Dl Sneeuw en haar Beteeken is voor de Fotografie Mislukkingen en hun Oorzaken W ENKEN Wanneer het s Winters Mistig is 1120 VERGEET DE VOORDEELEN DER GRATIS ONGELUKKEN-VERZEKERING NIET. LICHT EN SCHADUW. fotograaf geplaatst tegenover een motief, waarvoor hij alle toonwaarden, die in de natuur voorkomen, op zijn plaat kan vinden. Dat wil nu echter niet zeggen, dat alle stemmingen, die door den mist veroorzaakt worden, artistieke beelden zullen moeten opleveren. Veeleer dient de fotograaf, meer dan anders, zijn aandacht te wijden aan de perspektivische uitwerking van zijn beeld, d.w.z., hij moet er voor zorgen, dat het hoofdmotief eenigszins duidelijk uit den achtergrond, die in den nevel verdwijnt, te voorschijn komt. Uit een zuiver technisch oogpunt kan men nog opmerken, dat als bizonder geschikt voor opnamen bij mist moeten geacht worden niet al te gevoelige platen, die ook bij langdurig ontwikkelen geen nei ging tot sluieren vertoonen. Uit „Agfa-Fotoblatter." DOOR Dr. A. E Y E R M A N N, DORTMUND. Sedert het den platenfabrikanten gelukt is, een emulsie te verkrijgen, die het blauw in de natuur, wat zijn toonwaarde betreft, op een juiste wijze weer geeft, is de winter de vriend van den fotograaf ge worden. De ontwikkeling van de wintersport leidde er toe, dat velen, die van de natuur houden, naar streken trokken, die tot dusverre in den barren wintertijd angstvallig gemeden werden. Het lag nu voor de hand, dat men verlangend was, den huis- genooten, die niet konden meegaan, iets van deze schoonheden en van de wintervreugde zwart op wit te laten zien. De eerste resultaten van dezen aard waren echter in den werkelijken zin van het woord „zwart op wit"- produkten uit een groot wit vlak staken zwarte boomen als palen omhoog in een hemel zonder wolken I Maar zooals steeds in het leven eerst de behoefte aan iets meer volmaakts de drijfveer tot nieuwe daden is, was ook hier het verlangen naar iets, wat nog niet aanwezig was, één van de oorzaken, waaraan wij de orthochromatische (d.w.z. „de toonwaarden op een juiste wijze weergevende") plaat te danken hebben. Het zou nu verkeerd zijn, te meenen, dat schilder achtige sneeuwopnamen onvoorwaardelijk gebonden zijn aan de wereld van het hooggebergte. Veeleer biedt de vlakte en zelfs de zich ver uitstrekkende heide motieven, die in hun eenvoud even aan trekkelijk zijn als het reusachtige panorama, dat een keten van met sneeuw bedekte, hemelhooge bergen vertoont. In verband met de ontwikkeling, die de fotografie in de laatste jaren heeft beleefd, is het wel niet noodig, hier veel over de waarde van de orthochromatische plaat en van het daarbij behoorend geelfilter te zeg gen. Alleen dient steeds weer gewezen te worden op een bepaal de fout, die zoo dikwijls bij het aanwenden van het geelfilter be gaan wordt. Velen denken n.l. verkeerdelijk, dat hoe verblinden der de wolken aan een donker- biauwen hemel staan en hoe don kerder de blauwe schaduwen in de sneeuw tegen het schitterend wit afsteken, des te donkerder het geelfilter moet zijn. Een goede orthochromatische plaat, b.v. de Agfa-Chromo- Isorapid-plaat, geeft immers reeds op zich zelf het blauw en het wit in een juiste verhouding tot elkander weer, zoodat htt geelfilter meestal al leen het perspectief benadeelt en den belichtingstijd nnnoodig verlengt. Veeleer is een geelfilter alleen dan op zijn plaats, indien men meent, dat het lichte blauw niet op een voldoende wijze tegen het wit van de sneeuw of de wolken afsteekt. Wanneer men dezen grondregel in acht neemt, dan is het zelfs mogelijk, bij het aanwenden van lichtkringvrije platen de zon in het beeld weer te geven en tegen- lichtopnamen in den vorm van mo mentopnamen te verkrijgen. Maar