GROOT-ROTTERDAM Rotterdam aan gene zijde der rivier een betere tramverbinding te verkrijgen. Deze actie is met redelijk goeden uitslag bekroond. De burgers van Overmaas hebben nu drie tramlijnen, welke hen tot in het hart der binnenstad brengen. Wel-is-waar ontbreekt nog de rechtstreeksche verbinding met het Noorden, Oosten en Westen, doch de Zuiderlingen hebben met hun overige Rotterdamsche medeburgers te zeer de deugden der goedmoedigheid en gemoedelijk heid gemeen, dan dat zij hun eischen inzake tramverkeer al te zeer op de spits zouden drijven. Met de bewoners van den Rechter Maasoever wachten zij thans geduldig af, wat het nieuwe jaar zal brengen. De Rotterdamsche tramlijnen zijn immers thans in handen der gemeente overgegaan en aan de vroede vaderen kan de be slissing over het wel-en-wee der trammende Rotterdammers veilig worden overgelaten Van een actie der ingezetenen, om in dit opzicht hun wen- schen bij den Gemeenteraad kenbaar te maken, bemerkt men hier weinig. Treffend is wel het verschil met den Haag, hetwe'k korten tijd geleden in vrijwel gelijke omstandigheden verkeerde. Toen in de Residentie de gemeente zeggenschap verkreeg in het beheer der tramlijnen, ontstond immers dadelijk een spon- Een kiekje van de stopplaats der autobussen op de Groote Markt te Rotterdam. tane actie onder de Hagenaars om het tramwegnet zoo uitstekend te maken als maar eenigszins mo gelijk was. Onder de leuze: „Den Haag krijgt de tram, die het verdient," werd door verschillende dagbladen een prijsvraag onder hunne lezers uitgeschreven voor het ontwerpen van een model-tramwegnet. Verschil lende wenken, door de deelnemers aan die prijsvraag gegeven, werden toen door het gemeentebestuur en zijn raadsleden dankbaar ter hand genomen. Doch Rotterdam wacht in genoeglijke blijmoedig heid liever den loop der dingen af. Nu is 't ontegenzeggelijk een feit, dat de verbetering van het tramwegnet in onze stad met haar talrijke wateren en binnenhavens op véél grootere moeilijk heden stuit dan in den Haag. Dit is echter een reden te meer voor de heldere Rotterdamsche koppen om een oplossing van het probleem uit te denken, welke het scherpe vernuft van den Maasstedeling eer aandoet Met de verbetering van het tramwegnet zijn wer kelijk ernstige belangen gemoeid. In de eerste plaats is daarvan een belangrijke op leving van het passagiersverkeer en als gevolg, een beter financieel resultaat te verwachten. Goede verbindingen scheppen een toename der vervoerbehoeften, zooals wel blijkt uit den bloei der talrijke autobuslijnen binnen onze stad, welke zich bijna alle in een druk gebruik mogen verheugen, on danks de belemmerende bepalingen, haar van over heidswege in den weg gelegd. Die autobus-lijnen zulien nu binnenkort mede in beheer der gemeente overgaan. Hopen wij, dat zij, te zamen met het verbeterde tramweg-net de vervoergelegenheid binnen onze stad tot een ideaal-toestand zullen opvoeren! J. C. W. DUNCKER. Onze Jantjes op een oefeningstocht. Kiekje van de Delltsche Vaart te Rotterdam, waar talrijke beurtschippers aanleggen om te lossen en te laden. Foto van de oude Deutsche Poort te Rotterdam,

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1928 | | pagina 3