2
ONS ZEELAND
De brug voor Tholen een klacht
over de verbindingen in Zeeuwsch
Vlaanderen.
De afgeloopen week is voor de bewoners van Tholen
wel een zeer belangrijke geweest. Voor het eiland is
toen n.l. de brug gearriveerd die de vaste verbinding
met Noord-Brabant zal vormen. Toen de brug ter be
stemde plaatse was aangekomen, heeft het gemeente
bestuur hen, die met de leiding van het vervoer belast
waren en de journalisten die de reis hadden meege
maakt, ten stadhuize ontvangen. De burgemeester van
Tholen, mr. v. d. Hoeven, hield daarbij een rede,
waaraan we hier enkele bijzonderheden willen ont-
leenen.
Spr. zei o.a. ,,De vaste verbinding tusschen Bra
bant en Zeeland is nu een feit geworden. Dit is een
feit van beteekenis, in de annalen van de gemeente.
Immers, reeds in 1868 is men beginnen te spreken
over een andere verbinding met Brabant dan door mid
del van een pontveer.
En nu na 60 jaren wordt dat werkelijkheid. Wan
neer ik dan onder de aandacht breng, dat gemiddeld
140 automobielen per dag door het pontveer worden
overgezet, dan behoef ik wel niet de groote beteekenis
van de brug voor het verkeer uiteen te zetten. De brug-
verbinding zal zeker ook van beteekenis zijn voor de
gemeente. De mogelijkheden van uitbreiding van de
middelen van bestaan worden er door vergroot. Ik
denk hierbij aan den tuinbouw, die een snel en ge
makkelijk bereiken van het spoorstation voor verlading
niet kan ontberen. Hetzelfde geldt voor den hoofdtak
van bestaan, den landbouw. Dan mag ik u nog wel
iets mededeelen over de financiering van de brug. Het
werk, dat ongeveer 550.000 kostte, wordt door de
gemeente Tholen betaald, zonder eenige bijdrage van
Rijk, provincie of eenige andere gemeente. Het spreekt
vanzelf dat Tholen een dergelijken last niet op zich
kan nemen, indien niet de brug zelve inkomsten af
werpt. Dit geschiedt in casu doordat het door Philips
van Bourgondië aan de gemeente geschonken veerrecht
straks overgaat in een door de Staten van de pro
vincie Noord-Brabant en Zeeland goedgekeurd, billijk
brugrecht."
Aan dit overzicht van het tot stand komen der vaste
verbinding behoeven we niets meer toe te voegen. Men
ziet er uit met welke moeilijkheden een en ander ge
paard is gegaan. Edoch, de resultaten zijn er des te
verheugender door.
Tholen gaat, dank zij de brug, een nieuw tijdperk
tegemoet. Later vooral zal blijken, van welk een be
teekenis de vaste verbinding voor het eiland is. Moge
men zich in andere gedeelten van ons gewest ten op
zichte van de verbindingen aan de brug van Tholen
spiegelen.
X
Dit is geenszins overbodig, want de verbindingen in
verschillende streken van Zeeland laten nogal wat te
wenschen over. O. a. in Zeeuwsch Vlaanderen, wat
dezer dagen nog eens aan het licht is gekomen door
een ingezonden stuk in een der groote dagbladen, We
laten het hier in zijn geheel volgen, omdat het prach-
tig de gebreken in de verkeersmiddelen aan den over
kant weergeeft
Terug van een uitstapje in Zeeuwsch Vlaanderen
W. D., het z.g. land van Cadzand, kom ik u eens iets
vertellen van de ongelukkige wijze waarop de stoom
trammaatschappij BreskensMaldeghem daar voor 't
personenvervoer zorgt.
In die zeer welvarende streek is er bijna geen dorp
meer of gehucht of het is aangesloten aan dat tram
net. Behalve de hoofdlijn BreskensSchoondijke
OostburgAardenburg—Maldeghem met de zijlijn
DraaibrugSluis, is er een paar jaar geleden nog
een zijlijn OostburgZuidzandeCadzand bijgeko
men, en verleden jaar nog de verbinding langs de
kunst van Breskens, GroedeNieuwvlietCadzand
RetranchementSluis.
Prachtig zoo denkt men voor al die aanlig
gende plaatsen Ze zijn alle nu uit hun isolement
bevrijd, in alle richtingen kan men het landje door
kruisen en gemakkelijk kan men via Vlissingen naar
Holland komen of in Zuidelijke richting naar België.
En wat een uitkomst voor de scholieren, die in Oost
burg de verschillende onderwijs-inrichtingen, zooals
R.H.B.S., R.K.S. en Ambachtsschool bezoeken van uit
al de omliggende gemeenten
Ja, zoo zou het kunnen zijn, maar zoo is het niet.
Want die tram is er niet voor het gemak van de be
volking, zoo 't schijnt.
De regeling van het personenvervoer althans is zeer
slecht. Dat ondervindt men als men er als vreemde
ling reist, en het is ook de algemeene klacht der be
volking. Ook het personeel van de tram is er zelf
van overtuigd. Want vragende aan een conducteur,
waarom er zoo weinig menschen in de tram zaten,
terwijl die toch door zoon volkrijke en zeer welvarende
streek reed, antwoordde deze schouderschokkend
„wel de menschen kunnen niet meer met de tram rij
den vanwege de slechte dienstregeling". Inderdaad,
de dienstregeling is erbarmelijk.
B.v. Men wil uit Sluis 's morgens naar Breskens om
daar de boot van 8.20 naar Vlissingen te krijgen, cor-
respondeerende op den trein van 9.04. Dat is een zeer
voor de hand liggende reisgelegenheid, vooral voor
menschen die zaken willen doen in Rotterdam of Am
sterdam, of voor wie naar een der Noordelijke pro
vincies moet. Dan moet men met een tram om 5.56
al uit Sluis, niet via Draaibrug zooals vroeger
maar via Cadzand. Aldaar moet men een uur wachten
(stel je voor 's ochtends om half 7) voordat men de
aansluiting naar Breskens kan krijgen. In Breskens ge
komen te 7.50 moet men verder nog een half uur wach
ten op de boot. De heele afstand SluisBreskens is
pl.m. 18 K.M. Als men dien afstand per tram wil
afleggen, is men dus ongeveer 2 uur onderweg. Geen
wonder, dat menigeen liever maar per fiets gaat. Wat
is toch het belang van zulk een dienstregeling
Een ander voorbeeld Een familie uit Schoondijke
bracht een bezoek aan kennissen in Sluis. Om er te
komen ging nogal. Maar terug
Ze vertrokken uit Sluis 6.30 's avonds en kwamen
te 8.11 in Schoondijke, een afstand van pl.m. 13 K.M.
Wil men 's avonds omstreeks 7 uur uit Oostburg naar
Sluis, een afstand van 8 K.M., dan kan men per tram
alleen via BreskensGroedeCadzandRetranche
ment. (Kijk dat eens op een zakatlasje na Aankomst
te Sluis 8.44.
En nu de jongens en meisjes, die in Oostburg de
scholen bezoeken. Er loopen toch zeker schooltrams