pCt. OBLIGATIEN
NEDERLANDSCHE GRONDBRIEFBANK
(GRONDBRIEVEN)
ONS ZEELAND
De Bank stelt beschikbaar:
5
Koudekerke was sedert September 1927 zonder tijd.
De wijzerborden waren niet in orde. Deze zijn thans
gerestaureerd.
was het enthousiasme dat de tot stand koming der ver-
eeniging begeleidde. We waren de eerste vereeniging
in ons land op dit gebied die over een eigen lokaal
konden beschikken, dank zij milde bijdragen van par
ticulieren, Zoo gaven de heeren De Stoppelaar en v, d.
Linden ieder 2000. Het gebouw is dus onbezwaard
eigendom van V. V. V.
Zijn de resultaten van het werk van V. V. V.
goed merkbaar?
Ongetwijfeld. Voordat de vereeniging tot stand
kwam, kwamen er nagenoeg geen touristen naar Mid
delburg. Thans zeer veel. De trek begon omstreeks
1900, en thans zijn er Donderdagen dat een 2500 be
zoekers onze stad bezichtigen. Middelburg heeft veel
profijt van het vereemdelingenverkeer. Als iedere be
zoeker slechts 2.- hier verteert, dan bedragen de
ontvangsten der Middelburgers op marktdagen wel
5000.Hoeveel groote hotels hebben we hier niet;
deze zijn gebaseerd op het vreemdelingenverkeer. Men
kan de beteekenis van V. V. V. moeilijk in contanten
omrekenen, doch men mag zonder overdrijving zeggen,
dat de vereeniging groot nut afwerpt.
In welke vereenigingen hadt u verder zitting?
vroegen we den heer Hartman.
Ik ben mede-oprichter en vice-voorzitter van de
Industrie- en Huishoudschool, onder-voorzitter van de
zangvereeniging T. O. en U., voorzitter van het Mid-
delburg's Mannenkoor, bestuurslid der Concert vereeni
ging, voorzitter van de commissie voor folklore, lid van
den raad van bestuur der P.Z.E.M
Dan heeft het vereenigingsleven wel zeer veel
van uw tijd in beslag genomen, merkte de bezoeker op.
U hadt behalve uw werk op de griffie toch ook nog
zooveel andere zaken die uw aandacht vroegen?
Een dag heeft vele uren, als men wil, weerde de
heer Hartman af.
AMSTERDAM HEERENGRACHT 495
OPGERICHT 1906
Directies L. P. DE STOPPELAAR en H. A. J. BAANDERS
IN STUKKEN VAN
F 2500,- FIOOOj- F 500,- en F100.-
Voor ZEELAND verkrijgbaar ten kantore van H.H. J. A. TAK
Co., te MIDDELBURG P. J. SIEGERS ZOON te
VLISSINGEN - VAN HEEL Co. te GOES - R. KOOLE
ZN'S BANK te ZIERIKZEE en SANDERSE Co. te OOSTBURG
Mogen we hooren wat u zooal publiceerde?
Een kort antwoord: ,,o zeker.
Van mijn kant zag het licht: „De wet tot regeling
van het lager onderwijs. Ik werkte er in 1889, 1890,
1892, 1894 en 1902 aan, 's avonds onder een petroleum
lamp, die mijn haren als tol heeft genomen. In 1906
verscheen de tweede druk. In 1897 publiceerde ik: „De
gemeentewet in vragen en antwoorden", en „De wet
tot regeling van de financieele verhouding tusschen het
rijk en de gemeente". In 1904 verscheen: „Voorschriften
nopens de bevolkingsregisters", in 1907 „Hoofdelijke
omslag", in 1908 het „Gedenkboek van het bezoek van
de Koningin en Prins Hendrik aan Zeeland in Septem
ber 1907".
Heeft u bovendien niet de Hoofdredactie gehad
van.
Van het tijdschrift ter beoefening van het admi
nistratief recht. Zeer zeker. Van 1894 tot 1923. Thans
heet het ,Hartman's tijdschrift", doch ik heb me uit
de redactie wegens een te veel aan werk terug ge
trokken.
Dan heeft u een groote rol gespeeld in de op
leiding van de ambtenaren hier te lande, mijnheer
Hartman.
Nadat gastheer en bezoeker nog een tijd aan dit
onderdeel van het leven van den heer Hartman hadden
gecauseerd, kwam de ambtelijke functie wederom onder
de aandacht, maar voor den journalist veel bijzondere
zaken werden niet naar voren gebracht. Het was bij
deze gelegenheid dat we de diplomatieke eigenschappen
van den heer Hartman konden opmerken.
Het waren tenslotte de veranderingen in Zeeland,
die te noteeren overbleven. We vermoedden dat
iemand, bijna een halve eeuw in dienst der provincie,
hierover merkwaardige dingen te vertellen zou hebben.
Aan dit gedeelte van het gesprek ontleenen we:
Als griffier reisde ik veel met den Commissaris der
Koningin in Zeeland rond en heel wat heb ik in den
loop der jaren zien veranderen. De achterlijkheid is
wel opvallend verdwenen, doch daarmee de Zeeuwsche
kleeding, onze wegen zijn bij vroeger vergeleken ideaal,
het verkeer is verbeterd en zeer vergemakkelijkt. Men
neme het verkeer op de Westerschelde maar eens; in
1881 voer de provincie met 3 kleine scheepjes, die IJ