MAISON CODI ONS ZEELAND X NOUVEAUTÉ'S IN AVONDTASCHJES, SHAWLS CORSAGE-BLOEMEN TEVENS ZEER APARTE DEUX-PIÈCES VANAF f 14.50 TOT f 32. 2 ciale costuum, dat zoo wonder wel bij zijn robuste uiterlijk paste. Behalve op de planken, is hij ook in het dagelijk- sche leven een van de onzen gebleven, die gaarne over de deugden van de Zeeuwen causeerde en ook hun typische gebreken niet vergat. Hij hield van de menschen hier en van het land, en de Zeeuwen hiel den van Pisuisse, wat bij zijn optreden in de pro vincie steeds tot uiting kwam. Bij zijn jongste verblijf in Vlissingen, eenige weken geleden, viel dit voor het laatst waar te nemen Voor Zeeland heeft de overledene een niet geringe beteekenis gehad, hij heeft ontelbare malen de aan dacht van buiten op onze provincie gevestigd en dit steeds zóó gedaan, dat men het verlangen in zich voelde opkomen, Zeeland te leeren kennen. Wij moeten hem voor deze vertegenwoordiging, voor deze representatie dankbaar zijn. Evenals voor zijn kunst, welke nooit uit de herinnering zal verdwijnen van hen, die er de ontroering van hebben ondergaan. Een groot Zeeuw is door den dood aan de samen leving ontvallen. X Elders hebben we onlangs terloops opgemerkt, dat het vervoer met den locaal-spoorweg door Zuid-Be veland eenige maanden na de opening reeds de ver wachtingen overtrof. Alle pessimisme ten spijt, heeft de locaal-spoorweg een zekere populariteit verwor ven, die vooral in de cijfers over het goederenvervoer tot uiting komt. De betrokkenen bij den tuinbouw wa ren de eersten, die bij het verzenden van de producten naar de veiling van den trein gebruik maakten, en de landbouwers volgden met de bieten. In enkele dorpen nam de verzending zulk een omvang aan, dat de sta tions op vele dagen te klein bleken. Over deze popu lariteit mag men zich verheugen; te ontkennen valt evenwel niet, dat zij ook een schaduw afwerpt. Deze schaduw valt n.l. over de dorpen, welke een haven bezitten en wier begrootingen op deze havens waren afgestemd. De trein onttrekt aan de havens een aan zienlijk gedeelte van het gewone vervoer, de inkom sten verminderen, het budget der gemeentelijke huis houding wordt in de war gestuurd. Voor kleine plaatsen, die tot nog toe een druk havenverkeerhadden, beteekent de spoorweg een strop en waarvoor dan nog 50 jaar lang een vrij be langrijk subsidie op te brengen is. In Ellewoutdijk bedroeg, blijken een bericht in de bladen, de opbrengst der havenrechten over de ver- loopen 25 jaren gemiddeld 4400.per jaar het laagste bedrag in 1902, was 1600.het hoogste in 1921 8600.en waar het gemeentelijk budget zich in de laatste jaren wel veel heeft aangepast ook aan de vrij belangrijke hoogere ontvangsten wegens haven rechten en die opbrengst, naar vrij nauwkeurige raming, zeker wel tot plm. 2000.(een vermindering van plm. 4000.per jaar) zal kunnen worden terug gebracht, is de vrees niet ongegrond, dat de belasting, die in de beide laatste jaren toch al niet gering was, n.l. 4 procent van het belastbaar inkomen in 1926 en 2.5 pet, in 1927, belangrijk zal moeten worden ver hoogd. Nu ziet men dus, dat de dorpsingezetenen niet ten onrechte wel eens met een onvriendelijk gezicht naar het snelle treintje staren. Tegenover deze minder pret tige financieele gevolgen voor de gemeentekas staan evenwel blangrijke voordeelen voor allen, die bij een goed transport belang hebben. Het algemeen welzijn wordt door den locaalspoorweg bevorderd. En wat het zwaarst is moet ook het zwaarst wegen. De laatste maanden van het jaar staan altijd in het teeken van verrassing. Hebben we immers niet Sint Nicolaas en verder de begrootingsdebatten der gemeen teraden De laatste eischen weken achtereen de ko lommen in de nieuwsbladen voor zich op, en de lezer kan zich te goed doen aan surprises die de raadsleden over de stadgenooten uit storten. Wie het geduld heeft tusschen de uitvoerige betoogen der vroede vade ren de soms listig verborgen verrassingen uit te pikken, die kan zich amuseeren. Middelburg heeft den begrootingsslag, die volgens een nauwgezet journalist, op deni kop af 13 uur en een kwartier duurde, inmiddels achter den rug, Dooden zijn er in het gevecht niet gevallen, maar zonder kleer scheuren is Middelburg er toch ook niet af gekomen. Gedurende de debatten zijn er geen doekjes om de stedelijke wonden gebonden en verschillende leden hebben niet geaarzeld de feiten in het huidige beleid scherp omlijnd naar voren te brengen. Als men de verslagen nauwkeurig leest, krijgt men wel den indruk, dat het Middelburgsche gemeente karretje niet zoo prachtig in het spoor loopt als men zou wenschen. De meeste opmerkingen van de critiek leverende raadsleden betroffen den financieelen toestand der stad, die inderdaad weinig rooskleurig is. Steeg de belas ting-afdracht der bevolking van 1919 tot 1926 niet van ƒ456.311.29 tot 519. 598.07, ondanks de waardever mindering van het geld, zooals de heer Jeronimus het uitdrukte. Zeer donker zag dit raadslid de toekomst der hoofdstad in. Op sommige punten bleek de heer Jeronimus ongetwijfeld wat al te somber, doch hij heeft ook heel wat gezegd wat het overdenken waard is, als het ontbreken van een flinke industrie, te hooge belasting, de vlucht van het kapitaal naar elders. Ook andere sprekers hebben op de te zware belasting der bevolking gewezen en o.a. op het moeilijke Middel burgsche werkloozenvraagstuk. De eindindruk van hetgeen over den Middelburg- schen toestand werd gezegd is verre van gunstig. LANGE DELFT B 125 MIDDELBURG Tel. 559 Gironummer 130614

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1927 | | pagina 2