GROOT-ROTTERDAM
1,131
Reeds Innnen tijd is men in Rotterdam bezig inet het leggen van den Intern. Telefoon-kabel. Een
foto van hel werk op den Stationsweg.
die er aan denkt daarvoor een lans te breken. Dol
graag betaalt de kantoorbediende zijn kwartje
boete. Het belang van de scheepvaart is er immers
mede gemoeid En zoo zijn er talrijke andere
bruggen, die de Leuvebrug evenaren, of zelfs
voorbijstreven. In de omgeving van Oeldersche
Kade en Nieuwe Haven zijn er zelfs drie in eikaars
onmiddellijke nabijheid, waarvan er voortdurend
één geopend is."
..Er zou over de bruggen in Rotterdam nog heel
wat meer te zeggen zijn," merkte ik lachend op.
„O ia," viel de zeerob mij gretig bij. ,.Neem b.v.
de brug over de Schie, tusschen de Proveniersstraat
en de Teijlingerstraat. Daarmee is 't nu weer een heel
andere kwestie Die brug wordt niet alleen ettelijke
malen per dag opengedraaid, maar bovendien is er
nog een extra-aardigheid aan verbonden. Des avonds
na achten en des Zondags wordt ze een flink stuk
omhoog gevijzeld, zoodat de beurtschippers er voort
durend onderdoor kunnen passeeren. Maar voor de
inenschen, die zich op den beganen grond bevinden,
is 't niet zoo gemakkelijk, om er overheen te komen.
Ze moeten n.l. een vrij hoog trapje beklimmen en
vinden dan een smal voetpad voor zich gereserveerd,
waarop zij, evenals de ganzen, één-voor-één achter
elkaar kunnen loopen. U begrijpt, dat 't er op drukke
uren zooals b.v. des Zondags als de R. K. kerk op
den Provenierssingei uitgaat, dikwijls een compleet
gedrang ontstaat op die brug, vooral wanneer ook
fietsen en kinderwagens omhoog gesjord worden en*
met den stroom mee voortgeduwd."
„Toch geloof ik," viel ik mijn zegsman in de rede,
„dat 't niet gemakkelijk valt, in al die bruggekwesties
duurzaam verbetering te brengen. Want ook met de
geregelde functionneering van de binnenvaart is een
belangrijk deel van Rotterdams welvaart gemoeid."
De zeeman haalde minachtend de schouders op.
„Och kom, waar een wil is, is een weg," meende
hij. ,,'t Is best mogelijk, de belangen van de schippers
en die van de voetgangers te zamen in overeenstem
ming brengen. Maar er is niemand, die daarover
ernstig denkt. De Rotterdammer vindt 't nu eenmaal
de gewoonste zaak van de wereld, dat hij zes maal
per dag voor een opengedraaide brug een kwartier
wordt opgehouden ten bate van een turfschip. Waarom
zou er dus naar verandering worden gestreefd
Wij keken elkander aan en lachten eens. Tegen de
argumenten van een hardnekkigen stokpaardjes
berijder valt meestal weinig in te brengen.
„Kom," zeide ik, opstaande, „\\'e moeten naar huis."
De zeerob bestelde nog een whiskey-soda.
„Als ik goed met de pen kon omgaan. riep hij ons
nog na, „dan zou ik over die bruggen eens een hartig
stukje schrijven."
Ik hoop nu maar, dat mijn zegsman abonné van
Groot-Rotterdam is, opdat hij zijn verlangen in ver
vulling gebracht kan zien J. C.W. DENCKER.
In verband met de opliooging van Ue Miitdellamlstraat te Rotterdam s Publieke Werken reeds
gcruftncn tijd heziu met liet verleggen van de gasbuizen en electrische kabels.
Hen kijkje op tl e w erkz aam h eden.
turfschip. Kijk nu eens
naar de binnenstad hoe
veel oponthoud wordt
daar niet geregeld ver
oorzaakt door het onop
houdelijk opendraaien
van de talrijke bruggen
voor de bontjes van de
.beurtschippers. U kent
natuurlijk de „brug der
kwartjes
„De brug der kwartjes
vroeg ik verbaasd. „Nooit
van gehoord."
„Nu, zoo wordt de
brug genoemd over de
Leuvehaven, bij de Schil-
dersteeg. Daar passeeren
iederen dag duizenden
kantoorbedienden, op weg
naar de groote kantoren.
Wanneer ze te laat op
hun bureau komen, moe
ten ze een kwartje boete
betalen! Dat is te zeggen
de ondergeschikte be
dienden. Want bij vele
groote instellingen mogen
de chefs te laat komen
zooveel ze willen, zonder
dat ze ooit boete behoe
ven te betalen. Nu, daar
van maken ze ook ge
regeld een dankbaar ge
bruik Maar om ter
zake te komen ik heb
wel eens hooren beweren,
dat het totale boetebe-
drag:dagelijks opgebracht
door de taliooze kantoor
bedienden, die voor de
opengedraaide Leuve
brug moeten wachten,
wel een paar honderd
gulden bedraagt. En dat
alles ter wille van een
beurtschipper uit Zierik-
zee of Oud-Beijerland,
die graag op tijd zijn lig-
of losplaats wil bereiken
Nu vraag ik uzou 't
nu niet in het algemeen
belang zijn, wanneer die
brug alléén op de zoo
genaamde stille uren
werd opengedraaid? Maar
er is natuurlijk niemand,