8 ONS ZEELAND waar hun haat toch uit ontstond. Weldra kon de baas iets grijpen. blind van woede greep hij slecht want hij viel. hij sloeg een flater en kwam op een stoep terecht. Nu was alles glad verloren, kalmte, wagen, bloemkool, eer. „Kiek Merien is!" riep een dienstmeid en ze lachte luid en zeer. Wapenstilstand werd gesloten bij een handel-in-tabak, want daar werd de hond gegrepen, ingehaald door zijn kornak. Waar de kat was heengevloden bleef voorloopig onbekend, mogelijk, dat hij wéér tachtig stoepen verder was gerend. WILLEM TELL II. DE MODERNE DANS door SANTOS CASANI. „The Teacher of Teachers." Hoofdstuk IV. HOE WORDT MEN EEN GOED CHARLESTONNER Het zou een groote fout zijn, te meenen, dat de gemoderniseerde Charleston een stiefkind is. Integen deel, de Char'eston wordt door meer menschen ge leerd dan ©enige andere dans, en dat terecht, want zooals hij tegenwoordig uitgevoerd wordt, is de Char leston inderdaad een der aantrekkelijkste dansen. Er was een tijd, dat de Charleston het uitsluitend bezit der negers was, en een ieder, die weieens getuige is geweest van het onstichtelijke schouwspel, dat wordt opgeleverd door een neger, die een zijner eigen dan sen interpreteert, zal gemakkelijk begrijpen, waarom de Charleston in zijn origineels gedaante niet geduld kon worden in de Europeesche danszalen. De Charleston in gematigden vorm was echter een succesvolle tooneeldans, een geliefd cabaretnummer, maar dat slechts kon worden uitgevoerd door experts, die aan de altijd nog vrij onstuimige bewegingen van den Charleston door het gemak, waarmede zij hem uitvoerden, een zekere mate van sierlijkheid wisten te ver'eenen. Nog kalmer, werd de Charleston een geschikte zoogenaamde demonstratie-dans" in de bal zaal en daaruit is eindelijk de Charleston ontstaan, zooals hij algemeen gedanst wordt en die zich in korten tijd zoo'n ongelooflijke populariteit heeft ver worven. Zoo heeft de Charleston van tegenwoordig dus wei nig meer gemeen met den origineelen onbeschaafden negerdans, maar daarvoor hebben de dansleeraren dan ook hard werk moeten verrichten, met als resultaat de prachtige, rhythmisch vo'maakte, dans, die in de laatste jaren aan het dansen in balzaal zoowel als salon een groote attractie heeft verleend. Onze moderne „Flat Charleston" laat geen plaats voor de schoppende bewegingen van zijn voorgangers. ATe overdrijving is verdwenen, de voeten worden plat gehouden, en mogen bijna niet van den grond komen. Een danser, die dezen regel veronachtzaamt, kenmerkt zichzelf daardoor als ouderwetsch, en geen serieus danser zal zich dit verwijt op den hals willen halen. Het tempo van den tegenwoordigen Charleston is precies hetzelfde als dat van den Fox-Trot: 48 maten in een minuut. Het jachten der muziek, dat bij den oorspronkelijken Charleston vereischt werd, is thans niet meer noodig, maar wij hebben het rustige tempo van den Fox-Trot er voor in de plaats gekregen. Tegenwoordig worden de eerste en de derde tel van elke maat geaccentueerd, en dit verleent den Charles ton een zeer apart, kenmerkend, rhythme. Zijn figuren zijn beperkt in aantal, maar geroutineerde dansers be schikken over zes of zeven variaties, die alle zeer bruikbaar ziin, en interessant om naar te zien. Er ziin vijf regels voor den Charlestonner, vijf gou den regels, wier al of niet in acht nemen het verschil maken tusschen den stijl-Charlestonner en den knoei- Charlestonner. Zij zijn niet lastig te onthouden en eenmaal in het geheugen geprent, ook niet moeilijk in acht te nemen. De eerste regel is kort en krachtig Dans op de zool van den voet. Het is logisch, dat het opgooien der beenen daarbij onmogelijk wordt, en daarmede tevens het ontstaan van elementen, die aan de popu lariteit van den beschaafden Charleston slechts afbreuk kunnen doen. Regel twee is moeilijker in acht te nemen Druk eiken tel van elke maat afzonderlijk uit. Elke maat heeft vier tellen, en voor eiken tel bestaat er een speciale beweging. Door het rhythme van den Char leston is „pompen", d.i. de familiare vakterm voor het willekeurig rekken en verkorten der maten, niet mo gelijk, maar hoe dikwijls ziet men niet, dat de passen geheel tegen de maat in verricht worden. Dit is een slordigheid, die bij het dansen tot allen prijs vermeden moet worden. Regel drie Gedurende twee tellen van de maat moet het lichaamsgewicht op het rechter-, en geduren de de andere twee tellen op het linkerbeen rusten. Dit is heel gemakkelijk te bereiken, b.v. door te oefenen een, rechts, twee, links, drie, rechts, vier, links, en als hij dit eenmaal beheerscht, is de would-be Char lestonner op weg een goede dito te worden. De vierde regel is een uitbreiding van de vorige Het accent moet vallen op de eerste en de derde tel van e'ke maat, We oeferen weer een-strek, twee- buig, drie-strek, vier-buig. Het is werkelijk heel een voudig en met een weinig oefening gemakkelijk te leeren. De laatste der gouden regels is een regel, die van toepassing is op alle dansen, maar op den Charles ton voor alles Niet overdrijven. Overdrijving is de laatste toevlucht van den slechten danser, die zijn gebrek aan techniek tracht te verbergen door de pas sen te camoufleeren in overdreven bewegingen. Juist de rhythmische beweging en de rustige onopvallende passen maken den Charleston tot een der beste van onze moderne dansen. Volgende aflevering „Heerscht de Fox-Trot al machtig

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1927 | | pagina 8