m
VICTORIA-WATER
ONS ZEELAND
ONZE FOTO-PRIJSVRAAG.
ZEEUWSCHE VARIA
3
Zoo zou men denken. Maar geen sprake van. De kin
deren uit Aardenburg een van de grootste plaatsen
in Zeeuwsch-Vlaanderen moeten, als ze met de
tram zouden reizen, 's ochtends om half zeven al weg
en die uit Sluis te 5.56. Dan zijn ze in Oostburg om
zeven uur. De scholen beginnen om half negen of negen
uur.
Zoo is het met de kinderen uit Cadzand, Zuidzande
ook. Ook dezen hebben aan de tram niets. Ze moeten
wel loopen of fietsen bij alle weersgesteldheid.
Is daar nu niets aan te verbeteren Het schijnt
van niet. Men vertelde mij, dat er wel conferenties
zijn gehouden door belanghebbenden met den directeur
der trammaatschappij. Zonder resultaat. De directeur
gaf te kennen, dat het personenvervoer van onderge
schikte beteekenis is, hoofdzaak is het goederenver
voer.
Heeft die trammaatschappij dan misschien zooals
zoove'e andere, zoo te tobben om zich staande te hou
den Men verzekerde mij, dat ze 9 pet, dividend uit
keert. Dat gaat dus nog al. Door het goederenvervoer.
Zijn er dan geen invloedrijke personen, die den stoot
kunnen geven om aan den onhoudbaren toestand een
einde te maken Behalve de directeur zijn er toch ook
commissarissen, die ook wat te zeggen hebben Of
kennen deze de trammisère niet zoo van nabij
Beschikken ze wellicht over een auto voor particu
lier gebruik, zoodat ze de tram voor zich en de hunnen
niet behoeven
Die veronderstelling is niet heel vriendelijk, maar
men is toch wel eenigszins geneigd in die richting te
denken.
In het belang van de bevolking van het „land van
Cadzand", dat deel van Nederland aan den overkant
der Schelde, dat in den na-oorlogschen tijd zoozeer
de belangstelling had van allen die aan dezen kant
wonen, wilde ik eens de aandacht vestigen op die
trammisère aldaar. Mij dunkt die Stoomtram maat
schappij, die wellicht met steun van rijk, provincie en
gemeenten tot stand is gekomen, heeft behalve met de
aandeelhouders toch ook nog wel eenigermate rekening
te houden met de belangen van de bevolking dier
streek."
Tot zoover de onbekende inzender.
We hopen dat deze lijst van klachten de betreffende
heeren zal bereiken en dat ze er rekening mede zullen
houden. Hoe spoediger hoe liever
door
LEO VAN BREEN.
De Zeeuwsche familie Mulock is afkomstig van Zie-
rikzee het wapen van dit geslacht bestaat uit vier
deelen. Op het eerste ziet men een schip (zinnebeeld
van den handel), op het 2e en 3e hondenkoppen, die
op verwantschap met het geslacht Tuyl van Seroos-
kerke wijzen. Het helmteeken vertoont den kop van
Deze week komt voor plaatsing in aanmerking „De kleine
kapitein", een opname op het s.s. „Vredenburg" van de
Halcyon-lijn en ons toegezonden door Mevr. C. Vermeulen,
Spuistraat 59, Vlissingen.
een kalkoen. Daar gaat het om, want Reygersberg
vertelt dat de zeevaarder Anthonis Mulock in 1528
de eerste kalkoenen van Indië naar Europa bracht.
Tevens maakte hij na'am door den handel van zout
en wijn met de Kaapverdische eilanden te openen.
Men kreeg daar voor één ducaat meer zout dan in
Biskaye voor elf ducaten. Hij was de eerste zee
vaarder die zich zoover waagde. Het volgend jaar
voer hij weer uit, maar kwam nooit terug. Den naam
en ook het wapen vinden we heden ten dage nog
terug in het geslacht Mulock-Houwer.
Heeft Europa den kalkoen aan de Zeeuwen te dan
ken, evenzeer is dit het geval met den goudvisch. In
1728 werden voor het eerst goudvisschen uit China
naar Engeland gebracht, maar ze bleven niet in leven.
De Zierikzeesche natuur-onderzoeker Job Baster
slaagde er echter in, een twaalftal van deze visschen
te bemachtigen. Bij zijn dood in 1775 bezat hij er
honderden, die door zijn erfgenamen werden verkocht.
In de voorzaal van het gemeentehuis van St. Maar
tensdijk vindt men o. a. twee schilderijtjes, voorstel
lende Jacoba van Beyeren en Frank van Borsselen.
In Literschroeffl.
OBERIANMSTEIN
voor huishoudelijk
gebruik