VICTORIA-WATER 3 ONZE FOTO-PRIJSVRAAG ONS ZEELAND De bekroonde foto van deze week werd ons toegezonden door den heer C. de Kat Jr., Schietbaanlaan 97a, Rotterdam Boschkapelle heeft een heel eigenaardig wapen, t.w. een kapel in een bosch, dus geheel in overeenstemming met den naamsoorsprong van dit Zeeuwsch-Vlaamsche dorp. Het wapen van Dreischor vertoont drie stukken grond (schorren) op e!k waarvan een schaap staat. Men verklaart dezen naam n.l. gewoonlijk als te zijn ontstaan uit ,,drie schorren", d.w.z. drie stukken on- bedijkt land, hoewel dit niet vast staat. De naam van de hoofdstad van Zuid-Beveland heeft men van oudsher in verband gebracht met den naam van den gans (engelsch goose). Dientengevolge heeft Goes in haar wapen een gans, en heeten de Goesenaren ganzebekken. Ook Hengstdijk heeft een sprekend wapen een paard hengsthoewel de plaats genoemd is naar een persoonsnaam. Ook de windwijzer op den kerktoren is een paard. Hoedekenskerke, eveneens een mansnaam (Oede of Ode) afgeleid, heeft drie hoeden in haar wapen de kerk ontbreekt er evenwel in. Het wapen van Hulst is niet sprekend door een figuur in het schild, maar door een lofwerk van hulst takken er om heen. In twee der vier, kwartieren van het wapen van Kapelle staat een kerk, met een toren er naast. Klinge heeft een zwaard (een kling) in haar wapen. De naam beteekent heuvel, hoogte (heuvelkling). Koewacht heeft eveneens een sprekend wapen een koe, die tusschen een drietal boomen staat. Het wapen van de gemeente Sint Kruis vertoont twee ridderkruisen. Het kerkzegel heeft een hart op een roos, en daarboven een kruis, met het volgende randschrift Eens Christens hart op roosen gaet, Als 't midden in het kruise staet. Dit is ook de spreuk van het soortgelijke wapen van Luther. Het wapen van Ossenisse is nagenoeg gelijk aan dat van Koewacht, en vertoont een rund (dat dus een os moet voorstellen), staande tusschen drie boomen. Ook staat in deze gemeente de os als windvaan op den toren. Het gemeentewapen van Overslag vertoont een kraan tusschen twee schepen, die de bestemming heeft om uit het eene schip goederen op te hijschen en ze ver volgens in het andere neer te laten. Klaarblijkelijk wordt hier op den naam van de plaats gezinspeeld. Sas van Gent heeft als wapen een leeuw, die op een gesloten sluis, een schutsluis (een sas) staat. Stoppeldijk kan zich eveneens op het bezit van een sprekend wapen beroemen. Het gemeentewapen geeft n.l. te zien een afgemaaid, stoppelig veld, dat blijkens de daaronder staande slingerlijnen, die water moeten aanduiden, een dijk moet zijn. Den naam van Vlissingen heeft men in verband wil len brengen met de flesch van Willebrord. Deze hei lige, de apostel van het heidensche eiland Walcheren, zou deze te Vlissingen door diefstal kwijtgeraakt zijn, en daarom heeten de Vlissingers nog altijd flessche- dieven. Maar liefelijker is de legende, die vertelt dat in deze stad de heilige eens twaalf bedelaars uit zijn flesch te drinken gaf, zonder dat de inhoud daardoor minder werd. Hoe het zij, in elk geval heeft Vlissingen een flesch in haar wapen, en ook het zegel der kerke lijke gemeente bezit een soortgelijke figuur, met het randschrift Hanzi e fonte salutis, Flissinga d.w.z. 0 Vlissingen put uit de bron des heils Het wapen van Oud-Vossemeer op Tholen vertoont een vos, die uit het water (een meer) opkomt. Het zelfde wapen heeft de Noordbrabantsche gemeente Nieuw-Vossemeer. De laatste Zeeuwsche gemeente tenslotte, die een sprekend wapen bezit, is Vrouwepolder, dat vóór de Hervorming Onze Lieve Vrouwenpolder heette. Hier werd tot 1572 een schilderijtje van Maria bewaard, Bij geregeld gebruik digestie bevorderend

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1928 | | pagina 3