GROOT-ROTTERDAM 1,131 Reeds Innnen tijd is men in Rotterdam bezig inet het leggen van den Intern. Telefoon-kabel. Een foto van hel werk op den Stationsweg. die er aan denkt daarvoor een lans te breken. Dol graag betaalt de kantoorbediende zijn kwartje boete. Het belang van de scheepvaart is er immers mede gemoeid En zoo zijn er talrijke andere bruggen, die de Leuvebrug evenaren, of zelfs voorbijstreven. In de omgeving van Oeldersche Kade en Nieuwe Haven zijn er zelfs drie in eikaars onmiddellijke nabijheid, waarvan er voortdurend één geopend is." ..Er zou over de bruggen in Rotterdam nog heel wat meer te zeggen zijn," merkte ik lachend op. „O ia," viel de zeerob mij gretig bij. ,.Neem b.v. de brug over de Schie, tusschen de Proveniersstraat en de Teijlingerstraat. Daarmee is 't nu weer een heel andere kwestie Die brug wordt niet alleen ettelijke malen per dag opengedraaid, maar bovendien is er nog een extra-aardigheid aan verbonden. Des avonds na achten en des Zondags wordt ze een flink stuk omhoog gevijzeld, zoodat de beurtschippers er voort durend onderdoor kunnen passeeren. Maar voor de inenschen, die zich op den beganen grond bevinden, is 't niet zoo gemakkelijk, om er overheen te komen. Ze moeten n.l. een vrij hoog trapje beklimmen en vinden dan een smal voetpad voor zich gereserveerd, waarop zij, evenals de ganzen, één-voor-één achter elkaar kunnen loopen. U begrijpt, dat 't er op drukke uren zooals b.v. des Zondags als de R. K. kerk op den Provenierssingei uitgaat, dikwijls een compleet gedrang ontstaat op die brug, vooral wanneer ook fietsen en kinderwagens omhoog gesjord worden en* met den stroom mee voortgeduwd." „Toch geloof ik," viel ik mijn zegsman in de rede, „dat 't niet gemakkelijk valt, in al die bruggekwesties duurzaam verbetering te brengen. Want ook met de geregelde functionneering van de binnenvaart is een belangrijk deel van Rotterdams welvaart gemoeid." De zeeman haalde minachtend de schouders op. „Och kom, waar een wil is, is een weg," meende hij. ,,'t Is best mogelijk, de belangen van de schippers en die van de voetgangers te zamen in overeenstem ming brengen. Maar er is niemand, die daarover ernstig denkt. De Rotterdammer vindt 't nu eenmaal de gewoonste zaak van de wereld, dat hij zes maal per dag voor een opengedraaide brug een kwartier wordt opgehouden ten bate van een turfschip. Waarom zou er dus naar verandering worden gestreefd Wij keken elkander aan en lachten eens. Tegen de argumenten van een hardnekkigen stokpaardjes berijder valt meestal weinig in te brengen. „Kom," zeide ik, opstaande, „\\'e moeten naar huis." De zeerob bestelde nog een whiskey-soda. „Als ik goed met de pen kon omgaan. riep hij ons nog na, „dan zou ik over die bruggen eens een hartig stukje schrijven." Ik hoop nu maar, dat mijn zegsman abonné van Groot-Rotterdam is, opdat hij zijn verlangen in ver vulling gebracht kan zien J. C.W. DENCKER. In verband met de opliooging van Ue Miitdellamlstraat te Rotterdam s Publieke Werken reeds gcruftncn tijd heziu met liet verleggen van de gasbuizen en electrische kabels. Hen kijkje op tl e w erkz aam h eden. turfschip. Kijk nu eens naar de binnenstad hoe veel oponthoud wordt daar niet geregeld ver oorzaakt door het onop houdelijk opendraaien van de talrijke bruggen voor de bontjes van de .beurtschippers. U kent natuurlijk de „brug der kwartjes „De brug der kwartjes vroeg ik verbaasd. „Nooit van gehoord." „Nu, zoo wordt de brug genoemd over de Leuvehaven, bij de Schil- dersteeg. Daar passeeren iederen dag duizenden kantoorbedienden, op weg naar de groote kantoren. Wanneer ze te laat op hun bureau komen, moe ten ze een kwartje boete betalen! Dat is te zeggen de ondergeschikte be dienden. Want bij vele groote instellingen mogen de chefs te laat komen zooveel ze willen, zonder dat ze ooit boete behoe ven te betalen. Nu, daar van maken ze ook ge regeld een dankbaar ge bruik Maar om ter zake te komen ik heb wel eens hooren beweren, dat het totale boetebe- drag:dagelijks opgebracht door de taliooze kantoor bedienden, die voor de opengedraaide Leuve brug moeten wachten, wel een paar honderd gulden bedraagt. En dat alles ter wille van een beurtschipper uit Zierik- zee of Oud-Beijerland, die graag op tijd zijn lig- of losplaats wil bereiken Nu vraag ik uzou 't nu niet in het algemeen belang zijn, wanneer die brug alléén op de zoo genaamde stille uren werd opengedraaid? Maar er is natuurlijk niemand,

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1928 | | pagina 3