanning een goed danser, wanneer hij of zij zich slechts de moeite geeft, zich de nieuwe passen eigen te maken De zoogenaamde „beurtdansen" van vroeger Lan ders en Quadrille vereischten heftige inspanning en bijgevolg vonden zij, die zestien- of zeventien jarigen leeftijd reeds gepasseerd waren, de vermoeienissen van dit genoegen al spoedig te groot; maar tegenwoor dig, bij het eenvoudig rhythme van den Fox-Trot en den licht wiegenden cadans van de Wals, telt leeftijd niet meer mee, en zoo zien wij nagenoeg iedereen tusschen 7 en 70 genieten van de moderne dansen, tot heil van geest en lichaam. Nu kunnen een paar practische wenken het genoe gen, dat U en Uw partner beleven aan een bal of thé- dansant, aanmerkelijk vergrooten. Ik neem aan, dat U de passen van Fox-Trot en Wals kent, en dat, nu U deze fundamenteele passen machtig is, de Charles ton, de Black-Bottom en thans de Yale U geen moei lijkheden meer in den weg leggen. Het beheerschen van de passen alléén echter maakt van iemand nog geen goed danser, al wordt ten onrechte vaak daarop alleen gelet. Er zijn echter ook nog andere factoren in het spel. Zoo mag men b.v. niemand als een goed danser bestempelen, die zijn partner niet correct vasthoudt. Een paar opmerkingen daarom over de eenig juiste danshouding. De rechterarm van den man moet een steunpunt voor het meisje vormen; zijn rechterhand moet hij plaatsen een centimeter of vier onder het schouder blad van zijn partner, en hij moet zorgen dat zijn

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1927 | | pagina 7