MAISON CODI
ONS ZEELAND
X
NOUVEAUTÉ'S IN
AVONDTASCHJES, SHAWLS
CORSAGE-BLOEMEN
TEVENS ZEER APARTE DEUX-PIÈCES
VANAF f 14.50 TOT f 32.
2
ciale costuum, dat zoo wonder wel bij zijn robuste
uiterlijk paste.
Behalve op de planken, is hij ook in het dagelijk-
sche leven een van de onzen gebleven, die gaarne
over de deugden van de Zeeuwen causeerde en ook
hun typische gebreken niet vergat. Hij hield van de
menschen hier en van het land, en de Zeeuwen hiel
den van Pisuisse, wat bij zijn optreden in de pro
vincie steeds tot uiting kwam.
Bij zijn jongste verblijf in Vlissingen, eenige weken
geleden, viel dit voor het laatst waar te nemen
Voor Zeeland heeft de overledene een niet geringe
beteekenis gehad, hij heeft ontelbare malen de aan
dacht van buiten op onze provincie gevestigd en dit
steeds zóó gedaan, dat men het verlangen in zich
voelde opkomen, Zeeland te leeren kennen.
Wij moeten hem voor deze vertegenwoordiging, voor
deze representatie dankbaar zijn. Evenals voor zijn
kunst, welke nooit uit de herinnering zal verdwijnen
van hen, die er de ontroering van hebben ondergaan.
Een groot Zeeuw is door den dood aan de samen
leving ontvallen.
X
Elders hebben we onlangs terloops opgemerkt, dat
het vervoer met den locaal-spoorweg door Zuid-Be
veland eenige maanden na de opening reeds de ver
wachtingen overtrof. Alle pessimisme ten spijt, heeft
de locaal-spoorweg een zekere populariteit verwor
ven, die vooral in de cijfers over het goederenvervoer
tot uiting komt. De betrokkenen bij den tuinbouw wa
ren de eersten, die bij het verzenden van de producten
naar de veiling van den trein gebruik maakten, en de
landbouwers volgden met de bieten. In enkele dorpen
nam de verzending zulk een omvang aan, dat de sta
tions op vele dagen te klein bleken. Over deze popu
lariteit mag men zich verheugen; te ontkennen valt
evenwel niet, dat zij ook een schaduw afwerpt. Deze
schaduw valt n.l. over de dorpen, welke een haven
bezitten en wier begrootingen op deze havens waren
afgestemd. De trein onttrekt aan de havens een aan
zienlijk gedeelte van het gewone vervoer, de inkom
sten verminderen, het budget der gemeentelijke huis
houding wordt in de war gestuurd.
Voor kleine plaatsen, die tot nog toe een druk
havenverkeerhadden, beteekent de spoorweg een
strop en waarvoor dan nog 50 jaar lang een vrij be
langrijk subsidie op te brengen is.
In Ellewoutdijk bedroeg, blijken een bericht in de
bladen, de opbrengst der havenrechten over de ver-
loopen 25 jaren gemiddeld 4400.per jaar het
laagste bedrag in 1902, was 1600.het hoogste in
1921 8600.en waar het gemeentelijk budget zich
in de laatste jaren wel veel heeft aangepast ook aan
de vrij belangrijke hoogere ontvangsten wegens haven
rechten en die opbrengst, naar vrij nauwkeurige raming,
zeker wel tot plm. 2000.(een vermindering van
plm. 4000.per jaar) zal kunnen worden terug
gebracht, is de vrees niet ongegrond, dat de belasting,
die in de beide laatste jaren toch al niet gering was,
n.l. 4 procent van het belastbaar inkomen in 1926 en
2.5 pet, in 1927, belangrijk zal moeten worden ver
hoogd.
Nu ziet men dus, dat de dorpsingezetenen niet ten
onrechte wel eens met een onvriendelijk gezicht naar
het snelle treintje staren. Tegenover deze minder pret
tige financieele gevolgen voor de gemeentekas staan
evenwel blangrijke voordeelen voor allen, die bij een
goed transport belang hebben. Het algemeen welzijn
wordt door den locaalspoorweg bevorderd. En wat
het zwaarst is moet ook het zwaarst wegen.
De laatste maanden van het jaar staan altijd in het
teeken van verrassing. Hebben we immers niet Sint
Nicolaas en verder de begrootingsdebatten der gemeen
teraden De laatste eischen weken achtereen de ko
lommen in de nieuwsbladen voor zich op, en de lezer
kan zich te goed doen aan surprises die de raadsleden
over de stadgenooten uit storten. Wie het geduld
heeft tusschen de uitvoerige betoogen der vroede vade
ren de soms listig verborgen verrassingen uit te pikken,
die kan zich amuseeren.
Middelburg heeft den begrootingsslag, die volgens
een nauwgezet journalist, op deni kop af 13 uur en een
kwartier duurde, inmiddels achter den rug, Dooden
zijn er in het gevecht niet gevallen, maar zonder kleer
scheuren is Middelburg er toch ook niet af gekomen.
Gedurende de debatten zijn er geen doekjes om de
stedelijke wonden gebonden en verschillende leden
hebben niet geaarzeld de feiten in het huidige beleid
scherp omlijnd naar voren te brengen.
Als men de verslagen nauwkeurig leest, krijgt men
wel den indruk, dat het Middelburgsche gemeente
karretje niet zoo prachtig in het spoor loopt als men
zou wenschen.
De meeste opmerkingen van de critiek leverende
raadsleden betroffen den financieelen toestand der stad,
die inderdaad weinig rooskleurig is. Steeg de belas
ting-afdracht der bevolking van 1919 tot 1926 niet van
ƒ456.311.29 tot 519. 598.07, ondanks de waardever
mindering van het geld, zooals de heer Jeronimus het
uitdrukte. Zeer donker zag dit raadslid de toekomst
der hoofdstad in. Op sommige punten bleek de heer
Jeronimus ongetwijfeld wat al te somber, doch hij
heeft ook heel wat gezegd wat het overdenken waard
is, als het ontbreken van een flinke industrie, te hooge
belasting, de vlucht van het kapitaal naar elders. Ook
andere sprekers hebben op de te zware belasting der
bevolking gewezen en o.a. op het moeilijke Middel
burgsche werkloozenvraagstuk.
De eindindruk van hetgeen over den Middelburg-
schen toestand werd gezegd is verre van gunstig.
LANGE DELFT B 125
MIDDELBURG Tel. 559
Gironummer 130614