2 ONS ZEELAND De brug voor Tholen een klacht over de verbindingen in Zeeuwsch Vlaanderen. De afgeloopen week is voor de bewoners van Tholen wel een zeer belangrijke geweest. Voor het eiland is toen n.l. de brug gearriveerd die de vaste verbinding met Noord-Brabant zal vormen. Toen de brug ter be stemde plaatse was aangekomen, heeft het gemeente bestuur hen, die met de leiding van het vervoer belast waren en de journalisten die de reis hadden meege maakt, ten stadhuize ontvangen. De burgemeester van Tholen, mr. v. d. Hoeven, hield daarbij een rede, waaraan we hier enkele bijzonderheden willen ont- leenen. Spr. zei o.a. ,,De vaste verbinding tusschen Bra bant en Zeeland is nu een feit geworden. Dit is een feit van beteekenis, in de annalen van de gemeente. Immers, reeds in 1868 is men beginnen te spreken over een andere verbinding met Brabant dan door mid del van een pontveer. En nu na 60 jaren wordt dat werkelijkheid. Wan neer ik dan onder de aandacht breng, dat gemiddeld 140 automobielen per dag door het pontveer worden overgezet, dan behoef ik wel niet de groote beteekenis van de brug voor het verkeer uiteen te zetten. De brug- verbinding zal zeker ook van beteekenis zijn voor de gemeente. De mogelijkheden van uitbreiding van de middelen van bestaan worden er door vergroot. Ik denk hierbij aan den tuinbouw, die een snel en ge makkelijk bereiken van het spoorstation voor verlading niet kan ontberen. Hetzelfde geldt voor den hoofdtak van bestaan, den landbouw. Dan mag ik u nog wel iets mededeelen over de financiering van de brug. Het werk, dat ongeveer 550.000 kostte, wordt door de gemeente Tholen betaald, zonder eenige bijdrage van Rijk, provincie of eenige andere gemeente. Het spreekt vanzelf dat Tholen een dergelijken last niet op zich kan nemen, indien niet de brug zelve inkomsten af werpt. Dit geschiedt in casu doordat het door Philips van Bourgondië aan de gemeente geschonken veerrecht straks overgaat in een door de Staten van de pro vincie Noord-Brabant en Zeeland goedgekeurd, billijk brugrecht." Aan dit overzicht van het tot stand komen der vaste verbinding behoeven we niets meer toe te voegen. Men ziet er uit met welke moeilijkheden een en ander ge paard is gegaan. Edoch, de resultaten zijn er des te verheugender door. Tholen gaat, dank zij de brug, een nieuw tijdperk tegemoet. Later vooral zal blijken, van welk een be teekenis de vaste verbinding voor het eiland is. Moge men zich in andere gedeelten van ons gewest ten op zichte van de verbindingen aan de brug van Tholen spiegelen. X Dit is geenszins overbodig, want de verbindingen in verschillende streken van Zeeland laten nogal wat te wenschen over. O. a. in Zeeuwsch Vlaanderen, wat dezer dagen nog eens aan het licht is gekomen door een ingezonden stuk in een der groote dagbladen, We laten het hier in zijn geheel volgen, omdat het prach- tig de gebreken in de verkeersmiddelen aan den over kant weergeeft Terug van een uitstapje in Zeeuwsch Vlaanderen W. D., het z.g. land van Cadzand, kom ik u eens iets vertellen van de ongelukkige wijze waarop de stoom trammaatschappij BreskensMaldeghem daar voor 't personenvervoer zorgt. In die zeer welvarende streek is er bijna geen dorp meer of gehucht of het is aangesloten aan dat tram net. Behalve de hoofdlijn BreskensSchoondijke OostburgAardenburg—Maldeghem met de zijlijn DraaibrugSluis, is er een paar jaar geleden nog een zijlijn OostburgZuidzandeCadzand bijgeko men, en verleden jaar nog de verbinding langs de kunst van Breskens, GroedeNieuwvlietCadzand RetranchementSluis. Prachtig zoo denkt men voor al die aanlig gende plaatsen Ze zijn alle nu uit hun isolement bevrijd, in alle richtingen kan men het landje door kruisen en gemakkelijk kan men via Vlissingen naar Holland komen of in Zuidelijke richting naar België. En wat een uitkomst voor de scholieren, die in Oost burg de verschillende onderwijs-inrichtingen, zooals R.H.B.S., R.K.S. en Ambachtsschool bezoeken van uit al de omliggende gemeenten Ja, zoo zou het kunnen zijn, maar zoo is het niet. Want die tram is er niet voor het gemak van de be volking, zoo 't schijnt. De regeling van het personenvervoer althans is zeer slecht. Dat ondervindt men als men er als vreemde ling reist, en het is ook de algemeene klacht der be volking. Ook het personeel van de tram is er zelf van overtuigd. Want vragende aan een conducteur, waarom er zoo weinig menschen in de tram zaten, terwijl die toch door zoon volkrijke en zeer welvarende streek reed, antwoordde deze schouderschokkend „wel de menschen kunnen niet meer met de tram rij den vanwege de slechte dienstregeling". Inderdaad, de dienstregeling is erbarmelijk. B.v. Men wil uit Sluis 's morgens naar Breskens om daar de boot van 8.20 naar Vlissingen te krijgen, cor- respondeerende op den trein van 9.04. Dat is een zeer voor de hand liggende reisgelegenheid, vooral voor menschen die zaken willen doen in Rotterdam of Am sterdam, of voor wie naar een der Noordelijke pro vincies moet. Dan moet men met een tram om 5.56 al uit Sluis, niet via Draaibrug zooals vroeger maar via Cadzand. Aldaar moet men een uur wachten (stel je voor 's ochtends om half 7) voordat men de aansluiting naar Breskens kan krijgen. In Breskens ge komen te 7.50 moet men verder nog een half uur wach ten op de boot. De heele afstand SluisBreskens is pl.m. 18 K.M. Als men dien afstand per tram wil afleggen, is men dus ongeveer 2 uur onderweg. Geen wonder, dat menigeen liever maar per fiets gaat. Wat is toch het belang van zulk een dienstregeling Een ander voorbeeld Een familie uit Schoondijke bracht een bezoek aan kennissen in Sluis. Om er te komen ging nogal. Maar terug Ze vertrokken uit Sluis 6.30 's avonds en kwamen te 8.11 in Schoondijke, een afstand van pl.m. 13 K.M. Wil men 's avonds omstreeks 7 uur uit Oostburg naar Sluis, een afstand van 8 K.M., dan kan men per tram alleen via BreskensGroedeCadzandRetranche ment. (Kijk dat eens op een zakatlasje na Aankomst te Sluis 8.44. En nu de jongens en meisjes, die in Oostburg de scholen bezoeken. Er loopen toch zeker schooltrams

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1928 | | pagina 2