Geelsluier bij Afdrukken
op Kunstlichtpapier
VERGEET DE VOORDEELEN DER GRATIS ONGELUKKEN-VERZEKERING NIFT
Bij het afdrukken op kunstlichtpapier treedt
soms geelsluier op, die de beelden volkomen on
bruikbaar maakt. Meestal ontstaat dit gebrek door
een verkeerde behandeling van
het papier bij het belichten, ont
wikkelen en fixeeren. Door de
meeste amateurs wordt b.v. veel
te weinig gewicht gehecht aan den
voorgeschreven tijd voor het
ontwikkelen van het kunstlicht
papier. De hierdoor optredende
geelsluier is een zilversluier, ont
staan, doordat ook het niet be
lichte chloorzilver tot metalliek
zilver wordt gereduceerd, dat er
in zijn fijne, kolloïdale verdeeling
niet grijs of zwart, maar geelachtig
uitziet.
Men moet dus lang ontwikke
len vermijden. Verder dient men
geen ouden of vaak gebruikten
ontwikkelaar te bezigen, daar een
zoodanige te langzaam werkt en
daardoor geelsluier teweegbrengt.
Ook een j'óste temperatuur van
het ontwikkelbad is van het
grootste belang, omdat er door
een te warmen ontwikkelaar even
eens geelsluier ontstaat. De nor
male temperatuur is 18 gr. C. en
dient steeds met behulp an een
thermometer gecontroleerd te
wordeneen onderzoek met de
vingertoppen is hiervoor niet
voldoende.
Bovendien moet men zooals
vanzelf spreekt de grootste
zindelijkheid inachtnemen er mag
niets van het fixeerbad in den
ontwikkelaar terechtkomen en
omgekeerd. Daar dergelijke ver
gissingen gemakkelijk kunnen
plaatsvinden, wanneer tusschcn
het ontwikkelen en het fixeeren
de afdrukken niet voldoende wor
den uitgewasschen, is het drin
gend aan te bevelen, na het .ont
wikkelen een onderbrekingsbad
aan te Winden, dat uit een
23% oplossing van azijnzuur
of citroenzuur bestaat. Men be
hoeft dan niet meer van te voren
af te spoelen. Dit bad bezit n.l.
het groote voordeel, dat het het
ontwikkelen dadelijk stuit, terwijl
bij eenvoudig spoelen het beeld
vaak nog in intensiviteit blijft
toenemen, omdat het ontwikkelen
bij kunstlichtpapier zeer snel ge
schiedt.
Verder werkt het onderbre
kingsbad ook nog ophelderend en
belet het de geeikleuring, die door
de inwerking van achtergebleven
resten van den ontwikkelaar kan
optreden. Bezigt men echter een
zuur fixeerbad, dan kan 't onder
brekingsbad vervangen worden
door korten tijd af te spoelen.
De geelsluier wordt in het fixeerbad zelf dikwijls
hierdoor veroorzaakt, dat de afdrukken óf te dicht
opeenliggen, óf niet goed ondergedompeld zijn.
Meestal brengt men de beelden met de gelatinelaag
naar beneden in het fixeerbad, zoodat onder het
papier zich eenige luchtbellen kunnen vormen en
op die plekken het fixeeren verhinderd wordt. Ook
bij het aanwenden van een te vaak gebruikt fixeer
bad komt dit verschijnsel voor.
Terwijl het bij het ontwikkelen een te hooge tem
peratuur was, die den geelsluier deed ontstaan, is
dit bij het fixeeren een te lage Fixeerbaden, die pas
bereid zijn uit het gekristalliseerde zout, zijn bijna
gelijk te stellen met een koudmakend mengselbij
het oplossen van gekristalliseerd hypo daalt de
temperatuur tot op ca. 5 gr. C. Men bezige dus nooit
een pas bereid fixeerbad voor het papier, maar
wachte, tot het de temperatuur van de kamer heeft
aangenomen.
Is echter door een of andere oorzaak geelsluier
ontstaan, dan kan men dezen in den regel verwijderen
door de afdrukken te baden in een sterk verdunden
verzwakker van Farmer, die dan slechts zóó lang
mag inwerken, dat er geen invloed op de fijne halve
tinten te vreezen is. Voor dit bad worden eenige
druppels van een 10% oplossing van roodbloedloog-
zout, per 100 cc. ca. 5% hypo-oplossing (geen zuur
fixeerbadgebezigd. Na leze behandeling moet
natuurlijk weer grondig uitgewasschen worden.
