Geelsluier bij Afdrukken op Kunstlichtpapier VERGEET DE VOORDEELEN DER GRATIS ONGELUKKEN-VERZEKERING NIFT Bij het afdrukken op kunstlichtpapier treedt soms geelsluier op, die de beelden volkomen on bruikbaar maakt. Meestal ontstaat dit gebrek door een verkeerde behandeling van het papier bij het belichten, ont wikkelen en fixeeren. Door de meeste amateurs wordt b.v. veel te weinig gewicht gehecht aan den voorgeschreven tijd voor het ontwikkelen van het kunstlicht papier. De hierdoor optredende geelsluier is een zilversluier, ont staan, doordat ook het niet be lichte chloorzilver tot metalliek zilver wordt gereduceerd, dat er in zijn fijne, kolloïdale verdeeling niet grijs of zwart, maar geelachtig uitziet. Men moet dus lang ontwikke len vermijden. Verder dient men geen ouden of vaak gebruikten ontwikkelaar te bezigen, daar een zoodanige te langzaam werkt en daardoor geelsluier teweegbrengt. Ook een j'óste temperatuur van het ontwikkelbad is van het grootste belang, omdat er door een te warmen ontwikkelaar even eens geelsluier ontstaat. De nor male temperatuur is 18 gr. C. en dient steeds met behulp an een thermometer gecontroleerd te wordeneen onderzoek met de vingertoppen is hiervoor niet voldoende. Bovendien moet men zooals vanzelf spreekt de grootste zindelijkheid inachtnemen er mag niets van het fixeerbad in den ontwikkelaar terechtkomen en omgekeerd. Daar dergelijke ver gissingen gemakkelijk kunnen plaatsvinden, wanneer tusschcn het ontwikkelen en het fixeeren de afdrukken niet voldoende wor den uitgewasschen, is het drin gend aan te bevelen, na het .ont wikkelen een onderbrekingsbad aan te Winden, dat uit een 23% oplossing van azijnzuur of citroenzuur bestaat. Men be hoeft dan niet meer van te voren af te spoelen. Dit bad bezit n.l. het groote voordeel, dat het het ontwikkelen dadelijk stuit, terwijl bij eenvoudig spoelen het beeld vaak nog in intensiviteit blijft toenemen, omdat het ontwikkelen bij kunstlichtpapier zeer snel ge schiedt. Verder werkt het onderbre kingsbad ook nog ophelderend en belet het de geeikleuring, die door de inwerking van achtergebleven resten van den ontwikkelaar kan optreden. Bezigt men echter een zuur fixeerbad, dan kan 't onder brekingsbad vervangen worden door korten tijd af te spoelen. De geelsluier wordt in het fixeerbad zelf dikwijls hierdoor veroorzaakt, dat de afdrukken óf te dicht opeenliggen, óf niet goed ondergedompeld zijn. Meestal brengt men de beelden met de gelatinelaag naar beneden in het fixeerbad, zoodat onder het papier zich eenige luchtbellen kunnen vormen en op die plekken het fixeeren verhinderd wordt. Ook bij het aanwenden van een te vaak gebruikt fixeer bad komt dit verschijnsel voor. Terwijl het bij het ontwikkelen een te hooge tem peratuur was, die den geelsluier deed ontstaan, is dit bij het fixeeren een te lage Fixeerbaden, die pas bereid zijn uit het gekristalliseerde zout, zijn bijna gelijk te stellen met een koudmakend mengselbij het oplossen van gekristalliseerd hypo daalt de temperatuur tot op ca. 5 gr. C. Men bezige dus nooit een pas bereid fixeerbad voor het papier, maar wachte, tot het de temperatuur van de kamer heeft aangenomen. Is echter door een of andere oorzaak geelsluier ontstaan, dan kan men dezen in den regel verwijderen door de afdrukken te baden in een sterk verdunden verzwakker van Farmer, die dan slechts zóó lang mag inwerken, dat er geen invloed op de fijne halve tinten te vreezen is. Voor dit bad worden eenige druppels van een 10% oplossing van roodbloedloog- zout, per 100 cc. ca. 5% hypo-oplossing (geen zuur fixeerbadgebezigd. Na leze behandeling