4
ONS ZEELAND
verwachtingen koesterde. De meerderheid zei ,,Van
de groote plannen met onze haven zal nooit iets kun
nen komen." Geheel onbegrijpelijk was deze opvatting
niet. Immers de sluis bleek een hinderpaal voor
het verkeer, groote schepen konden de haven niet bin
nen loopen. De tegenstanders van de havenplannen
vergaten evenwel de voornaamste voorwaarde van een
bloeiende grootsche haven, n.l. den eisch dat de haven
technisch in orde moet zijn, alvorens economische ver
langens te kunnen inlossen. Men redeneerde vele jaren
in een cirkeltje en zoo bleef de buitenhaven in hoofd
zaak bezocht door de booten der maatschappij „Zee
land" en door de provinciale booten.
Later hebben de voorstanders van het groote haven
plan het nooit geheel in den doofpot gestopte ideaal
opnieuw naar voren gebracht en de resultaten van deze
herhaalde poging zijn bekend. Na een moeizamen strijd
gaf de regeering gehoor aan de roepstem van Vlis-
singen, en stond haar de haven toe, die weliswaar be
scheiden is ingezet, doch die aan de grootste schepen
toegang zal kunnen verleenen.
Bij den buitenstaander, die den strijd voor de Vlis-
singsche haven niet heeft bijgewoond als belangheb
bende, wellen na de kennisneming hiervan onmiddel
lijk de vragen op „Wat verwacht men van de ha
ven was het niet een erg gewaagde speculatie, om
ettelijke millioenen te offeren aan een zaak, welke
grootendeels op vermoedens gebaseerd schijnt is de
Vlissingsche haven waarlijk voor de geweldige toe
komst voorbestemd, die voorstanders van het dure plan
altijd met zekerheid hebben afgeschilderd
Zelfs een enthousiast voorlichter als burgemeester
van Woelderen kan niet voorkomen, dat bij den toe
hoorder eenigen twijfel omtrent het welslagen van de
haven rijst, en dat de theoretische opzet en de prac-
tische uitwerking na den eersten indruk niet in el
kaar vloeien.
Daarom wilden we de kwestie na de inleiding nader
bezien, en kregen we als toelichting te hooren
„De haven zal een haven voor het snelverkeer moe
ten worden. Schepen uit de Noordelijke landen, die
naar Amerika varen, hebben nog wel eens behoefte
om een haven aan te doen. Bij voorkeur wordt dan
een haven gezocht, waar men snel bediend pleegt te
worden, waar men met weinig tijdverlies kan binnen-
loopen en waar men zekerheid heeft niet afgewezen
te worden. Een goede haven voor snelverkeer moet
voorts een kusthaven zijn (die niet dichtvriest)Aan
de natuurlijke eischen nu voldoet Vlissingen in alle
opzichten zorgen wij voor het overige, dan kan voor
keur van de gezagvoerders der schepen niet uitgesloten
blijven. Alvorens we evenwel veel bereiken kunnen,
zal veel gewerkt moeten worden. Maar geld zal ook
in ons geval den arbeid zoet doen zijn. Een snelver
keer brengt immers geld. Loopen de schepen eenmaal
geregeld binnen, dan krijgt Vlissingen ook passagiers,
de post moet verzonden worden, ijlgoederen geladen
en over land verder getransporteerd. Dit alles brengt
bunkeren van kolen en stookolie mee, en het geeft de
gemeente veel voordeel. Sedert 8 Mei is in de haven
het eerste bunkerstation in werking en in deze korte
periode heeft het zijn bestaansrecht reeds bewezen.
Gemiddeld komen er per dag al twee groote schepen
bunkeren."
Gaat Vlissingen dus in de toekomst een concur
rente van de overige Nederlandsche havens worden?
In 't geheel niet. En dat is juist zoo prachtig en
in het belang van ons land.
Gelooft u dat de ge'egenheid tot bunkeren spoe
dig datgene tot gevolg zal hebben wat u hierboven
noemde, als het opnemen van passagiers, het laden
en lossen van post en goederen?
„Als wij zorgen dat de verbinding met het ach
terland (dat is België en vooral Antwerpen) behoorlijk
voorzien wordt, ongetwijfeld. Schepen uit Hamburg b.v.
zullen niet naar Antwerpen doorstoomen als ze in
Vlissingen goed terecht kunnen en als passagiers en
goederen van Vlissingen uit zeer snel de bestemming
kunnen bereiken. Maar daarvoor is een betere en recht-
streeksche spoorwegverbinding met Antwerpen nood
zakelijk. Men zou per bloktrein binnen het uur in Ant
werpen moeten kunnen zijn, wat mogelijk wordt als in
Brabant een nieuwe lijn wordt aangelegd, die Roosen
daal niet aandoet. Welk een prachtige oplossing zou
dit voor de Engelsche passagiersschepen op België zijn!
Steeds zekerheid dat de passagiers met het slechtste
Beeldenhuis te Vlissingen.
weer Antwerpen konden halen. Engeland interesseert
zich voor onze haven en zoo bestaan er al plannen om
een vrachtdienst HarwichAntwerpen te veranderen
in een dienst HarwichVlissingen. Ook uit andere lan
den van Europa bereikten ons reeds informaties over
de haven, hetgeen wel bewijst dat ons enthousiasme
niet geheel op lossen grond staat. Is de haven eenmaal
gereed, dan moeten de goede ervaringen die de schepen
hier op zullen doen, de rest bewerkstelligen. Zij zullen
de beste rec'ame vormen en binnen afzienbaren tijd
zal de Vlissingsche haven de bekendheid verwerven
die een der factoren van haar succes genoemd mag
worden."
Vervolg op bladz. 6