8
ONS ZEELAND
De heer A. C. de Vos te Middelburg
herdacht Zaterdag j.l. den dag waarop
hij voor 50 jaar als 14-jarige jongen in
dienst trad bij den Houthandel der Firma
Den Bouwmeester, Borsius en Van der
Leyé, aan het hoofd van welke zaak
hij thans staat.
DE MODERNE DANS
door
SANTOS CASANI.
„The Teacher of Teachers".
Hoofdstuk VII.
DE IDEALE DANSPARTNER.
De menschen dansen omdat zij het prettig vinden,
en aangezien het nu eermaal onmogelijk is, om „solo"
te dansen, zonder partner, is de kwestie Wat is een
goede danspartner hoogst belangrijk. Het is tegen
woordig niets ongewoons meer, als een paar bij iedere
gelegenheid met elkaar danst en het lijdt geen twijfel,
of dit systeem bevordert dikwijls den stijl der dan
sers. Er is echter ook een schaduwzijde beide part
ners zullen licht geneigd raken, achteloos te gaan dan
sen, zoo goed kernen zij eikaars passen en wanneer
het gebeurt, dat zij eens met een ander moeten dan
sen, dan blijkt, dat noch hij noch zij als ideale dans
partner fungeeren kan.
Maar afgescheiden daarvan is het zoeken naar een
idealen partner alle moeite en ondervindingen wel
waard, als hij of zij eermaal gevonden is en met
de bedoeling eenige dezer moeilijkheden bij het zoe
ken te verlichten, wil ik hier eenige punten aangeven,
waarmede de zoekenden misschien hun voordeel kun
nen doen.
In de eerste plaats moet het meisje zes a acht cen
timeter korter zijn dan haar partner. De laatste kan
dan gemakkelijker leiden en het meisje kan toch nog
over zijn schouder zien.
Dan moeten beide partners begrip hebben van de
hoofdfiguren van e'ken dans en het voornaamste daar
bij is, dat zij dezelfde passen kennen, vooral bij Tango
en Yale. Is dit niet het geval, dan gebeuren er onge
lukken en beide dansers, al zijn ze beiden nog zoo
perfect, zouden wel een zeer ongunstig oordeel over
eikaars kwaliteiten vormen.
De ideale vrouwelijke partner weet, dat wat de
dansvloer betreft, Adam nog heerscher is. Misschien
is dat wel de reden, waarom mannen van middel
baren leeftijd zoo graag dansen.
De reden echter, waarom de man souverein is, ligt
in het feit, dat hij moet sturen, en het meisje moet
zijn aanduidingen precies opvolgen, ook wanneer zij
zelf veel beter danst dan haar partner. Zij moet weer
stand bieden aan de verleiding haar eigen passen te
maken, of zelf de richting te willen aangeven want
indien zij dit wel doet, ontstaat er onherroepelijk een
chaos, met een hoofdletter C.
Iedere man, die pretendeerd een ideale danspartner
te zijn, moet in staat zijn zijn aanduidingen zuiver te
geven niet met zijn rechterhand achter den rug van
zijn partner, maar door de beweging van zijn eigen
lichaam en dit gaat vanzelf, wanneer hij haar maar op
de juiste wijze vast houdt zijn rechterhand eenige
centimeters onder het schouderblad van zijn danseuse.
Bij de juiste houding mag hij zich niet krampachtig
aan haar vastklampen, zooals men zoo vaak ziet. Ik
vertel mijn leerlingen, dat zij hun rechterarm moeten
houden alsof die van hout was, bevestigd met schar
nieren en schroeven, om een steunpunt te vormen voor
het meisje.
De ideale danseuse van haar kant moet de juist
gegeven aanduiding direct aanvoelen en opvolgen.
Niets is vervelender voor een meisje, dan een beleefd
verzoek van haar partner te moeten aanhooren om
te probeeren hem te volgen. Geen perfect danseuse
zal zoo achteMos dansen, dat zoo'n verzoek noodig is.
De ideale danspartner, dien wij zoeken, pronkt niet
met zijn eigen bedrevenheid, ten koste van zijn gezel
lin, hoe goed hij ook danst. Hij grijpt haar niet vast
en draait haar rond alsof ze een zak met kolen was.
Hij behandelt haar met die onpersoonlijke beleefdheid,
die een der voornaamste kenmerken van den werkelijk
correcten danser is.
Hij stuurt voortreffelijk hij botst niet met zijn
dame tegen andere paren op, om dan weer verder te
gaan met een half verstaanbaar „sorry". Hij weet de
juiste snelheid te bewaren iets dat, tusschen haak
jes, van evenveel be'ang is bij het dansen in een stamp-
vol'e balzaal als bij het rijden van een auto op een
drukken verkeersweg.
H:j kent de etiouette van de balzaal en becritiseert
geen andere dansers en vooral, hij overdrijft niet in
de uitvoering van welken dans ook. Hij is niet op
vallend in zijn gedrag en hij is even beleefd tegenover
andere dansers als tegerover zijn dame....
Geste'd nu, dat we de twee ideale danspartners bij
elkaar hebben hun respectievelijke lengtes zijn vol
maakt, hun kennis van de passen van eiken dans even
zoo, hun gedrag is correct, kortom op hun stijl en
techniek valt letterlijk niets aan te merken, dan vor
men zij op een factor na een volmaakt danspaar.
Welke is die factor
Zij moeten elkander sympathiek zijn. Sympathie is
heel moeilijk te definieeren. Het is zeker geen „grande
passione", heeft met haar hart niets uitstaande het
is het e'kander begrijpen en waardeeren van twee men
schen, die iets verrichten, wat geoefendheid vereischt.
Het beste idee kan men zich eigenlijk vormen bij een