Een St. Nicolaas-Cadeau
Waarom niet Uw foto??
ATELIERS VOOR MODERNE FOTOGRAFIE
CORNS HENNING
2
ONS* ZEELAND
met beide handen aangrijpen. De „Nation Beige" is
een van de luidruchtigste sputteraars tegen de Neder
landers. De vorige week bevatte het blad weer eens
een bericht, dat zijn lezers van de kwaadaardige be
doelingen der bewoners van het land boven de Schelde
moest overtuigen.
Volgens een uit Vlissingen ontvangen tijding heb
ben de Nederlandsche kustbatterijen daar vier dagen
schietoefeningen gehouden, welke de scheepvaart op
de Wester Schelde en op de reede van Vlissingen tel
kens gedurende verschillende uren onmogelijk maakte.
De batterij van Kaapduinen bestreek de geheele
breedte van de Wielingen, doch buiten de Belgische
wateren. Ditmaal, zoo zegt het annexionistische blad
verder, werd het Belgische gebied niet geschonden,
zooals enkele jaren geleden gebeurde door Nederland
sche torpedobooten, die schietoefeningen hielden ter
hoogte van Heyst in de richting van Zeebrugge, maar
dit neemt niet weg, dat vier dagen achter elkaar ge
durende verscheidene uren de vaargeulen van Oostgat,
Wielingen en Scheldemond practisch gesloten waren
voor de scheepvaart naar en van Antwerpen, Gent en
Brussel.
Nederland is ongetwijfeld meester over zijn wate
ren, maar de Schelde behoort feitelijk gemeenschappe
lijk aan België en Nederland, daar de tractaten van
1839 het gebruik ervan zender voorbehoud aan België
waarborgden, en vooral sedert den afkoop van de tol
len door Lambermont.
De „Nation Beige" meent, dat dergelijke oefeningen
alleen na accoord tusschen de beide regeeringen en
met goedkeuring van België zouden mogen plaats heb
ben, en verwacht, dat een lid van Kamer of Senaat
aan den Belgischen minister van Buitenlandsche Zaken
de vraag zal stellen, of Nederland, alvorens aldus te
handelen, zich daaromtrent met België had verstaan.
Bij uitzondering heeft het Belgische blad ditmaal
de zaak eens wat minder gekruid dan het veelal pleegt
te doen. Misschien is het er eindelijk achter gekomen,
dat de Nederlanders toegankelijker zijn voor een vrien
delijk verzoek dan voor het bekende luide gekef, dat,
gezien het oude spreekwoord, ons geen angst aanjaagt.
X
Zooals men weet komt de Nieuwe Vlissingsche weg,
de verbinding tusschen Middelburg en Vlissingen, niet
op het rijkswegenplan voor. Vlissingen zal door een
nieuwen weg over Nieuw- en St. Joosland met het
achterland verbonden worden en Middelburg is daar
door bezijden den toekomstigen hoofdverkeers-ader
door Zeeland komen te liggen. De Middelburgers zijn,
zooals begrijpelijk is, over deze verwaarloozing alles
behalve te spreken. In den raad is er destijds uitvoe
rig over gesproken en B. en W. kregen de opdracht,
te trachten den minister alsnog van meening te doen
veranderen. Op het verzoek van B. en W. om den
Nieuwe Vlissingsche weg in het rijkswegenplan op te
nemen, antwoordde de minister, dat in het rijkswegen
plan ten behoeve van het doorgaand verkeer opgeno
men is een nieuwe rechtstreeksche verbinding Nieuw-
landVlissingsche haven. Hierdoor wordt de beschik
king gekregen over een 4 K.M. kortere route dan die
via Middelburg, welke laatste bovendien twee kanaal
overgangen, een spoorwegovergang en den doorgang
door de kom der gemeente Middelburg tot haar nadeel
Markt C 14, Middelburg - Badhuisstraat 63, Vlissingen
heeft. Van de Vlissingsche haven wordt de nieuwe weg
aangesloten op de gemeentewegen van Vlissingen, zoo
dat buiten de belemmering in Middelburg om een zeer
goede verbinding met de stad wordt verkregen. Na
het tot stand komen van bedoelde nieuwe verbinding,
blijft de bestaande Nieuwe Vlissingsche weg in hoofd
zaak voor het plaatselijk verkeer en gedeeltelijk ook
voor het streekverkeer tusschen Middelburg en
Zeeuwsch-Vlaanderen van belang, zoodat de Nieuwe
Vlissingsche weg eerder in aanmerking komt voor op
neming in het provinciaal- dan in het rijkswegenplan.
De minister geeft B. en W. derhalve in overweging zich
terzake tot Ged. Staten te wenden, doch verklaart zich
desgewenscht gaarne bereid tot nadere bespreking.
Dit ministerieele antwoord zal de inwoners van
Middelburg wel wat koud op het hoofd zijn gevallen.
Het is ook een weinig prettige gewaarwording de stad
zijner inwoning, tevens hoofdplaats van Zeeland, te
zien behandelen als een plaats die in het verband van
het provinciale en inter-provinciale verkeer gemist kan
worden.
X
De nieuwe Ferry-boot, de veel besprokene, heeft
thans ook buiten Zeeland de aandacht getrokken. In
de afdeeling der Tweede Kamer is n.l. bij het onder
zoek der waterstaatsbegrooting gevraagd of de berich
ten over de mindere zeewaardigheid en de bestuur
baarheid van de boot gegrond zijn, en, zoo ja, wat
de minister dan ten deze gedaan heeft of voornemens
is te doen. Opgelost is het Ferry-boot-vraagstuk in-
tusschen nog niet. Door een der Zeeuwsche journalis
ten is weliswaar eenigen tijd geleden een zeer gerust
stellend bericht over de boot de wereld ingezonden,
doch o.i. vormde dit geen afdoende tegenspraak van
de vele slechte geruchten, welke in omloop zijn. Het
blijkt toch maar eenigszins verdacht, dat Gedeputeerde
Staten in 't openbaar het Oost-Indische doovemannetje
spelen. Wat zou gemakkelijker zijn dan door een korte
en krachtige inlichting al het tegen de Ferry-boot ge
sprokene en geschrevene onwaar te maken, als de toe
stand van de boot inderdaad zoo is als men het offi
cieus van hooger hand wil doen voorkomen
Nu tasten we in het duister en denken er het onze
van. Temeer daar de heer A. C. de Vos, te Middel
burg, lid van de Kamer van Koophandel, de Kamer
verzocht heeft een onderzoek te doen instellen of voor
de Ferry-boot een certificaat van zeewaardigheid is
afgegeven.