Echte Zeeuwsche Boterbabbelaars J. B. DIESCH' Heeren Winkeliers vraagt prijsopgave en monsters 2 ONS ZEELAND lijk meer het begrip veiligheid met den hoofdverkeers ader Noord-BranbantZeeland kan verbinden. Voor al niet in dezen tijd van het jaar nu een dikke vette laag klei het wegdek schuil doet gaan en op den loer ligt om het verkeer van den dijk te storten. Voer tuigen kunnen elkaar in den winter niet passeeren zonder op den zijberm te komen. Deze zijberm is vol diepe kuilen, zoodat een auto, die er op komt tot aan de assen in den modder zakt. Bij het station Woens- drecht gaapt bovendien naast den weg een diepe af grond, welke onvermijdelijk de plaats van bestemming wordt voor de voertuigen, die bij gebrek aan vol doende uitzicht in botsing moeten komen. Kortom de weg die Zeeland met de rest van Nederland verbindt, beantwoordt in de verte niet aan de eisdhen, welke men aan een middelmatig goeden verkeersader mag stellen. Iedereen ongeveer is hier van op de hoogte, ook het rijk. En toch wordt van die zijde niets gedaan, om aan dezen toestand een einde te maken. Daarom juichen we het toe, dat de vereeniging tot bevordering van het vreemdelingenverkeer op Noord en Zuid-Beveland, in samenwerking met eenige zuster verenigingen en de vrijwillige verkeers-inspectie in onze provincie nogmaals het initiatief hebben genomen te trachten den minister van waterstaat tot ingrijpen te bewegen. Zijne Excellentie gewerden dezer dagen eenige verzoekschriften, waarin op het nemen van maatregelen voor den Zeeuwschen hoofdweg is aan gedrongen. Of het helpen zal We weten het niet. Men kan de ambtelijke wegen zoo moeilijk volgen. Of hulp dringend gewenscht is Zeer zeker. Zelfs zeer spoedige hulp Want ieder uitstel beteekent hier vergrooting van de kans op doodelijke ongelukken In den Caterspolder waart de Dood rond. lederen dag kan hij zijn slag slaan, onder het motto „men heeft mij te lang kans gegeven." Laten we hopen, dat het zoover niet komen zal, dat men in Den Haag het onverantwoordelijke, dat zonder twijfel in ieder uitstel van verbetering besloten ligt, zal beseffen, dat men bij uitzondering in Neder land van overheidswege eens een put zal dempen voor dat het kalf verdrinkt Temeer daar aan de meest noodige verbetering slechts een bedrag van enkele honderden guldens ver bonden is X Een tweede onderwerp dat we bij onze lezers niet behoeven te introduceeren, is de motor-ferryboot (be ter de motor-veerbeet), die bestemd is om den dienst tusschen Vlissingen en Breskens te onderhouden. Over deze boot is reeds veel gesproken en geschreven, maar. nog niet het laatste woord. In de zitting der Provinciale Staten op 21 December a.s. zal de boot n.l. waarschijnlijk weer aan de orde komen. Dit in verband met eenige vragen door den heer Wallien aan Gedeputeerde Staten over deze kwestie gesteld. In de betrekkelijke vragen legde de heer Wallien nadruk op de berichten en de geruchten, welke over de betrouwbaarheid van de boot in omloop kwamen. Hij wees er op, dat er een wan-verhouding bestaat tusschen de grootte en de bestuurbaarheid der boot eenerzijds en de afmetingen der haven te Breskens anderzijds, met als gevolg het herhaaldelijk onklaar raken bij het binnen vallen dezer haven. De heer Wal lien schreef Ged. Staten verder „Langzamerhand klinken de stemmen steeds luider van hen, die vragen, vragen om meer licht in deze zaak, vooral ook, waar nu sinds 13 October de boot uit de vaart is genomen, wederom voor het aanbrengen van veranderingen." De vrager eindigde met de verklaring, dat al veel eerder een spontane verklaring van de boot-commissie ge komen zou zijn, die wellicht veel waarin overdreven werd, recht had kunnen zetten. In het begin der vorige week werden deze vragen door den heer Wallien ge publiceerd en. zie Maandag j.l. bevatten alle Zeeuwsche bladen een uitgebreid verslag van een Zeeuwsch persbureau over een tocht met de motor veerboot, gemaakt door eenige leden van de Kamer van Koophandel met enkele autoriteiten, o.w. de com missie van den stoombootdenist. Blijkens dit lijvige verslag heeft mr. van Dusseldorp tijdens den tocht een en ander over de veerboot gezegd, wat van groot belang is. Letterlijk moet gezegd zijn „Alle deskun digen en ook de scheepvaart-inspectie zijn van de zee waardigheid van de boot overtuigd. Het rapport der inspectie spreekt van het voldoen aan meer dan de eischen, het is een buitengewoon gunstig rapport. De boot heeft nog geen storm mede gemaakt, doch dezen zomer heeft zij goed voldaan. De critiek bestaat dan ook nog alleen bij de personen, die als criticus ge boren zijn De directeur, de heer De Jong, deelde mede, dat een zee- en meetbrief voor zeewaardigheid en ook een verklaring van bureau Veritas ten voor- deele van de boot in zijn bezit zijn. De soliditeit van de boot, aldus de heer De Jong, is dus officieel erkend. Wij hebben ons over dit verslag in de pers van harte verheugd omdat het een einde aan veel onzekerheid en aan ontelbare geruchten maakt. De motor-veerboot kwestie schijnt volkomen in orde te zijn, en met an dere bladen sdhijnen we ons aan overdrijving te heb ben schuldig gemaakt. We zijn blij dit te kunnen ver klaren, omdat we destijds ook onze verdenking niet onder stoelen of banken schoven. De vraag doet zich evenwel voor „Waarom heeft men zich niet eerder zoo duidelijk over dit alles uit gelaten als men Zaterdag j.l. deed Door een tijdige verklaring had men veel onrust en twijfel uit de we reld kunnen helpen". Opnieuw is het nut van openbaarheid tot uiting gekomen. X Het derde, eveneens bekende onderwerp van deze MET QOUD BEKROOND Alleen echt met het merk J. D. CHOCOLATERIE „IN DEN ZOETEN INVAL" LANGE BURG C 110 MIDDELBURG Bestellingen boven f 2.50 franco

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1927 | | pagina 2