niet altijd biedt den op een motief belusten fotograaf het sneeuwvlak een onderwerp, waar van de eentonigheid verbroken wordt door de aanwezigheid van een of andere figuur. Dit gebrek aan of wel het geheel ontbreken van details is een gevaar voor het fotografeeren in den winter. Een interessante stoffeering vor men b.v. elkander met sneeuw ballen gooiende kinderen. Ook kan de natuur den 's nachts ontstanen rijp, een door den fotograaf geliefd motief, te voor schijn tooveren. Uit „Agfa-Fotoblatter". Het bruinworden der vinger toppen kunt u voorkomen, door ze dun in te wrijven met bijenwas. Men zij dan wel voor zichtig en rake de gelatinezijde der plaat zoo min mogelijk aan. Dit zou vlekken veroorzaken. WITTE STREPEN EN STIPPEN OP DE AF DRUKKEN. Kleine witte punten en strepen, die soms op foto's zichtbaar zijn, zijn een gevolg van de aanwezigheid van vreemde partikeltjes (papiervezels en kleine stofdeeltjes), die gedurende het belichten tusschen den afdruk en het negatief lagen. Dit kan gebeuren, wanneer men groote formaten van het afdruk-papier tot kleinere knipt of snijdt. Aan de randen blijven dan soms kleine papiervezeltjes hangen, die bij het inleggen van het papier in het chassis geraken. Dezelfde misstand kan ook intreden, wanneer op een of andere wijze haren of draden op het negatief geraken, dat in het chassis gelegd wordt. Men kan deze fouten vermijden, door de plaat in het chassis af en toe met een zachten doek af te vegen. DOOR Dr. A. EYERMANN, DORTMUND. Wanneer het in den winter mistig begint te worden, dan komen weldra de dagen, waarin bij vele amateurs de camera haar winterslaap begint, waaruit zij hoogstens nog op kerstmisavond door een bliksemlichtopname onder den kerstboom wordt opgeschrikt. De kleurenpracht der boomen in den herfst is al lang door de stormen afgerukt en rot weg in den modderigen grond. In plaats van den schilderachtig afgeronden vorm van het bladerdak steken kale, hoekige gedaanten als be zems in de lucht omhoog. Waar in het voorjaar de bloesemweelde ons oog verrukte en in de laatste dagen van den herfst de herfst tijloos en andere nakomers van de natuur nog eenige warme tinten in het landschap tooverden, waar in de lentelucht teere schapen wolkjes op een blauwen achter grond door de lucht zweefden en in zomer en herfst dreigende onweers- en stormwolken aan het landschap een dramatisch voor komen verleenden, daar heerscht nu overal een eentonig grijs. Als nu bovendien nog de mist van den winter komt opzetten, dan wordt aan het oog bij dit weinige ook nog het ui&icht in de verte be namen. Deze en dergelijke overwegingen kunnen wel een zekeren invloed uitoefenen op een jong amateur, die er geen helder begrip van heeft, dat nu juist hier de natuur een ruim veld voor zijn werkzaamheid heeft geschapen. In landen, waar mist een veel vaker voorkomend verschijnsel is dan bij ons, heeft men echter reeds vroeger ingezien, dat de natuur niet slechts daór bekoor lijk is, waar zij ons haar vollen rijkdom aanbiedt, maar in niet mindere mate, wanneer zij dien wijselijk onder een sluier verbergt. Er bestaat wel geen stemming, waar de fotograaf zóó goed uit gerust tegenover staat, als ten op zichte van de natuur, die zich van alle kleur ontdaan heeft en daar grijs vóór ons ligt. Den leek schijnt het toe, dat de natuur, moede van haar werk, een sluier over haar werkplaats heeft gespreid, om eens van haar verkvnstend scheppen en geven uit te rusten. Inderdaad is zij echter hier misschien de groot ste kunstenares, omdat zij het veelvormige, onrustige in een vereenvoudigde gedaante onder geschikt maakt aan een en de zelfde gedachte. Hier wordt de

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1928 | | pagina 14