Echte Zeeuwsche Boterbabbelaars
J. B. DIESCH'
Heeren Winkeliers vraagt prijsopgave en monsters
2
ONS ZEELAND
lijk meer het begrip veiligheid met den hoofdverkeers
ader Noord-BranbantZeeland kan verbinden. Voor
al niet in dezen tijd van het jaar nu een dikke vette
laag klei het wegdek schuil doet gaan en op den loer
ligt om het verkeer van den dijk te storten. Voer
tuigen kunnen elkaar in den winter niet passeeren
zonder op den zijberm te komen. Deze zijberm is vol
diepe kuilen, zoodat een auto, die er op komt tot aan
de assen in den modder zakt. Bij het station Woens-
drecht gaapt bovendien naast den weg een diepe af
grond, welke onvermijdelijk de plaats van bestemming
wordt voor de voertuigen, die bij gebrek aan vol
doende uitzicht in botsing moeten komen.
Kortom de weg die Zeeland met de rest van
Nederland verbindt, beantwoordt in de verte niet aan
de eisdhen, welke men aan een middelmatig goeden
verkeersader mag stellen. Iedereen ongeveer is hier
van op de hoogte, ook het rijk. En toch wordt van die
zijde niets gedaan, om aan dezen toestand een einde
te maken.
Daarom juichen we het toe, dat de vereeniging tot
bevordering van het vreemdelingenverkeer op Noord
en Zuid-Beveland, in samenwerking met eenige zuster
verenigingen en de vrijwillige verkeers-inspectie in
onze provincie nogmaals het initiatief hebben genomen
te trachten den minister van waterstaat tot ingrijpen
te bewegen. Zijne Excellentie gewerden dezer dagen
eenige verzoekschriften, waarin op het nemen van
maatregelen voor den Zeeuwschen hoofdweg is aan
gedrongen.
Of het helpen zal
We weten het niet. Men kan de ambtelijke wegen
zoo moeilijk volgen.
Of hulp dringend gewenscht is
Zeer zeker. Zelfs zeer spoedige hulp
Want ieder uitstel beteekent hier vergrooting van de
kans op doodelijke ongelukken
In den Caterspolder waart de Dood rond. lederen
dag kan hij zijn slag slaan, onder het motto „men
heeft mij te lang kans gegeven."
Laten we hopen, dat het zoover niet komen zal,
dat men in Den Haag het onverantwoordelijke, dat
zonder twijfel in ieder uitstel van verbetering besloten
ligt, zal beseffen, dat men bij uitzondering in Neder
land van overheidswege eens een put zal dempen voor
dat het kalf verdrinkt
Temeer daar aan de meest noodige verbetering
slechts een bedrag van enkele honderden guldens ver
bonden is
X
Een tweede onderwerp dat we bij onze lezers niet
behoeven te introduceeren, is de motor-ferryboot (be
ter de motor-veerbeet), die bestemd is om den dienst
tusschen Vlissingen en Breskens te onderhouden.
Over deze boot is reeds veel gesproken en geschreven,
maar. nog niet het laatste woord. In de zitting
der Provinciale Staten op 21 December a.s. zal de
boot n.l. waarschijnlijk weer aan de orde komen. Dit
in verband met eenige vragen door den heer Wallien
aan Gedeputeerde Staten over deze kwestie gesteld.
In de betrekkelijke vragen legde de heer Wallien
nadruk op de berichten en de geruchten, welke over
de betrouwbaarheid van de boot in omloop kwamen.
Hij wees er op, dat er een wan-verhouding bestaat
tusschen de grootte en de bestuurbaarheid der boot
eenerzijds en de afmetingen der haven te Breskens
anderzijds, met als gevolg het herhaaldelijk onklaar
raken bij het binnen vallen dezer haven. De heer Wal
lien schreef Ged. Staten verder „Langzamerhand
klinken de stemmen steeds luider van hen, die vragen,
vragen om meer licht in deze zaak, vooral ook, waar
nu sinds 13 October de boot uit de vaart is genomen,
wederom voor het aanbrengen van veranderingen." De
vrager eindigde met de verklaring, dat al veel eerder
een spontane verklaring van de boot-commissie ge
komen zou zijn, die wellicht veel waarin overdreven
werd, recht had kunnen zetten. In het begin der vorige
week werden deze vragen door den heer Wallien ge
publiceerd en. zie Maandag j.l. bevatten alle
Zeeuwsche bladen een uitgebreid verslag van een
Zeeuwsch persbureau over een tocht met de motor
veerboot, gemaakt door eenige leden van de Kamer
van Koophandel met enkele autoriteiten, o.w. de com
missie van den stoombootdenist. Blijkens dit lijvige
verslag heeft mr. van Dusseldorp tijdens den tocht
een en ander over de veerboot gezegd, wat van groot
belang is. Letterlijk moet gezegd zijn „Alle deskun
digen en ook de scheepvaart-inspectie zijn van de zee
waardigheid van de boot overtuigd. Het rapport der
inspectie spreekt van het voldoen aan meer dan de
eischen, het is een buitengewoon gunstig rapport. De
boot heeft nog geen storm mede gemaakt, doch dezen
zomer heeft zij goed voldaan. De critiek bestaat dan
ook nog alleen bij de personen, die als criticus ge
boren zijn De directeur, de heer De Jong, deelde
mede, dat een zee- en meetbrief voor zeewaardigheid
en ook een verklaring van bureau Veritas ten voor-
deele van de boot in zijn bezit zijn. De soliditeit van
de boot, aldus de heer De Jong, is dus officieel erkend.
Wij hebben ons over dit verslag in de pers van harte
verheugd omdat het een einde aan veel onzekerheid
en aan ontelbare geruchten maakt. De motor-veerboot
kwestie schijnt volkomen in orde te zijn, en met an
dere bladen sdhijnen we ons aan overdrijving te heb
ben schuldig gemaakt. We zijn blij dit te kunnen ver
klaren, omdat we destijds ook onze verdenking niet
onder stoelen of banken schoven.
De vraag doet zich evenwel voor „Waarom heeft
men zich niet eerder zoo duidelijk over dit alles uit
gelaten als men Zaterdag j.l. deed Door een tijdige
verklaring had men veel onrust en twijfel uit de we
reld kunnen helpen".
Opnieuw is het nut van openbaarheid tot uiting
gekomen.
X
Het derde, eveneens bekende onderwerp van deze
MET QOUD BEKROOND
Alleen echt met het merk J. D.
CHOCOLATERIE „IN DEN ZOETEN INVAL"
LANGE BURG C 110 MIDDELBURG
Bestellingen boven f 2.50 franco