Uit de „Agfa-Fotoblhtter".
Mislukkingen en Hun Oorzaken
HET VERWIJDEREN VAN BLAUWE VLEKKEN
OP BROOMZIL VERPAP IER.
Somtijds komen op met roodbloedloogzout ge
bleekte en daarna herontwikkeldi beelden op r>room-
zilverpapier vlekken te voorschijn, waarvan dt oor
zaak gelegen is in df aanwezigheid van ijzerdeeltjes
in het ruwpapier, die door inwerking op het rood
bloedloogzout blauwe plekken opleveren, welke veel
grooter zijn dan de deeltjes zelf.
Het tijdschrift „Camera Craft" van San Francisco
geeft den raad, ter verwijdering van deze vlekken
de beelden te leggen in een oplossing van neu
traal kaliumoxataat (1 6). Zijn er slechts enkele van
deze vlekken aanwezig, dan kan men ze aanstippen
met een penseel, dat met de genoemde oplossing
bevochtigd is. In beide gevallen moeten de afdruk
ken daarna goed uitgewasschen
en vervolgens gedroogd worden.
De Fotograaf in het
Vroege Voorjaar
door
Dr. A. EYERMANN, Dortmund.
De dichter Storm heeft eens
het volgende geschreven
„Die Kinder haben die Veilchen
gepflückt,
AH', all', die da blühten am
Mühlengraben.
Der Lenz ist da sie wollten ihn fest
In ihren kleinen FSusten haben."
Gaat het niet evenzoo met ons,
fotografen, wanneer wij er op uit
trekken om de komst van de lente
te bespieden en het voorgevoel van
wat er zal komen in den vorm
van een goed gelukte afbeelding
mee naar huis te nemen
Hoe dikwijls heeft men er over
nagedacht, hoe heerlijk deze of
gene lentestemming daar buiten
zou kunnen weergegeven worden,
en wat kwam er ten slotte van
die gedroomde lente-opname te
recht Een winterlandschap
Wie in het vroege voorjaar
fotografeert, moet in zekeren zin
twee jaargetijden in hun verschil
lende uitingen recht laten weder
varen. Het komt er dan nl. op aan,
de techniek zoodanig te beheer-
schen, dat het werkelijk geziene
op een in artistiek opzicht be
vredigende wijze zal worden
weergegeven.
Helder glinstert de laatste
sneeuw aan den oever van de
beek, omringd door bruine aard
kluiten, die al spaarzaam bedekt
zijn met een eerste groen. Hoe
gemakkelijk kan dit overblijfsel van
de sneeuw als een ongewenscht
objekt in het beeld zijn werking
uitoefenen, indien de plaat niet op
een goede wijze belicht, ontwikkeld
of afgedrukt is gewordenHoe
moeilijk is het, de lichte veder
wolkjes, die typische lenteboden,
op de plaat weer te geven
Hier komt de waarde voor den
dag van een plaat, die de toon
verschillen op een juiste wijze
reproduceert, vooropgesteld, dat
zij ook goeu behandeld is gewor
den. Dergelijke opnamen kan men
niet zoo en passant makenzij
moeten de natuur inderdaad
afgedwongen worden.
Men beschouwe in fig. 1 de tegenstellingen tusschen
de schitterend witte wolken en de donkere weide,
die slechts door enkele madeliefjes opgefleurd wordt.
Komt daar nu ook nog een regenbui bij, dan moet
men zijn geduld oefenen en wachten, tot de vochtig
heid van den grond weer wordt opgenomen in de
wolken, die het beeld op een gewenschte wijze af
ronden.
Wie zonder veel moeite zijn opnamen wil maken,
doet het best met te wachten, tot de lente er 'werke
lijk is en door haar rijkdom aan bloesems en haar
gelijkmatig licht het fotografeeren vergemakkelijkt.
Wien het er echter op aankomt, iets niet alledaags
weer te geven, voor dien zijn de weken van het.
vroege voorjaar niet een tijd van afwachten, maar
van rijken oogst.
Uit de „Agfa Fotoblatter".
1144
E füTORUBRIEK
Sneeuwfoto. 'n Pracht toto, goed doorwerktvanaf het helderste wit tot het diepste zwart zijn de toonwaar
deeringen zeer goed weergegeven.