GROOT-ROTTERDAM
Rotterdam aan gene zijde der rivier een betere tramverbinding te
verkrijgen.
Deze actie is met redelijk goeden uitslag bekroond. De burgers
van Overmaas hebben nu drie tramlijnen, welke hen tot in het
hart der binnenstad brengen. Wel-is-waar ontbreekt nog de
rechtstreeksche verbinding met het Noorden, Oosten en Westen,
doch de Zuiderlingen hebben met hun overige Rotterdamsche
medeburgers te zeer de deugden der goedmoedigheid en gemoedelijk
heid gemeen, dan dat zij hun eischen inzake tramverkeer al te zeer
op de spits zouden drijven.
Met de bewoners van den Rechter Maasoever wachten zij thans
geduldig af, wat het nieuwe jaar zal brengen.
De Rotterdamsche tramlijnen zijn immers thans in handen
der gemeente overgegaan en aan de vroede vaderen kan de be
slissing over het wel-en-wee der trammende Rotterdammers
veilig worden overgelaten
Van een actie der ingezetenen, om in dit opzicht hun wen-
schen bij den Gemeenteraad kenbaar te maken, bemerkt men
hier weinig.
Treffend is wel het verschil met den Haag, hetwe'k korten tijd
geleden in vrijwel gelijke omstandigheden verkeerde.
Toen in de Residentie de gemeente zeggenschap verkreeg
in het beheer der tramlijnen, ontstond immers dadelijk een spon-
Een kiekje van de stopplaats der autobussen op de Groote Markt
te Rotterdam.
tane actie onder de Hagenaars om het tramwegnet
zoo uitstekend te maken als maar eenigszins mo
gelijk was.
Onder de leuze: „Den Haag krijgt de tram, die
het verdient," werd door verschillende dagbladen
een prijsvraag onder hunne lezers uitgeschreven voor
het ontwerpen van een model-tramwegnet. Verschil
lende wenken, door de deelnemers aan die prijsvraag
gegeven, werden toen door het gemeentebestuur en
zijn raadsleden dankbaar ter hand genomen.
Doch Rotterdam wacht in genoeglijke blijmoedig
heid liever den loop der dingen af.
Nu is 't ontegenzeggelijk een feit, dat de verbetering
van het tramwegnet in onze stad met haar talrijke
wateren en binnenhavens op véél grootere moeilijk
heden stuit dan in den Haag. Dit is echter een reden
te meer voor de heldere Rotterdamsche koppen om
een oplossing van het probleem uit te denken, welke
het scherpe vernuft van den Maasstedeling eer
aandoet
Met de verbetering van het tramwegnet zijn wer
kelijk ernstige belangen gemoeid.
In de eerste plaats is daarvan een belangrijke op
leving van het passagiersverkeer en als gevolg, een
beter financieel resultaat te verwachten.
Goede verbindingen scheppen een toename der
vervoerbehoeften, zooals wel blijkt uit den bloei der
talrijke autobuslijnen binnen onze stad, welke zich
bijna alle in een druk gebruik mogen verheugen, on
danks de belemmerende bepalingen, haar van over
heidswege in den weg gelegd.
Die autobus-lijnen zulien nu binnenkort mede in
beheer der gemeente overgaan.
Hopen wij, dat zij, te zamen met het verbeterde
tramweg-net de vervoergelegenheid binnen onze
stad tot een ideaal-toestand zullen opvoeren!
J. C. W. DUNCKER.
Onze Jantjes op een oefeningstocht.
Kiekje van de Delltsche Vaart te Rotterdam, waar talrijke beurtschippers aanleggen
om te lossen en te laden.
Foto van de oude Deutsche Poort
te Rotterdam,