2 EEN VERGETEN DICHTER JAN DE BRUNE DE JONGE ONS ZEELAND hier het besluit met een tegenovergesteld karakter wel eens in het zonnetje der openbaarheid worden gesteld. Bravo Middelburg. De electriciteitsklap was 20.000 gulden waard mogen er spoedig meer van zulke volgen X De met groote kennis van zaken gesloten overeen komst tusschen Middelburg en de Société schijnt een niet geringe invloed gehad te hebben op de onderhan delingen die de P.Z.E.M. na de jongste zitting van de Provinciale Staten heeft aangeknoopt met de Société- Anonyme over stroomlevering aan de nog steeds naar electriciteit snakkende middengroep. Volgens geruch ten zou de P.Z.E.M. zelfs al het plan van een eigen centrale hebben laten vervallen en een accoord getrof fen hebben met de société over de overneming van het geheele bedrijf, de tram inbegrepen. In de eerstvol gende openbare zitting van de Provinciale Staten zou het voorstel betreffende de overname zelfs al in be handeling komen. Zijn deze geruchten juist, dan vordert waarschijnlijk ook de naaste en langdurigste puzzle, die der electri- ficatie, de oplossing. Zou het inderdaad mogelijk zijn dat de middengroep na een lichtlooze periode van 11 jaren eindelijk van electriciteit voorzien wordt? We hopen het van harte, maar. er blijft nog altijd een maar. De P.Z.E.M. heeft de middengroep n.l. al zoo dikwijls met een dood vogeltje trachten te verblijden, dat het moeilijk valt in een heusch geschenk uit de P.Z.E.M.-handen te gelooven. Intusschen vragen we ons af, wat er zal geschieden als de P.Z.E.M. (dat is dus de provincie) ook eige naresse wordt van de electrische tram Middelburg Vlissingen. Krijgen we dan in dien dienst dezelfde be perking op Zon- en feestdagen als in de diensten van de provinciale booten De kans op een beperking is natuurlijk groot, want onze provinciale overheid helt sterk naar de Zondagsrust over. Als men bedenkt welk een rol de tram evenwel op Zondagen in het verkeer tusschen Vlissingen en Middelburg speelt, en welke ontvangsten de tram op die dagen, vooral in den zomer beurt, dan wordt het duidelijk dat overneming van de tram door de provincie weer nieuwe moeilijkheden voor de toekomst op zal leveren. Moreele zoowel als finan- cieele X Het tragische ongeval op den weg Middelburg Vlissingen, waarbij een meisje na een aanrijding door een auto het leven verloor, heeft tot heel wat com mentaar aanleiding gegeven. Bij de begrafenis van het slachtoffer o.a. is gesproken over de razende snelheid in onze eeuw, die zooveel slachtoffers eischt en in de gemeenteraadsvergadering van Koudekerke heeft zelfs de burgemeester te kennen gegeven dat vele automo bilisten met menschenlevens spelen. In het gebeurde vond de burgemeester aanleiding om speciaal op Zaterdag- en Zondagavond een autoval in werking te brengen. In de gemeente Koudekerke zal dus met gestrengheid de snelheid der auto's worden gecontro leerd. Dit laatste, zoowel als de meening over de snelheid van onzen tijd aan het graf verkondigd, is weer eens een sterke aanduiding van het standpunt dat ten plat- telande vooral nog jegens het moderne verkeer wordt ingenomen. Zoodra er een ongeluk gebeurt moet de auto-bestuurder of de motorwielrijder hangen. de overige weggebruikers gaan in de publieke beoordeeling van het geval vrij uit. Zoover ons bekend is na het droeve gebeuren op den Vlissingschen weg nog niet door de rechtbank uitge maakt in hoeverre den bestuurder van de auto schuld treft. Officieel is nog niet komen vast te staan of^ hij inderdaad te hard reed, of hij links van den weg hield (in verband met de meer dan slechte toestand van het wegdek zeer voor de hand liggend) of op welke andere wijze hij de regels van het verkeer overtrad. Niets van dit alles. En toch bij het graf een verwijt tot het moderne verkeersmiddel, toch in den gemeen teraad van Koudekerke een repressailemaatregel. De mensch past zich wel zeer slecht aan de eischen van onzen tijd aan, voor zoover deze het verkeer be treffen, Vandaar dat men in de couranten ook nog altijd leest ,,Een wielrijder door een auto overreden/' Nooit echter „Een wielrijder rijdt onder een auto." door LEO VAN BREEN. Lezers, help We zullen samen een poging in het werk stellen om een Zeeuwschen dichter aan de ver getelheid te ontrukken we zullen het stof der eeuwen van hem afschudden en hem in zijn oude glorie her stellen. Jan de Brune de Jonge (16161649) was een neef van den meer bekenden dichter Jan de Brune, raad pensionaris in Zeeland. Deze jong gestorven dichter en schrijver heeft een bundel werk nagelaten, dat waard is gememoreerd te worden het bevat geestige emblemata, ernstige gods dienstige en zedekundige bespiegelingen en aardige critische poëzie. Vergelijken we hem bij Cats, dan is het voor mij altijd de vraag, hoe het komt dat de Brune's werk reeds geheel vergeten is. Het is niet onmogelijk dat Cats' populariteit voor het grootste gedeelte te danken is aan het feit, dat zijn werk in zoo groote oplaag werd verspreid. Dat althans verklaart zijn blijvende populariteit. Want hoe men de zaak ook bekijkt, er kan gerust gezegd worden, dat, hoewel de Brune veel werk ge geven heeft, dat minder geestig is dan dat van Cats, deze laatste geen enkele regel geschreven heeft, die het beste van de Brune's werk ook maar eenigszins nabij komt. Van Cats heeft Busken Huet gezegd „Al hetgeen onhebbelijks wezen mag in onzen landaard, is weleer vleesch geworden in den persoon van Jacob Cats." Dit mag nu misschien wel wat al te scherp gezegd zijn, het neemt niet weg, dat de plaats van Cats' werk naast den Bijbel, nog niet voldoende verklaard is. Cats een bekrompen Salomo de Brune een ge matigde Boccaccio. Bekrompen. Huet doet fout met Cats een veinzer te noemen. Hij had alleen een bekrompen levens visie. Anders is dat met de Brune! Ook hij heeft de lusten des vleesches bezongen, die in hem, evenals in Cats, een sterke macht bezaten, maar openlijk en met een gulle erkenning goed Zeeuwsch, goed rond.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1928 | | pagina 2