Hollandsche Commissie Bank H. W. LOCHNER Co. AMSTERDAM ONS ZEELAND 17 verstrekt gelden op 1ste en 2de Hypotheek zonder borg, ook op de 3de Hypotheek, doch alleen met solide borgen. Gelden ter leen van f50.- tot f200.- zonder borg! Hoogere bedragen, alleen met solide borgen. RENTE 5 a 6 pCt. Voorwaarden billijk. Inlichtingen kosteloos. Solide Agenten gevraagd. Ik heb er alle verwachtingen van. Het is mijn ,v Hoe. hoe.waag je het om zoo de kamer binnen te komen, Freda Heb ik je niet gezegd, dat het minste krasje het werk van maanden bederven kan En je komt binnen en slaat de deur als een furie achter je dicht Je zou kalm mijn meesterwerk vernielen Hij keerde zich weer naar zijn beeld toe en onder zocht nauwkeurig of er niets gekrast was. Je werk viel de jonge vrouw uit. Het is altijd hetzelfde liedje alleen je werk boeit je, die blokken steen Hoe durfde jij, met je beelden en je verlangen naar eenzaamheid, een jong meisje hierheen brengen O, het is monsterachtig van je Tranen van zelf-medelijden liepen over haar wan gen en bij het gezicht daarvan bedaarde zijn woede. Bedaar wat je overdrijft vreeselijk. Bedaren Ik kan niet bedaard zijn, als ik dag in dag uit niemand zie. Ik mag niet eens hier zijn, als je werkt. Je weet wel dat ik veel te veel afgeleid word, als ik iemand bij mij heb. Maar wat wou je mij eigen lijk komen vertellen Zijn toon was nu rustig, maar zijn gezicht zag bleek hij wilde haar niet laten merken hoe haar woorden hem pijn gedaan hadden. Wat komt het er op aan, wat ik wilde zeggen Herbert Henderson trachtte te glimlachen. Hij pakte haar liefkozend bij den schouder en zei Nu, zet ik je uit de kamer en stuur je naar boven om je te kleeden en dan zullen we ons de buiten sporige luxe van een taxi veroorloven om naar Hamp- stead te rijden en je nicht, mrs. Grifferton, op te zoe ken, Hoe vind je dat Ze draaide zich vlug om en sloeg haar armen om zijn hals. Herbert, dat wilde ik je juist komen vragen Je bent toch eigenlijk een schat Hoe laat ben je klaar Herbert, die zijn gereedschap weer opgenomen had, keek verbaasd om. Ik, lieveling O, bedoel je, dat jij niet meegaat Lieve schat, wees nu redelijk. Deze marmeren dame moet morgen vroeg naar Weenen gestuurd wor den. Vannacht komt ze gereed en dan moet ik bij het inpakken zijn. Dus je ziet toch zelf wel, dat ik geen tijd heb. Zoo i Freda's stem klonk ijzig kalm. Je schijnt nogal vertrouwen in je werk te hebben. Ze liep het atelier door en kwam naast hem staan. meesterwerk ik heb mijn ziel er in gelegd. Het is mijn eigen schepping, Fredamijn eigen idee En in opgetogen bewondering keek hij naar het beeld. Zoo herhaalde Freda. Dan hoop je er net zooveel van als ik van mijn huwelijk gehoopt heb de vervulling van iederen gelukkigen droom, van iede re heerlijke gedachte. En hoe heet het beeld De Stilte der Verlatenheid. Ja net als mijn huwelijk is het ook de stilte der verlatenheid Wel, als het beeld voor jou is, wat het huwelijk voor mij was, dan is de titel goed ge komen Freda riep hij. De smak van de dichtslaande deur was het ant woord. Hij keek weer naar het beeld en zag duide lijker dan ooit te voren de droeve smeekbede op het marmeren gelaat en in de lokkende teederheid van de uitgestrekte armen. Met een half-onderdrukten snik sloeg hij zijn armen om den voet van het blok en legde zijn voorhoofd tegen de koele knieën van het beeld. Als zij niet meer van mij houdt, wat is alle roem van de wereld mij dan waard O, Vrouwe der Verlatenheid, breng mij roem maar geef mij vóór alles haar liefde weer II. De klok van de kleine oude kerk in Shelsea had juist twaalf heldere slagen laten hooren. Een donkere gestalte liep de stoep van het huis van Herbert Hen derson op en stak den sleutel in het slot. Toen Freda de deur voorzichtig achter zich gesloten had, bleef ze een oogenblik in de hall stil staan en luisterde. Maar er was geen geluid. Ze streek een lucifer af, zocht op de tafel in de hallen zij was blij dat zij geen telegram zag liggen. Dus hij had het gekregen Ja, hij had het tegen elven moeten hebben, met de boodschap dat hij onmiddellijk naar Hampstead moest komen, omdat zij niet goed geworden was. Ze tastte in het donker naar de deur van het atelier en ging binnen. Aan het eind van het vertrek stond het beeld, het afgodsbeeld van haar man dat levenlooze blok steen, dat haar van zijn liefde beroofd had. De jalousie had haar beet in wil den greep. Ze ging naar het piëdestal en rukte woest ze voelde de zware massa trillen. Wéér rukte zij. Toen volgde een vreeselijke bons, die haar hart deed ineenkrimpen. De schok scheen haar wakker te maken uit een soort verdooving.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1928 | | pagina 19