8 ONS ZEELAND De heer A. C. de Vos te Middelburg herdacht Zaterdag j.l. den dag waarop hij voor 50 jaar als 14-jarige jongen in dienst trad bij den Houthandel der Firma Den Bouwmeester, Borsius en Van der Leyé, aan het hoofd van welke zaak hij thans staat. DE MODERNE DANS door SANTOS CASANI. „The Teacher of Teachers". Hoofdstuk VII. DE IDEALE DANSPARTNER. De menschen dansen omdat zij het prettig vinden, en aangezien het nu eermaal onmogelijk is, om „solo" te dansen, zonder partner, is de kwestie Wat is een goede danspartner hoogst belangrijk. Het is tegen woordig niets ongewoons meer, als een paar bij iedere gelegenheid met elkaar danst en het lijdt geen twijfel, of dit systeem bevordert dikwijls den stijl der dan sers. Er is echter ook een schaduwzijde beide part ners zullen licht geneigd raken, achteloos te gaan dan sen, zoo goed kernen zij eikaars passen en wanneer het gebeurt, dat zij eens met een ander moeten dan sen, dan blijkt, dat noch hij noch zij als ideale dans partner fungeeren kan. Maar afgescheiden daarvan is het zoeken naar een idealen partner alle moeite en ondervindingen wel waard, als hij of zij eermaal gevonden is en met de bedoeling eenige dezer moeilijkheden bij het zoe ken te verlichten, wil ik hier eenige punten aangeven, waarmede de zoekenden misschien hun voordeel kun nen doen. In de eerste plaats moet het meisje zes a acht cen timeter korter zijn dan haar partner. De laatste kan dan gemakkelijker leiden en het meisje kan toch nog over zijn schouder zien. Dan moeten beide partners begrip hebben van de hoofdfiguren van e'ken dans en het voornaamste daar bij is, dat zij dezelfde passen kennen, vooral bij Tango en Yale. Is dit niet het geval, dan gebeuren er onge lukken en beide dansers, al zijn ze beiden nog zoo perfect, zouden wel een zeer ongunstig oordeel over eikaars kwaliteiten vormen. De ideale vrouwelijke partner weet, dat wat de dansvloer betreft, Adam nog heerscher is. Misschien is dat wel de reden, waarom mannen van middel baren leeftijd zoo graag dansen. De reden echter, waarom de man souverein is, ligt in het feit, dat hij moet sturen, en het meisje moet zijn aanduidingen precies opvolgen, ook wanneer zij zelf veel beter danst dan haar partner. Zij moet weer stand bieden aan de verleiding haar eigen passen te maken, of zelf de richting te willen aangeven want indien zij dit wel doet, ontstaat er onherroepelijk een chaos, met een hoofdletter C. Iedere man, die pretendeerd een ideale danspartner te zijn, moet in staat zijn zijn aanduidingen zuiver te geven niet met zijn rechterhand achter den rug van zijn partner, maar door de beweging van zijn eigen lichaam en dit gaat vanzelf, wanneer hij haar maar op de juiste wijze vast houdt zijn rechterhand eenige centimeters onder het schouderblad van zijn danseuse. Bij de juiste houding mag hij zich niet krampachtig aan haar vastklampen, zooals men zoo vaak ziet. Ik vertel mijn leerlingen, dat zij hun rechterarm moeten houden alsof die van hout was, bevestigd met schar nieren en schroeven, om een steunpunt te vormen voor het meisje. De ideale danseuse van haar kant moet de juist gegeven aanduiding direct aanvoelen en opvolgen. Niets is vervelender voor een meisje, dan een beleefd verzoek van haar partner te moeten aanhooren om te probeeren hem te volgen. Geen perfect danseuse zal zoo achteMos dansen, dat zoo'n verzoek noodig is. De ideale danspartner, dien wij zoeken, pronkt niet met zijn eigen bedrevenheid, ten koste van zijn gezel lin, hoe goed hij ook danst. Hij grijpt haar niet vast en draait haar rond alsof ze een zak met kolen was. Hij behandelt haar met die onpersoonlijke beleefdheid, die een der voornaamste kenmerken van den werkelijk correcten danser is. Hij stuurt voortreffelijk hij botst niet met zijn dame tegen andere paren op, om dan weer verder te gaan met een half verstaanbaar „sorry". Hij weet de juiste snelheid te bewaren iets dat, tusschen haak jes, van evenveel be'ang is bij het dansen in een stamp- vol'e balzaal als bij het rijden van een auto op een drukken verkeersweg. H:j kent de etiouette van de balzaal en becritiseert geen andere dansers en vooral, hij overdrijft niet in de uitvoering van welken dans ook. Hij is niet op vallend in zijn gedrag en hij is even beleefd tegenover andere dansers als tegerover zijn dame.... Geste'd nu, dat we de twee ideale danspartners bij elkaar hebben hun respectievelijke lengtes zijn vol maakt, hun kennis van de passen van eiken dans even zoo, hun gedrag is correct, kortom op hun stijl en techniek valt letterlijk niets aan te merken, dan vor men zij op een factor na een volmaakt danspaar. Welke is die factor Zij moeten elkander sympathiek zijn. Sympathie is heel moeilijk te definieeren. Het is zeker geen „grande passione", heeft met haar hart niets uitstaande het is het e'kander begrijpen en waardeeren van twee men schen, die iets verrichten, wat geoefendheid vereischt. Het beste idee kan men zich eigenlijk vormen bij een

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1927 | | pagina 8