moet natuurlijk weer grondig uitgewasschen worden. Uit de „Agfa-Fotoblhtter". Mislukkingen en Hun Oorzaken HET VERWIJDEREN VAN BLAUWE VLEKKEN OP BROOMZIL VERPAP IER. Somtijds komen op met roodbloedloogzout ge bleekte en daarna herontwikkeldi beelden op r>room- zilverpapier vlekken te voorschijn, waarvan dt oor zaak gelegen is in df aanwezigheid van ijzerdeeltjes in het ruwpapier, die door inwerking op het rood bloedloogzout blauwe plekken opleveren, welke veel grooter zijn dan de deeltjes zelf. Het tijdschrift „Camera Craft" van San Francisco geeft den raad, ter verwijdering van deze vlekken de beelden te leggen in een oplossing van neu traal kaliumoxataat (1 6). Zijn er slechts enkele van deze vlekken aanwezig, dan kan men ze aanstippen met een penseel, dat met de genoemde oplossing bevochtigd is. In beide gevallen moeten de afdruk ken daarna goed uitgewasschen en vervolgens gedroogd worden. De Fotograaf in het Vroege Voorjaar door Dr. A. EYERMANN, Dortmund. De dichter Storm heeft eens het volgende geschreven „Die Kinder haben die Veilchen gepflückt, AH', all', die da blühten am Mühlengraben. Der Lenz ist da sie wollten ihn fest In ihren kleinen FSusten haben." Gaat het niet evenzoo met ons, fotografen, wanneer wij er op uit trekken om de komst van de lente te bespieden en het voorgevoel van wat er zal komen in den vorm van een goed gelukte afbeelding mee naar huis te nemen Hoe dikwijls heeft men er over nagedacht, hoe heerlijk deze of gene lentestemming daar buiten zou kunnen weergegeven worden, en wat kwam er ten slotte van die gedroomde lente-opname te recht Een winterlandschap Wie in het vroege voorjaar fotografeert, moet in zekeren zin twee jaargetijden in hun verschil lende uitingen recht laten weder varen. Het komt er dan nl. op aan, de techniek zoodanig te beheer- schen, dat het werkelijk geziene op een in artistiek opzicht be vredigende wijze zal worden weergegeven. Helder glinstert de laatste sneeuw aan den oever van de beek, omringd door bruine aard kluiten, die al spaarzaam bedekt zijn met een eerste groen. Hoe gemakkelijk kan dit overblijfsel van de sneeuw als een ongewenscht objekt in het beeld zijn werking uitoefenen, indien de plaat niet op een goede wijze belicht, ontwikkeld of afgedrukt is gewordenHoe moeilijk is het, de lichte veder wolkjes, die typische lenteboden, op de plaat weer te geven Hier komt de waarde voor den dag van een plaat, die de toon verschillen op een juiste wijze reproduceert, vooropgesteld, dat zij ook goeu behandeld is gewor den. Dergelijke opnamen kan men niet zoo en passant makenzij moeten de natuur inderdaad afgedwongen worden. Men beschouwe in fig. 1 de tegenstellingen tusschen de schitterend witte wolken en de donkere weide, die slechts door enkele madeliefjes opgefleurd wordt. Komt daar nu ook nog een regenbui bij, dan moet men zijn geduld oefenen en wachten, tot de vochtig heid van den grond weer wordt opgenomen in de wolken, die het beeld op een gewenschte wijze af ronden. Wie zonder veel moeite zijn opnamen wil maken, doet het best met te wachten, tot de lente er 'werke lijk is en door haar rijkdom aan bloesems en haar gelijkmatig licht het fotografeeren vergemakkelijkt. Wien het er echter op aankomt, iets niet alledaags weer te geven, voor dien zijn de weken van het. vroege voorjaar niet een tijd van afwachten, maar van rijken oogst. Uit de „Agfa Fotoblatter". 1144 E füTORUBRIEK Sneeuwfoto. 'n Pracht toto, goed doorwerktvanaf het helderste wit tot het diepste zwart zijn de toonwaar deeringen zeer goed weergegeven.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1928 | | pagina 14